• Kische

Föräldrapenning 50% och jobba mer än 50%?

Min man och jag hade tänkt dela på föräldrapenningen 50% var nu när vår dotter blir ett år, alltså vi ska jobba 50% vardera och vara föräldralediga 50% vardera.
    Frågan är vad som händer om någon av oss jobbar över (finns risk för det i bådas jobb) - blir vi återbetalningsskyldiga till försäkringskassan då? Måste vi har supernoga med att jobba exakt 50%?
    Tacksam för svar om någon gör/har gjort likadant. 

• Svar på tråden Föräldrapenning 50% och jobba mer än 50%?
  • Lena

Läggs det till flex, beordrad övertid eller hur menar du?

• Kische

Nej, vi jobbar inom vård/min man som chef så det kan hända att vi måste stanna kvar efter den tid vi egentligen skulle slutat.

• Kische

Nej det får vi inte, vi kan ta ut det senare så det blir ju inga extra pengar på det sättet.

• Kische

Men är det bara pengarna/löneutbetalningen som Försäkringskasssan kan gå efter eller hur redovisar man ledigheten? Eller behöver vi inte skicka in något till Försäkringskassan alls för att skydda SGI? För tar vi ut 50% var så ser det ju annars ut som vi inte uppfyller SGI? Räcker det med intyg från arbetsgivaren under den perioden vi söker för eller hur funkar det?

• Carisma95

Man kan ju ta ut FP 7 dagar i veckan, så om ni t.ex. jobbar 50 % måndag, tisdag och halva onsdag är det ju inget som i praktiken hindrar en från att ta ut resterande dagar (4,5 dag) i föräldrapenning. 
    Men självklart kan ni inte ta ut FP för samma dagar/timmar ni får lön/ersättning från arbetsgivaren. 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Kische

Men om jag är ledig på 50% mån, tis samt halva onsdagen och jobbar över 3h på måndagen så har jag ju arbetat mer än 50%. Hur ställer sig kassan till det?

• Lena

Ni kanske ska lägga upp det med två hela dagar och en halvdag var istället då är det inga problem om ni jobbar längre och ökar er flexbank.

• Carisma95
    Kische skrev 2011-10-09 18:17:31 följande:
    Men om jag är ledig på 50% mån, tis samt halva onsdagen och jobbar över 3h på måndagen så har jag ju arbetat mer än 50%. Hur ställer sig kassan till det?
    Du kan ju inte ha mer än 100 % sysselsättning under en dag. Dvs jobbar du 50 % på måndagen, så kan du bara ta ut en halv FP-dag. Jobbar du mer (och för ersättning för det) måste du minska uttaget av FP.
  • Pemberly

Försäkringskassans system är lite krångligt när man jobbar deltid (jag och min man jobbar 50% var). När man jobbar deltid fyller man i när man söker fp, vilka dagar man jobbar under perioden man söker fp för och det gäller då att se till att fp plus de dagar man jobbat per vecka blir 5 totalt, så sänks inte sgi, tex om du jobbat 3 dagar måste du ta 2 dagar fp. Om du jobbar övertid utan ersättning och fyller i att du jobbat 3 hela dagar i flera veckor (men bara får 50% lön) och då bara tar 2 dagar fp, tror jag att det kan bli problem om försäkringskassan sedan kollar uppgifter från din arbetsgivare och ser att du bara jobbat 50% (då man inte får betalt övertid brukar det ju inte synas i några officiella papper att man jobbat mer än man officiellt ska göra). Bäst är nog att ringa och fråga försäkringslassan så att det blir rätt. En lösning om ni tror att ni oftast kommer att jobba mer än 50% är ju faktiskt att ni jobbar tex 55% eller 60% var om ni kan pussla ihop det med att någon alltid tar hand om barnet. Vi har jobbat 50% var det mesta av året, men nu i höst har jag mycket att göra och känner nu att det blir svårt att bara jobba 50% så jag går upp till 60% nu (min man fortsätter jobba 50%), men motsvarande en halvdag per vecka ska jag jobba hemma (tex när sonen sover middag eller på kvällen när han somnat) eller ha med sonen på vissa möten. Så kan man få ihop tillvaron ändå (tex att den ena iböand jobbar på kvällen då den andra kommit hem från jobbet eller att man kan jobba en del hemifrån) så behöver ju faktiskt ledigheten inte summera till 100%

• Carisma95
    Pemberly skrev 2011-10-13 22:33:50 följande:
    Försäkringskassans system är lite krångligt när man jobbar deltid (jag och min man jobbar 50% var). När man jobbar deltid fyller man i när man söker fp, vilka dagar man jobbar under perioden man söker fp för och det gäller då att se till att fp plus de dagar man jobbat per vecka blir 5 totalt, så sänks inte sgi, tex om du jobbat 3 dagar måste du ta 2 dagar fp. Om du jobbar övertid utan ersättning och fyller i att du jobbat 3 hela dagar i flera veckor (men bara får 50% lön) och då bara tar 2 dagar fp, tror jag att det kan bli problem om försäkringskassan sedan kollar uppgifter från din arbetsgivare och ser att du bara jobbat 50% (då man inte får betalt övertid brukar det ju inte synas i några officiella papper att man jobbat mer än man officiellt ska göra). Bäst är nog att ringa och fråga försäkringslassan så att det blir rätt. En lösning om ni tror att ni oftast kommer att jobba mer än 50% är ju faktiskt att ni jobbar tex 55% eller 60% var om ni kan pussla ihop det med att någon alltid tar hand om barnet. Vi har jobbat 50% var det mesta av året, men nu i höst har jag mycket att göra och känner nu att det blir svårt att bara jobba 50% så jag går upp till 60% nu (min man fortsätter jobba 50%), men motsvarande en halvdag per vecka ska jag jobba hemma (tex när sonen sover middag eller på kvällen när han somnat) eller ha med sonen på vissa möten. Så kan man få ihop tillvaron ändå (tex att den ena iböand jobbar på kvällen då den andra kommit hem från jobbet eller att man kan jobba en del hemifrån) så behöver ju faktiskt ledigheten inte summera till 100%
    Ursäkta, men vad menar du med "då man inte får betald övertid"....? I komp istället menar du?
    FK kan väl ändå kolla hur många timmar du har jobbat?
  • Pemberly
    Carisma95 skrev 2011-10-14 13:20:22 följande:
    Ursäkta, men vad menar du med "då man inte får betald övertid"....? I komp istället menar du?
    FK kan väl ändå kolla hur många timmar du har jobbat?
    Nej för vissa kan fk inte kolla hur mycket man jobbat en viss dag, eftersom arbetsgivaren inte heller vet det. Det gäller en del yrken och arbetsplatser för akademiker, där man inte har någon stämpelklocka eller någon som kollar vilka tiden man jobbar och inget schema att följa utan det enda som arbetsgivaren bryr sig om är att man under ett år arbetar så mycket man ska och utför sina arbetsuppgifter, dvs är med på de möten man ska, levererar rapporter i tid etc. Om man sedan väljer att gå hem tidigt någon dag för att istället jobba mer än 8 timmar en annan dag så är det inget som registreras någonstans.
Svar på tråden Föräldrapenning 50% och jobba mer än 50%?