• Anonym (egenföretagare)

Hur ska man reagera när en polare startar konkurrerande verksamhet?

Detta är egentligen inte ett problem ännu, men det känns som det kommer att bli det snart...

Min sambo startade eget företag för några år sedan och har byggt upp det från hobbyföretag till numera huvudförsörjning med ambitionen att anställa (minst) en person inom kort. En polare till honom blev också sugen på att starta eget när han såg hur bra det gick och gjorde så i början på året. Det kändes lite sådär att vännen skulle starta inom samma bransch då konkurrensen redan är tät här i krokarna, men han pratade mest om andra arbetsområden inom branschen så det lät ju jättebra att de skulle kunna samarbeta och komplettera varandra!
    Sambon har hjälpt honom mycket mer att komma igång, köpt timmar av honom när han har behövt hjälp, förmedlat uppdrag som han inte har tid eller kunskap till att ta åt sig men som han vet att vännen kan osv. Vännen har fortfarande firman vid sidan av sitt vanliga jobb, han har inte vågat ta steget att satsa på heltid än. Helt förståeligt, har man familj så måste man tänka igenom saken ordentligt så man känner sig säker på att det kan funka. Min sambo har dock försökt att pusha på med att han kommer ha mycket jobb framöver som han behöver ha hjälp med så att det skulle kunna räcka till heltid åt dem båda, men eftersom vännen inte har vågat ta steget så har sambon som sagt börjat se sig om efter en anställd och har nu fått tag i en kille som verkar bra.
    Men nu har vännen plötsligt börjat ta in uppdrag själv av den typen som är min sambos huvudsysselsättning, sådant som vännen har varit med och hjälpt till med tidigare och som han helt och hållet har lärt sig av min sambo. Sambon i sin tur har lagt ner mycket tid och pengar på utbildning i yrket och börjar nu känna att han inte vill lära ut mer till vännen då det inte verkar som att han själv kommer få dra nytta av kunskaperna, vännen visar ingen ansats till att ha tänkt att ge tillbaka varken uppdrag eller timmar. Vännen verkar sura över att sambon ska anställa en kille, men vad ska han göra när han behöver
    mer hjälp än han kan få av vännen idag och vännen inte kan ge ett klart svar på när eller ens om han kommer att satsa på heltid?

Sambon pratar med mig och ber om råd hur han kan ta upp det här med vännen utan att förvärra situationen. Han känner sig huggen i ryggen av vännen när han har gett honom så mycket "draghjälp" för att komma igång och som tack får han inte en god samarbetspartner som det var tänkt utan en konkurrerande verksamhet. Han är givetvis också rädd för att vännen ska dumpa priserna för att få in en fot eftersom vännen vet på ett ungefär vad sambon tar betalt. Jag tycker att det är j-igt fult gjort av vännen, men jag är ju förstås partisk eftersom jag är delägare och det handlar om en stor del av vår försörjning.
    Jag har sagt till sambon flera gånger under året att de måste göra upp det där ordentligt med skriftliga kontrakt så att de säkert vet att de är överens om varandras avsikter, det blir ju så lätt fel när man gör affärer med polare och allting blir så uppförstorat när man känner att tilliten har brutits. Och det har de väl gjort till en viss del, när det gäller betalning och timkostnad och sånt. Men jag tror inte att de har tagit upp såna här frågor formellt. Visst har de pratat om det och det skulle kanske kunna ses som muntliga kontrakt, men det är ju dels svårt att bevisa och dels vill man ju inte gärna inleda en tvist med en vän om det inte är absolut nödvändigt. Vilket det inte känns som i det här fallet, ännu.

Så nu vill jag låna era objektiva ögon och be om era åsikter! Ska sambon bara svälja förtreten och skylla sig själv som har hjälpt till så mycket? Eller vad ska man säga, hur kan man ta upp det på ett bra sätt utan att förvärra situationen?

• Svar på tråden Hur ska man reagera när en polare startar konkurrerande verksamhet?
  • Anonym

din sambo kan inte göra nåt. alla får starta vilka företag de än vill även om de konkurerat ut andra.

• Anonym ('-')

Ehh ja..klart man får starta vad man vill #1, men det känns väl en aning olustigt när han i princip kopierar ts sambos verksamhet? Samt ev snor hans kunder, speciellt innan han ens vågat satsa fullt ut? För mig känns det bara olustigt och..inte okej?

