• MammaIna88

Hur länge tycker ni att ett barn kan dela rum med sin/sina föräldrar?

Ja som rubriken lyder, hur länge tycker ni att det är ok? Hur länge sov ert barn i erat rum innan de fick eget?

• Svar på tråden Hur länge tycker ni att ett barn kan dela rum med sin/sina föräldrar?
  • Habbi

Jag tycker: tills föräldrarna inte vill ha barnet i sitt rum längre. Vill man sova med sitt barn tills de blir typ 3-4 år kan leksakerna alltid förvaras på något bra sätt i tex vardagsrummet eller i något annat rum. För jag antar att vid den åldern har oftast många barn massa leksaker och de flesta leksakerna är i deras egna rum då om de har eget rum.

Jag skulle vilja ha min son i sängen hela livet känns de som nu.. nej men ni fattar. De är ju så mysigt. :P Men ännu är han bara 4 månader och jag lär väl tröttna.

• Trident5678

Första barnet sov i vårt sovrum tills han var 15 månader och andra barnet tills han var 8 månader. Jag har funderat över hur länge det skulle vara okej. Första barnet fick eget sovrum, när vi hade möjlighet att ge honom ett rum. Andra barnet fick flytta ut i ett försök att ge oss alla bättre nattsömn.

Första barnet började komma in till oss på nätterna vid 2,5 års ålder och det gör han fortfarande två år senare, så han sover delvis i vårt rum ännu och det är okej, tycker vi.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Trident5678
    Trident5678 skrev 2011-10-09 13:54:38 följande:
    Första barnet sov i vårt sovrum tills han var 15 månader och andra barnet tills han var 8 månader. Jag har funderat över hur länge det skulle vara okej. Första barnet fick eget sovrum, när vi hade möjlighet att ge honom ett rum. Andra barnet fick flytta ut i ett försök att ge oss alla bättre nattsömn.

Första barnet började komma in till oss på nätterna vid 2,5 års ålder och det gör han fortfarande två år senare, så han sover delvis i vårt rum ännu och det är okej, tycker vi.
    Rättelse: Jag har inte funderat över hur länge det skulle vara okej.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • April barn

Så länge man vill, jag sov i mammas säng till och från tills jag var 10 år eftersom jag var väldigt rädd på nätterna och det är inget fel på mig ;)
    Våra barn får sova i vår säng i vårt rum precis så länge de har behov av det och vill det :)

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • La Lola

Vi samsov med Alma i 5 år.
    Sen började hon sova på en madrass i vårat rum o det är jag glad för. Annars hade vi missat hennes första epilepsianfall (som bara kommer på natten).

Så hon blev kvar i vårat rum tills Hedda hade fötts o då var Alma 9 år.

Hedda kommer inte få eget rum förrän hon är minst 4-5 år.
    Just nu samsover vi.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Frontline

Båda barnen var runt 3-4 månader innan dom fick eget rum...
    Dom sover bättre och då sover vi bättre...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • bollanmollan

Så länge som familjen vill. Vi sover med våra 2 barn som är 2 1/2 och 9 månader. De har ett eget rum med sina leksaker

• M  och  M

Vår dotter fick just ett nyttt eget sovrum (dock bara dörr i dörr med vårat) och hon är 1½. Under denna vecka har hon börjat somna själv igen, vi behöver inte sitta 45 min varje kväll med henne för att hon inte ska ställa sig upp och hoppa utan somna istället. Och hon som brukat vakna mellan kl.5-6.30 har helt plötsligt hela veckan sovit så länge att vi fått väcka henne för att hela dagen inte ska bli konstig. Så för oss var det ett bra val Vi var dock inte metalt redo att ha henne i ett annat sovrum förrän nu. Hade vi dock veta hur bra det skulle gått hade vi nog flyttat henne tidigare. Men tidigare än 6 måander skulle jag inte ha dem i ett eget rum. Dock i egen säng bredvid ens egen.

• vittra

Jag säger samma som när det gäller samsovning, runt 10 år som mest, längre än så då tror jag inte det är särskilt sunt. I den åldern har de allra flesta barn kommit i puberteten eller är precis på väg, och behöver utrymme framför närhet, för att kunna utvecklas normalt.

• vittra

Jag vet inte om jag kan säga att våra har eget rum... det är en vägg mellan oss men samtidigt är det öppet så det är bara som en halv vägg kan man säga... de kommer nog inte få ordentligt eget rum med dörr och grejer förrän om några år, äldsta dottern är nu 4 år. Känns totalt främmande att placera henne på en annan våning eller så (just nu sover vi alla på övervåningen) då behöver hon vara betydligt äldre innan hon är mogen för det.

Svar på tråden Hur länge tycker ni att ett barn kan dela rum med sin/sina föräldrar?