• underverket 06

Hur mycket kläder har ditt barn?

Räknde igenom sonens garderob o kom fram till följande:

Ca 10 T- shirts
    20 långärmade  tunna tröjor
    10 tjockare tröjor såsom huvtröjor, cardigans etc
    ca 10- 12 mjukisbyxor
    ca 10- 12 jeans o andra byxor
    3 skjortor
    5 Fleecetröjor
    1 Windfleece
    3 Skaljackor
    1 Jeansjacka
    2 Skalbyxor
    1 par tunnare överdragsbyxor

Skriver ca på vissa för då har jag räknat allt han kan ha just nu o vissa är på gränsen på små ,o då vet jag inte om jag ska räkna med dessa eller ej.

Är detta mycke elller  Normal garderob för en 3 -åring? Vad säger ni?

• Svar på tråden Hur mycket kläder har ditt barn?
  • Lady without tattoo

Tycker du själv att det är mycket? Att det är det du vill framhäva?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Luullis

Min 3-åring har inte så där mycket kläder. Känner inte att det behövs heller. Orkar inte räkna igenom garderoben men hon har väl typ 3 jeans och 5 mjukisbyxor. Tröjor vet jag inte, men säkert lite fler.

• Flickan och kråkan

Båda mina barn har mindre med kläder. Har en 2½-åring och en snart 4-åring. Vi har nog rätt lite i jämförelse med andra, men vi har så mycket kläder de använder.

• Luullis
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-09 09:54:55 följande:
    Båda mina barn har mindre med kläder. Har en 2½-åring och en snart 4-åring. Vi har nog rätt lite i jämförelse med andra, men vi har så mycket kläder de använder.
    VI köper bara om det behövs. Jag tycker att det är onödigt att köpa för mycket när dom ändå växer ur det ganska snabbt. Det finns ju tvättmaskin så man behöver inte ha kläder som räcker i 14 dagar.
  • En Åsa

Min treåring har mycket mindre och då tycker jag ändå att jag shoppat lite väl mycket den här hösten (Jävla POP som hade sån fin kollektion!).

• underverket 06

Lady with Tatoo: Vill inte framhäva någontin, men visst kan jag tycka att det är ganska mycket.  Undrade bara hur mycket kläder som är normalt att ha? Vet folk som jag läst om i Pop tråden som räknat upp barnens kläder o som har ännu mer.

Blir ju lätt ganska mycket kläder när jag som vi fått ärva kläder, köpt en del på loppis o köper en del nytt. Tycker det är kul med barnkläder, men lägger inte ner hytlösa pengar på det!

• logg81

För tillfället har min tös lite för lite kläder. Hon är mitt emellan 2 storlekar och självklart växer hon som mest när pengarna inte är planerade för klädinköp. Iaf inte några större sådana.

Men hon har i vanliga fall lite mer kläder än hon behöver ha.... Däremot inte sånna mängder som din son har

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • icelolly

Min treåring har inte fullt lika mycket tröjor och byxor, ungefär hälften skulle jag tro, kanske lite mer. Allt är ju inte rent samtidigt så stenkoll har jag inte. Min son går på förskola och de plagg han har går aldrig att ha mer än en dag innan de behöver tvättas, ibland behövs ombyte på grund av att han spillt vid maten eller i samband med toalettbesök. Extrakläder skall ligga på förskolan, något ombyte har vi i hans väska som vi har med ifall vi åker någonstans och så vill jag inte känna att vi måste tvätta hela tiden. Nu kan han ju ha kläderna så länge innan han byter storlek så då känns det mer ok att ha mycket i omlopp.

Sonens garderob består av nya kläder, dyra kläder, billiga kläder, ärvda kläder, traderafynd osv. Allt behöver inte vara nytt och dyrt, men skall vara snyggt och fräscht. Tänker också sälja vidare en del när vi är klara med dem...

• Lady without tattoo
    underverket 06 skrev 2011-10-09 09:58:30 följande:

Lady with Tatoo: Vill inte framhäva någontin, men visst kan jag tycka att det är ganska mycket.  Undrade bara hur mycket kläder som är normalt att ha? Vet folk som jag läst om i Pop tråden som räknat upp barnens kläder o som har ännu mer.

Blir ju lätt ganska mycket kläder när jag som vi fått ärva kläder, köpt en del på loppis o köper en del nytt. Tycker det är kul med barnkläder, men lägger inte ner hytlösa pengar på det!