Kan inte en lösning vara att din sambo anställer honom istället för att han startar ett eget företag? Ev att han även köper % i företaget? Kanske inte känns aktuellt när han i princip svikit erat förtroende, men, se till att få riktiga kontrakt påskrivna osv om det skulle bli av.
    Har inget annat vettigt att säga, halvt absurd situation faktiskt.

• Livisu

Jag skulle ha frågat min vän vad hans syfte är och om han tänkt ha konkurrerande verksamhet? Och hur vännen tänkt lösa det med gemensamma kunder och uppdrag som de kommer slåss om? Fråga varken vänligt eller ovänligt hur denne vän tänkt sig.

Rätta mig om jag har fel, men man får väl inte komma överens om priser och sånt heller, för då är det kartellbildning?

• NadiaMi

En fördel som din man har är att han har firman på heltid.
    Det innebär att han rent praktiskt kan ta på sig mer jobb, och förhoppningsvis kan han genom ett samtal med vännen komma överens om att de kan 'dela upp marknaden' lite mellan sig så det inte blir direkt konkurrens om just den sortens uppdrag som vännen tidigare har fått ta hand om.

Å andra sidan så är det ju vännen som har utfört uppdragen så från kundernas sida är det ju 'han' som har utfört tjänsten åt dem. De bryr sig ju sällan om vems namn företaget står i utan ser mest till vem som i praktiken har varit där.
    Kanske har han agerat efter att ha blivit tillfrågad och valt att ta på sig de jobb han klarar av för att få lite mer fart på sitt eget företag så han vågar ta steget ut?

En möjlig lösning skulle kunna vara att kompisen köper in sig i din mans företag så de blir delägare, slår sina påsar ihop och därmed samarbetar med samma mål i sikte - dvs vinst för dem båda. Eller att din man köper upp kompisens företag och anställer kompisen som därigenom slipper ta den större ekonomiska risken som ett eget företag trots allt innebär.
    Eller något slags mellanting, där den ena (förslagsvis din man genom att han har mer erfarenhet) blir huvudägaren i företaget.

NaN skrev 2011-10-09 23:20:46 följande:
    Ehh ja..klart man får starta vad man vill #1, men det känns väl en aning olustigt när han i princip kopierar ts sambos verksamhet? Samt ev snor hans kunder, speciellt innan han ens vågat satsa fullt ut? För mig känns det bara olustigt och..inte okej?

Kan inte en lösning vara att din sambo anställer honom istället för att han startar ett eget företag? Ev att han även köper % i företaget? Kanske inte känns aktuellt när han i princip svikit erat förtroende, men, se till att få riktiga kontrakt påskrivna osv om det skulle bli av.
    Har inget annat vettigt att säga, halvt absurd situation faktiskt.
    Vännen har redan eget och vill givetvis ha det, annars kunde han lika gärna jobba vidare åt sin nuvarande arbetsgivare. Men nej, det hade inte varit aktuellt att låta honom köpa in sig ändå även om situationen hade varit annorlunda.
    Livisu skrev 2011-10-09 23:29:11 följande:
    Jag skulle ha frågat min vän vad hans syfte är och om han tänkt ha konkurrerande verksamhet? Och hur vännen tänkt lösa det med gemensamma kunder och uppdrag som de kommer slåss om? Fråga varken vänligt eller ovänligt hur denne vän tänkt sig.

Rätta mig om jag har fel, men man får väl inte komma överens om priser och sånt heller, för då är det kartellbildning?
    Jag vet inte om vi missförstår varandra, men det är självklart inte priser mot kund som de har kommit överens om utan vad de ska ta betalt av varandra när de hjälper varandra. Deras interna timpriser, så att säga.
    Jo, det är ungefär så jag har sagt till sambon också, att bara fråga hur han hade tänkt sig upplägget i framtiden. Men han har svårt att få till en formulering som inte låter grinigt och anklagande.
  • Livisu

Okej, då begriper jag bättre, men jag svarade alltså på denna mening:
    Han är givetvis också rädd för att vännen ska dumpa priserna för att få in en fot eftersom vännen vet på ett ungefär vad sambon tar betalt. Jag tycker att det är j-igt fult gjort av vännen, men jag är ju förstås partisk eftersom jag är delägare och det handlar om en stor del av vår försörjning.

