Hur vänja barnet vid ersättning?
Jag har en 11-veckorsbebis som helammas, men som vi ngt enstaka tillfälle gett ersättning(Nutramigen Lipil LGG då han verkar laktoskänslig). Han är ett "magbarn" och har ofta problem m gaser, och ibland även bajsandet. Detta försöker vi så gott det går att hålla i schack med hjälp av bland annat magmassage, fänkålste(som han får direkt) och Infacol, vilket lindrar något. Dock skulle jag ibland vilja kunna få avlastning i amtningen(tänker främst på natten, samt när vi åker och storhandlar och lämnar barnet hos sin farmor), och jag producerar inte tillräckligt med mjölk för att kunna pumpa både för extra flaska, samt amning till honom och skulle vilja kunna ge ersättning. Dock blir han välödigt trög i magen av ersättningen, bajset får en mkt tjockare konsistens och han har jätteproblem att få ut bajset så det slutar nästan alltid med att vi får hjälpa honom m Windi som inte bara får ut gaser utan även bajs.
Kan man vänja in barnet vid ersättning genom att börja med små små doser? Eller ska man ge något slags laxerande medel i samband m ersättning?
Hur gör jag? Skulle vilja börja ge ersättning i samband med nattning då många jag känner har barn som sovit längre på natten sedan de började ge flaska inför natten. hade ju såklart helst gett honom bröstmjölk på flaska, men jag kan som sagt inte pumpa/mjölka...