• cid

Kan jag plocka ihop min egen magisterexamen?

Funderar på att läsa upp till magisterexamen, Men hur fungerar det egentligen? Måste jag läsa ett färdigt program? Måste jag läsa alla kurser från samma högskola/universitet? Ja, eller kan jag egentligen välja och vraka hur jag vill? em examinerar i så fall?

• Svar på tråden Kan jag plocka ihop min egen magisterexamen?
  • Livisu

Det är en intressant fråga. Det finns ju fristående kurser på avancerad nivå och dem kan du söka om du har slutfört utbildning på grundnivån i ämnet (kandidatnivå, 90 hp).
    Du behöver alltså 120 hp på avancerad nivå inkl. en masteruppsats för att få en Master.
    Det borde gå rent teoretiskt, men kanske enklare att söka till ett program och få allt i ett paket så att säga?
    Har du kontaktat någon institution med de kurser du är intresserad av att söka? Kanske behöver du hjälp av en studievägledare som tillsammans med dig kan se över de kurser du behöver för att sätta samman din egen Master?

• ninagirrl

Japp, läs A,till D nivå i huvudämnet,
    Sedan tar resten att fylla ut.

Jag har tänkt...statsvetenskap A-C, fritt: Sociologi A, Juridik A (15 p), statistik A (15) , och nek A 30 p .
    Då blir det en kand.  

• Livisu
    ninagirrl skrev 2011-10-11 23:33:09 följande:
    Japp, läs A,till D nivå i huvudämnet,
    Sedan tar resten att fylla ut.

Jag har tänkt...statsvetenskap A-C, fritt: Sociologi A, Juridik A (15 p), statistik A (15) , och nek A 30 p .
    Då blir det en kand.  
    En fil. kand ja, på grundnivå.
    Nu pratar vi avancerad nivå.
  • ninagirrl

jag kommer göra en kand, kommer inte gå till magister eller master. 

• Livisu
    ninagirrl skrev 2011-10-11 23:42:28 följande:
    jag kommer göra en kand, kommer inte gå till magister eller master. 
    Okej.
    Tack för att du berättade det.
  • ninagirrl

o, jag vet vad avancerad är min sambo har gått ett längre steg och doktorerar i fysik.

• Livisu

Men huuuur hjälper det TS?
    Eller har du några tips på hur hon kan sätta ihop sin egen examen?

• cid

Har pratat lite med studievägledaren där jag för ett par år sedan tog min fil kand med inriktnign mot socialt arbete. Och det verkar som att jag kan plocka ihop min examen hyfffsat. Men det verkar som att de helst vill att man läser kurser från deras högskola (såklart) och allra enklast är förstås att läsa ett färdigt program...

Svar på tråden Kan jag plocka ihop min egen magisterexamen?