NadiaMi skrev 2011-10-09 23:47:01 följande:
    En fördel som din man har är att han har firman på heltid.
    Det innebär att han rent praktiskt kan ta på sig mer jobb, och förhoppningsvis kan han genom ett samtal med vännen komma överens om att de kan 'dela upp marknaden' lite mellan sig så det inte blir direkt konkurrens om just den sortens uppdrag som vännen tidigare har fått ta hand om.

Å andra sidan så är det ju vännen som har utfört uppdragen så från kundernas sida är det ju 'han' som har utfört tjänsten åt dem. De bryr sig ju sällan om vems namn företaget står i utan ser mest till vem som i praktiken har varit där.
    Kanske har han agerat efter att ha blivit tillfrågad och valt att ta på sig de jobb han klarar av för att få lite mer fart på sitt eget företag så han vågar ta steget ut?

En möjlig lösning skulle kunna vara att kompisen köper in sig i din mans företag så de blir delägare, slår sina påsar ihop och därmed samarbetar med samma mål i sikte - dvs vinst för dem båda. Eller att din man köper upp kompisens företag och anställer kompisen som därigenom slipper ta den större ekonomiska risken som ett eget företag trots allt innebär.
    Eller något slags mellanting, där den ena (förslagsvis din man genom att han har mer erfarenhet) blir huvudägaren i företaget.
    Nej, så är det inte, vännen har aldrig jobbat ensam med kunderna utan bara som "hjälpreda" tillsammans med sambon, sambon har utfört "huvudjobbet" så att säga. Det är också sambon som ensam har haft all kundkontakt när det gäller offerter och kontrakt. De jobb vännen har tagit in nu är nya kunder som de aldrig har haft att göra med förut.

Som jag skrev här ovan så är det inte aktuellt med delägarskap, så nära vänner är de inte att det skulle kännas som en bra lösning i dagsläget. Och vännen vill inte heller vara anställd, han vill ha sitt eget.

Nej, jag får väl fortsätta försöka intala sambon om att han måste ta tag i saken och prata om det med vännen. Men han är ju lite konflikträdd och vill inte gärna stöta sig med folk som han känner och gillar i övrigt. Och för framtida samarbetes skull också vill han inte heller gå på för hårt. Jag förstår honom självklart men det är bättre att ta tag i det nu medan det fortfarande finns en chans att reda ut saker innan det blir alldeles för infekterat. Jag hoppas in i det längsta att allt bara är ett missförstånd, men det kommer fram mer och mer som tyvärr tyder på att så inte är fallet.
    Livisu skrev 2011-10-10 00:45:37 följande:
    Okej, då begriper jag bättre, men jag svarade alltså på denna mening:
    Han är givetvis också rädd för att vännen ska dumpa priserna för att få in en fot eftersom vännen vet på ett ungefär vad sambon tar betalt. Jag tycker att det är j-igt fult gjort av vännen, men jag är ju förstås partisk eftersom jag är delägare och det handlar om en stor del av vår försörjning.
    Nej, visst ska man inte komma överens på det sättet. Men som sagt, eftersom vännen vet ungefär vad sambon tar betalt så finns det ju en risk att han lägger sig en bit under det för att bygga upp sin egna kundkrets, vilket då tvingar min sambo att sänka sina priser för att inte tappa kunder, och det är ju aldrig roligt att behöva minska sina budgeterade intäkter och i förlängningen också den eventuella vinsten. Om det nu skulle gå så långt, det är ju än så länge bara ett hypotetiskt scenario, om än sannolikt.
    Dumpning av priser, dvs att lägga sig långt under marknadspriset, är för övrigt aldrig populärt i någon bransch. Det är därför de flesta håller sig på en ungefärligt jämn nivå med övriga på marknaden.
  • Anonym (crazy people)

Jag förstår dig precis. Är i samma situation nästan, fast i vårt fall är det min mans BROR som nu flyttar till vår lilla by och startar liknande verksamhet. Fattar inte hur vissa är funtade. 