Sluta tävla med dem i POP tråden
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Tant Green

För oss har det varit lagom med kläder så att det räcker i ca 10 dagar. Vi brukar tvätta en gång i veckan med det är ju vara bra med lite marginal om de blir extra smutsiga någon dag. I den åldern när de växer fort tycker jag ändå inte att man hinner tröttna på kläderna eftersom de inte har de så länge, så jag tycker inte det behövs så mycket extra av den anledningen heller.

• Triple Trouble

Jag har tyvärr mycket mer kläder än ts... Men jag är barnklädesmissbrukare. Men det är roligt mycket klädbyten, sist kom jag ut med tre ikeakassar...

• tessan27

Mina barn har alldeles för mycket kläder och har alltid haft, 1,5 och 6 år gamla.

Kollade lite snabbt i dotterns garderob och hon har ca: (snart 6 år)
    25 tröjor
    15 kortärmade
    5 koftor, zippjackor 
    20 klänningar
    5 kjolar
    40 byxor (jeans, mjukisar, tights, canvas...)
    10 strumpbyxor
    massor med strumpor och trosor 

ytterkläder
    2 skaljackor
    2 skalbyxor
    2 WS fleece
    2 fleecejackor
    2  par skor
    2 par gummistövlar  
    En hel uppsjö med tunna mössor och vantar.

Sen finns det även vinterkläder så det räcker och blir över.   

Sonen (1,5 år) har ca:
    15 kortärmade (t-shirts och bodys)
    30 långärmade (tröjor och bodys)
    6 tjocktröjor
    25 byxor (jeans, canvas, mjukisar, lånkalsonger)
    20 par strumpor

ytterkläder
    1 skaljacka
    2 par skalbyxor
    1 skaloverall
    3 par skor
    3 par gummistövlar
    massor med mössor och tunna vantar

Sen finns även här vinterkläder så det räcker och blir över

Barnkläder är för mig en hobby och jag ser det som en sport att hitta bra kläder till bra pris sen säljer jag allt vidare när barnen använt dem färdigt och eftersom jag till mestadels köper "märkeskläder" så får jag igen en hel del på detta sett, nästan så att det går runt.                            

Maja nov -05, Vincent april -10 theresehelsing.blogspot.com/
  • Litet My

Orkar inte räkna, men 6 åringen har ganska lagom tycker jag, funkar i ca 10 dagar även vid olyckor, den lilla har på tok för mycket, beror på att både jag, pappan, farmor, mormor, fastrar osv är som tokiga i att köpa kläder till henne, med risk för att verka otacksam skall det bli lite skönt när det avtar och jag själv får bestämma lite mer vad hon ska ha på sig, har nämligen inte samvete att köpa mer kläder bara "för att jag tycker de är fina" när hon redan har.

• Indianica

Jag föredrar särskilt i kallare tider, kvalitet före kvantitet. Här är det mycket ull som gäller och att köpa 30 ulltröjor i godkvalitet blir svindyrt, så det sker inte här. Samma sak gäller byxor, att de är varma och sköna och tål att tvättas ofta och lekas i är det viktigaste.

Min dotter har just nu 4 ulltröjor, 1 ullkofta, 1 bomullströja, 3 par ullbyxor, 1 par velourbyxor, 2 klänningar,  1 skaljacka, 1 windfleece, 1 skalbyxa, 2 mössor, många par fingervantar(försvinner lätt här). 1 bra vinterjacka, vinterbyxa mm.

Det normala för mig är att man har så mycket kläder barnet har behov av. Kissar barnet på sig två gånger per dag behövs fler byxor än ett barn som är helt torrt anser jag. Har man egen tvättmaskin kanske man också kan unna sig lite färre kläder eftersom man kan tvätta när man själv vill osv. Jag har inget behov av att köpa kläder för att de är fina eller så. Det viktiga för mig är att de håller barnen varma och goa!

• tjohej11

Min 9 månaders har ungefär lika mycket kläder. Helt galet egentligen eftersom de växer så fort. Men jag har lite som "hobby" att hitta fina, billiga kläder nu när jag är föräldraledig och de urväxta plaggen säljer jag lite av och får oftast mer för än vad jag gett för dom. Köper oftast lite "finare" märken men bara det jag tycker är snyggt och praktiskt samt att det är ett bra andra(tredje)handsvärde på dom.

Ger också mängder till mina yngre syskonbarn och mina syskon är jätteglada för det.

Men JA det är mycket kläder ni har kan jag tycka ;) 

Svar på tråden Hur mycket kläder har ditt barn?