• Gul Katt

Hur frisk måste man vara för att träna?

Hej!

För en vecka sen var jag iväg på ett träningspass, för första gången på väldigt länge! Sen blev jag nog kall efteråt, och kanske var det kvar lite av en tidigare förkylning, men efter det mådde jag iaf inte så bra, fick feber, lite ont i halsen osv.

Har legat lågt hela veckan, och mått lite sådär. Har ingen feber nu, men är lite skrapig i halsen.
    Törs jag träna idag ändå? Eller ska jag vänta ytterliggare någon dag?

Har blivit lite skrämd när man hört om hjärtmuskelinflammation och så...      

• Svar på tråden Hur frisk måste man vara för att träna?
  • nenneee

Jag har hört att man absolut inte ska träna om man har ont i halsen eftersom det är tecken på infektion i kroppen. Både för att du kommer inte kunna prestera bra och för att det kan vara direkt farligt.. Om inte annat så kommer du vara sjuk längre om du lägger energi på träning istället för att bli frisk.

Sitter i samma sits idag och vill dra iväg, men har rätt ont i halsen så får väl vänta nåra dagar.. Inte kul! 

• Gul Katt

Faan...Vill så gärna iväg! Men det kanske är bäst att avvakta då... Dumt att riskera något...
    Men tråkigt är det... =(  Speciellt när man verkligen är motiverad och vill!!

• Anna60

Träna ALDRIG med ont i halsen!!!!  Även om du inte mår direkt dåligt och längtar efter att träna. Har tränat året runt de senaste drygt 20 åren men ALDRIG med ont i halsen för det är livsfarligt!!!. När man varit förkyld så kan snorigheten dröja sig kvar ett bra tag och den brukar jag inte bry mig om utan tränar som vanligt om jag mår bra. Men ont i halsen...........vila och ta det lugnt!

• Tonårsmamman1

Man kan ju träna på olika sätt. Naturligtvis ska man inte träna om man har feber eller liknande. Men om man bara är lite hängig eller småsnuvig kan man ju gå ut och gå. Det finns många nivåer mellan promenad och värsta kondispasset på gymmet.
    Och när man väl är frisk så ska man inte dra igång för hårt, även om man känner att man vill kompensera för det man missat. Stasa på att blanda lågintensiv träning med högintensiv, så att kroppen vänjer sig. 

• Anna60
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-09 11:25:33 följande:
    Man kan ju träna på olika sätt. Naturligtvis ska man inte träna om man har feber eller liknande. Men om man bara är lite hängig eller småsnuvig kan man ju gå ut och gå. Det finns många nivåer mellan promenad och värsta kondispasset på gymmet.
    Och när man väl är frisk så ska man inte dra igång för hårt, även om man känner att man vill kompensera för det man missat. Stasa på att blanda lågintensiv träning med högintensiv, så att kroppen vänjer sig. 
    Instämmer.
  • Gul Katt

Ne, jag struntade i att träna idag...Men hur många dagar måste jag ha varit fri från halsont för att kunna träna då?

• Anna60
    Gul Katt skrev 2011-10-09 20:54:02 följande:
    Ne, jag struntade i att träna idag...Men hur många dagar måste jag ha varit fri från halsont för att kunna träna då?
    Jag kan bara säga hur jag själv skulle göra. När halsontet är borta och jag känner mig pigg så ut och träna direkt. EV skulle jag vänta en dag extra om jag hade snuva som var väldigt intensiv. Men har man det så brukar man inte känna sig så pigg?! 
  • sportpappa

Om du får hosta, onormalt hög puls, huvudvärk,  snorar mycket eller andra sjukdomssymptom när du tränar så är det för tidigt. Då är det bara att sluta direkt och fortsätta kurera sig ett par dagar till.
    Börja med lättare pass och se hur kroppen svarar. Vila en dag efter passet och se att du fortfarande mår bra. Kör ett lätt pass igen och vila en dag. Om det funkar så kan du öka lite varje pass tills du når normal nivå igen.

• Gul Katt

Igår kände jag mig helt ok faktiskt, så jag var ute och gick en liten sväng. Nu i morse när jag vaknade så hade jag ont i halsen igen!

Hade tänkt gå på ett danspass ikväll.... Men kanske är bättre att vänta och gå på corepass imorgon?

Blir så less. Vill ju bara komma igång med träningen!   

• Anna60
    Gul Katt skrev 2011-10-11 10:41:53 följande:
    Igår kände jag mig helt ok faktiskt, så jag var ute och gick en liten sväng. Nu i morse när jag vaknade så hade jag ont i halsen igen!

Hade tänkt gå på ett danspass ikväll.... Men kanske är bättre att vänta och gå på corepass imorgon?

Blir så less. Vill ju bara komma igång med träningen!   
    Men snälla "Amalian", du måste försöka ta det lugn och fokusera på annat än träningen Det är svårt, jag vet.  Man får abstinens.
  • Gul Katt
    Anna60 skrev 2011-10-11 11:04:23 följande:
    Men snälla "Amalian", du måste försöka ta det lugn och fokusera på annat än träningen Det är svårt, jag vet.  Man får abstinens.

Jag veeeet...:)
    Men jag vill ju så gärna...=) 
Svar på tråden Hur frisk måste man vara för att träna?