• Anonym

Detta hade blivit en sporre för mig personligen
    Det hade blivit en drivkraft att bli ännu bättre på det jag gör
    Nu har han redan ett försprång, han har en kundkrets och jobbar heltid

Men ingen branch handlar om enbart priser.
    Det handlar om kunnande, service, utveckling av verksamheten, att vara med på banan när något nytt händer.
    Utveckla sina kontakter osv

Anonym skrev 2011-10-10 07:37:49 följande:
    Detta hade blivit en sporre för mig personligen
    Det hade blivit en drivkraft att bli ännu bättre på det jag gör
    Nu har han redan ett försprång, han har en kundkrets och jobbar heltid

Men ingen branch handlar om enbart priser.
    Det handlar om kunnande, service, utveckling av verksamheten, att vara med på banan när något nytt händer.
    Utveckla sina kontakter osv
    Det har du helt rätt i, priset är inte allt. Men i första steget med nya kunder som har två företag att välja mellan är det ofta det som är det avgörande om det i övrigt ser likvärdigt ut. Det är bara att hoppas att sambons goda rykte räcker till, om nu inte polaren utnyttjar hans namn också och berättar vid offertförfrågningar att de har "samarbetat" tidigare.
    Nåja, vi får se hur det utvecklar sig...
  • Kattdamen

Men du, ni måste inse att det där är inte en vän.

Sen tycker jag ni ska kontakta några som kan det juridiska, då din sambo har hjälpt honom som han gjort kanske "vännen" inte agerar helt okej?

• mikroE

Prata med honom. Kanske har han inte helt bytt bana utan fått förfrågningar om den typen av uppdrag och som ny företagare kände sig tvungen att ta dem för att få lite mer pengar och fler kunder? Han kanske inte har några planer att konkurrera med sambon men att dessa uppdrag var för bra för att säga nej till?

• Anonym

Din sambo har inte funderat på att köra raka rör? Konflikträdsla i all ära men risken är större att det blir osämja om han går och verkar ogin i stället för om han framställer det som en affärsmässig grej. Exempelvis:
    "Jag ska ju anställa. Vet ju att du tänkt ha eget företag men är du intresserad av att jobba för mig så säg det nu innan jag anställer. Anställningen kommer förstås att ha sedvanligt villkor i  kontraktet att man inte kan driva liknande verksamhet själv inom X tid om man slutar anställningen. /.../ Om du vill fortsätta satsa på att ha ditt eget så får vi hålla kontakten på det sociala planet och inte blanda in jobb. Din verksamhet börjar bli för lik min egen och jag kan ju inte bidra till att konkurrera ut mig själv."

• Anonym
    Anonym (egenföretagare) skrev 2011-10-10 01:05:17 följande:
    Nej, visst ska man inte komma överens på det sättet. Men som sagt, eftersom vännen vet ungefär vad sambon tar betalt så finns det ju en risk att han lägger sig en bit under det för att bygga upp sin egna kundkrets, vilket då tvingar min sambo att sänka sina priser för att inte tappa kunder, och det är ju aldrig roligt att behöva minska sina budgeterade intäkter och i förlängningen också den eventuella vinsten. Om det nu skulle gå så långt, det är ju än så länge bara ett hypotetiskt scenario, om än sannolikt.
    Dumpning av priser, dvs att lägga sig långt under marknadspriset, är för övrigt aldrig populärt i någon bransch. Det är därför de flesta håller sig på en ungefärligt jämn nivå med övriga på marknaden.
    Fast din sambo hade ju utbildning, vilket inte vännen verkar ha. Det i sig rättfärdigar ju ett högre pris! Överlag får man ju vad man betalar för, så beroende på vad det är för  bransch finns det säkert dem som väljer bort kompisen pga det låga priset.
  • Anonym

Att blanda in vänner eller släkt i sina affärer blir ofta fel.
    Min erfarenhet säger mig att det är klokast att tiga och backa ur på ett snyggt sätt.
    Som du säger så låter allt han skriver grinigt helt enkelt för att han känner sig kränkt och utnyttjad, troligen.
    Det blir svårt att få fram saker på ett bra sätt när man är smått förbannad.
    Frågan är väl hur viktig vänskapen är också, vänskap har gått sönder för mindre saker. 
    Ja det där blev du väl inte klokare av Obestämd 

• Fyrbarnsmorsa
    Kattdamen skrev 2011-10-10 09:23:47 följande:
    Men du, ni måste inse att det där är inte en vän.

