• Rona

Värde på frimärkssamling

Har en frimärkssamling som legat i kartong i åratal, det handlar om ca 8 pärmar. Idag kommer en pojke hit för att köpa den, eller delar av den. Jag funderar bara, vad kan vara rimligt att sälja den för? Har ingen aning om det är något större värde på den faktiskt. Det mesta av det samlades ihop på 90-talet.

• Svar på tråden Värde på frimärkssamling
  • Rona

det är 12 album och massa kuvert

• Lacey

Omöjligt att säga, beror helt och hållet på vad det är för frimärken. Jag skulle få den värderad innan försäljning

• Good Golly Miss Molly

Vilka slags märken är det? Vilka årtal är de från? Svenska/utländska?

• Themis

Bara pärmarna är säkert värda 50 kr styck, och sen får man kontrollera värdet i en FACIT frimärkskatalog om amn vill veta mer.

Här kan du hitta en frimärkshandlare nära dig, de kanske kan kasta ett getöga och säga nåt om värdet om de är snälla.

www.stampdealers.se/

Men de flesta samlingar av vanligare frimärken säljs för bara 10-15%av facitvärdet-du kan kolla på blocket på de som säljer märken där, det kan ge någon ledtråd.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Rona

Det är utländska och svenska, massor. Hur gamla de är vet jag inte. Öppnade ett album och såg att nåt var från 1800-talet. De där grabbarna kommer nu snart. De är hängivna samlare. Får se vad de säger då.

• Good Golly Miss Molly

En annan viktig detalj samlare fokuserar på är skicket (frimärkets tänder, stämplat/ostämplat/, stämpelns placering, färgsättning etc.). Är det en kunnig samlares samling bör den ha värde, som ovan skrev, försök få samlingen värderad då det kan finnas guldkorn som ett otränat öga inte kan se.

• Lacey

Tycker def du ska få en oberoende värdering innan du säljer. Så du inte blir lurad

• Good Golly Miss Molly
    Rona skrev 2011-10-09 14:53:09 följande:
    Det är utländska och svenska, massor. Hur gamla de är vet jag inte. Öppnade ett album och såg att nåt var från 1800-talet. De där grabbarna kommer nu snart. De är hängivna samlare. Får se vad de säger då.
    Ett varningens ord; låt dem inte lura dig! Samlare överlag brukar vara ärliga i sina värderingar men en del backar inte för att lura mindre insatta. Om de verkar väldigt entusiastiska bör du fundera på att lägga affären på is tills det att du fått en "second opinion" om priset.
  • MajaVira

Jag tycker att det låter dumt att sälja något som man inte har någon aning om värdet av. Se till att få dem värderade först, det kan ju finnas några riktigt värdefulla frimärken i samlingen.

• Themis

Men när TS skrev "pojkar" så tänker jag typ entusiastiska 13-åringar som vill samla och de är knappast "hajar" på det viset.

Det finns märken från 1800-talet som är värda 3 kr också och alla som har samlat och köpt några paket frimärken brukar ha några dylika. Frågan är ju vem som har skapat samlingen- var det en hängiven gamling som köpte in gamla märken, FDC och ostämplat i perfekt skick, eller är det en hobbysamling av ett barn med nästan uteslutande stämplade märken?

För om alltihop kom ihop på 90-talet så tror jag tyvärr inte att där finns så mycket av värde.

• Good Golly Miss Molly
    Themis skrev 2011-10-09 15:03:40 följande:
    Men när TS skrev "pojkar" så tänker jag typ entusiastiska 13-åringar som vill samla och de är knappast "hajar" på det viset.

Det finns märken från 1800-talet som är värda 3 kr också och alla som har samlat och köpt några paket frimärken brukar ha några dylika. Frågan är ju vem som har skapat samlingen- var det en hängiven gamling som köpte in gamla märken, FDC och ostämplat i perfekt skick, eller är det en hobbysamling av ett barn med nästan uteslutande stämplade märken?

För om alltihop kom ihop på 90-talet så tror jag tyvärr inte att där finns så mycket av värde.
    Fast man ska ha i åtanke att under 1990-talet var frimärksbranschen (åtminstone i Sverige) i sitt esse. Nu har dock både tillgång och efterfrågan dalat.
  • Rona

Det blev två fulla Willys papperskassar med frimärken som två lyckliga grabbar (11 och 13 år) gick iväg med. 500 kr fick de ta rubbet för. Jag vet inte om det var över- eller underpris. Men vi blev glada att bli av med dem. Och grabbarna (och deras mamma) tyckte det var ett bra pris. De var inte heller så insatta, utan hade nyss börjat samla. Jag tar risken att de är värda mer. Gjorde två pojkar glada i alla fall. Istället för att de skulle ligga i en kartong i källaren.

• Themis
    Rona skrev 2011-10-09 15:33:59 följande:
    Det blev två fulla Willys papperskassar med frimärken som två lyckliga grabbar (11 och 13 år) gick iväg med. 500 kr fick de ta rubbet för. Jag vet inte om det var över- eller underpris. Men vi blev glada att bli av med dem. Och grabbarna (och deras mamma) tyckte det var ett bra pris. De var inte heller så insatta, utan hade nyss börjat samla. Jag tar risken att de är värda mer. Gjorde två pojkar glada i alla fall. Istället för att de skulle ligga i en kartong i källaren.
    Det låter bra. Jag har själv köpt några frimärkssamlingar, för 4-500 kr, man får ta sina chanser helt enkelt.
  • snobben321

Kan rekommendera Serieboden i Gamla stan i Stockholm om du vill ha din frimärkssamling värderad...

Svar på tråden Värde på frimärkssamling