Sen tycker jag ni ska kontakta några som kan det juridiska, då din sambo har hjälpt honom som han gjort kanske "vännen" inte agerar helt okej?
    Kan bara hålla med.Levde som egenföretagare i 15 års tid och skulle någon av mina "vänner"gjort så skulle det inte längre vara vänner.
    mikroE skrev 2011-10-10 09:35:30 följande:
    Prata med honom. Kanske har han inte helt bytt bana utan fått förfrågningar om den typen av uppdrag och som ny företagare kände sig tvungen att ta dem för att få lite mer pengar och fler kunder? Han kanske inte har några planer att konkurrera med sambon men att dessa uppdrag var för bra för att säga nej till?
    Ja, han fick ju en förfrågning om uppdraget. Men som de har pratat om tidigare och som sambons inställning är att de var överens om är att uppdrag av typen X skulle förmedlas och tas in via sambons firma medan uppdrag av typen Y förmedlas åt andra hållet till vännens firma (vilket sambon har gjort några gånger), för att hålla sina nischer och förstärka sin ställning på marknaden inom just det området. Vännen pratar nu mer och mer om att sikta in sig på samma sorts jobb som sambon, att köpa in samma grejer som han har för att kunna utföra och åta sig fler sådana uppdrag osv. Så visst låter det som en plan.
    Anonym skrev 2011-10-10 09:37:32 följande:

Din sambo har inte funderat på att köra raka rör? Konflikträdsla i all ära men risken är större att det blir osämja om han går och verkar ogin i stället för om han framställer det som en affärsmässig grej. Exempelvis:
    "Jag ska ju anställa. Vet ju att du tänkt ha eget företag men är du intresserad av att jobba för mig så säg det nu innan jag anställer. Anställningen kommer förstås att ha sedvanligt villkor i  kontraktet att man inte kan driva liknande verksamhet själv inom X tid om man slutar anställningen. /.../ Om du vill fortsätta satsa på att ha ditt eget så får vi hålla kontakten på det sociala planet och inte blanda in jobb. Din verksamhet börjar bli för lik min egen och jag kan ju inte bidra till att konkurrera ut mig själv."

Det är det han har gjort hela våren och sommaren, försökt få vännen att ge ett klart svar på om han vill köra heltid och då köpa tjänster av honom. Han har ju också varit öppen med anställningsbehovet och hela den processen så det borde inte ha kommit som en överraskning för vännen. Han har haft alla chanser i världen att hoppa på tåget.
    Mot myndigheter eller folk han inte känner på ett personligt plan har han inga problem att vara hård och framföra sina åsikter om han tycker något är fel, det är vid närmare relationer som han är "för snäll" och konflikträdslan visar sig.
    Dina sista meningar där låter jättebra, det ska jag förmedla!
    Anonym skrev 2011-10-10 09:44:09 följande:
    Att blanda in vänner eller släkt i sina affärer blir ofta fel.
    Min erfarenhet säger mig att det är klokast att tiga och backa ur på ett snyggt sätt.
    Som du säger så låter allt han skriver grinigt helt enkelt för att han känner sig kränkt och utnyttjad, troligen.
    Det blir svårt att få fram saker på ett bra sätt när man är smått förbannad.
    Frågan är väl hur viktig vänskapen är också, vänskap har gått sönder för mindre saker. 
    Ja det där blev du väl inte klokare av Obestämd 
    Helt sant, det blir ofta fel och det har jag försökt säga till sambon från början. Vi har erfarenheter av en nära barndomsvän som har gjort lite jobb åt oss i huset. Jobbet blev dåligt utfört och inte ens helt färdigt, även där fegar sambon och ville inte gå på för hårt och vi har nu efter ett par års påminnelser gett upp att tjata om det. Och vänskapen är tyvärr inte längre densamma.

_____________________________________________________________________________

Alltså, jag hoppas som sagt att allt bara är ett missförstånd och tanklöshet av vännen, han kan vara sån. Hela hans firmastart har varit väldigt impulsiv och inte helt genomtänkt från början så han går säkert att "tala tillrätta" om man bara lägger fram det på rätt sätt, annars vänder han lätt taggarna utåt och surar om han känner sig kritiserad (inte så jättebra egenskap för en egenföretagare, men det får han upptäcka själv). Jag vill gärna försvara honom för han är ju ändå en bra kille i grunden och socialt sett funkar vi bra ihop även som familjer, så även om vi inte i dagsläget ser oss som nära vänner så vore det tråkigt om det skulle gå åt skogen helt. Men man blir ju lite kluven när han beter sig så där.
Svar på tråden Hur ska man reagera när en polare startar konkurrerande verksamhet?