• Moa Li

Compact living med första barnet - Hur länge och hur går det?

Hej

Jag och min man har precis fått veta att vi väntar barn och håller nu tummarna för en junibebis. Vi bor i en tvåa på knappt 60 kvadratmeter och som det känns nu är det inte aktuellt att flytta. Anledningen är att läget är bra och att vi vill bo billigt nu så vi kan spara pengar till hus, barnvagnsstor bil och nöjen. Jag vill inte flytta till hus samtidigt med en bebis, utan vill ha tid och pengar till familjen nu. Jag tror ändå inte barnet uppskattar eget rum på många år. Jag kan till och med tänka mig att bo mindre och ännu billigare.

Hur tänker ni kring boendet, med en bebis?
    Hur länge sov bebisen i samma rum som ni?
    Fungerar det att ställa en spjälsäng precis bredvid dubbelsängen? (så ligger man ändå nära, fast i egen säng)
    När tycker ni att barnet bör ha eget rum?
    Finns det fler som har erfarenheten av compact living med ett barn - vad ser ni för fördelar och nackdelar?
    Funkar det med skötbord över badkar?
    Hur mycket leksaker har era små barn?

...tusen tankar. Underbart! Det är kul att höra hur andra gör och gärna ni som bor litet och ser fördelar med det.

• Svar på tråden Compact living med första barnet - Hur länge och hur går det?
  • Angelica8912

Vi tänkte likadant. Tills vår dotter kom. De va grejer överallt och jag blev galen. Så när hon var 6 veckor så flyttade vi till en trea i samma hus. Skitbra att kunna ha ett eget rum. Tycker vi iaf.

Hon sover i eget rum nu, är snart 7 månader.

• Silvera

Puffar för din tråd, för jag är också nyfiken, då vi bor i en tvåa med sonen, och har ett  gäng katter också... Drömmer

• 071001

Har bekanta som bor i tvåor med barn. De som har en snart ettåring är i flyttplaner inom någorlunda snar framtid. Båda familjerna har spjälsäng intill sin säng i sovrummet. Vet också en familj som bor i en tvåa med två barn 5 och 1 år.

• Persemona

Vi bodde i en etta på 33 med första. Efter 9 månader flyttade vi, men det var mest för att det var en vindslägenhet på fjärde våning utan hiss. Nu bor vi en trea med en 1 åring och en 3 åring. Dock används det ena rummet bara som förvaring. Så vi sover alla i samma rum och säng på 3 m. Tror ni kan bo så länge. I sovrummet kan man ju ha en våningsäng till barnen, om det blir fler. Vi känner ingen längtan efter större dock gärna markplan då vi nu bor en trappa upp. Halva vardagsrummet är lekhörna. Det fungerar jättebra. Eget rum blir det först om barnen själva vill ha det. Samlivet fungerar jättebra. Vilket folk gärna frågar! :)
    Det beror på hur man är som person. Vi funderar dessutom på att tömma det tredje rummet och hyra ut det! En två kallar jag inte compact living. Gott om plats! 

• Moa Li

Ja, svårt att veta innan hur det kan fungera

Hur gör ni med skötbord då?

• Silvera
    Moa Li skrev 2011-10-10 18:45:33 följande:
    Ja, svårt att veta innan hur det kan fungera

Hur gör ni med skötbord då?
    Jag har ett Leksvik skötbord från Ikea i mitt stora badrum(9kvm), däri har jag också sonens kläder. Men alla har ju förstås inte så stort badrum som mig. Men hade ju hellre haft fler kvadratmeter i tex sovrummet eller vardagsrummet...

Min bror bodde med två små barn i en minitvåa i stan, och de bytte blöjor på soffan, då deras toa var pytteliten. Men de flyttad til en större lägenhet när deras minsta var ett halvår.
  • Omorfia

Vår dotter är 3,5 år och sover med oss. Vi har ett extra rum där vi har diverse saker (byråar och garderober och bokhyllor) samt vårt hemmagym som vi sparar 1200 kr i månaden på att ha. Det funkar absolut.

När nästa barn kommer i vår ska vi har möblerat om och rationaliserat bort så mycket som möjligt så att vi kan göra ett "barnrum". Bebisen kommer sova hos oss och stora tjejen också om hon vill annars får hon sova i "sitt" rum. Detta främst för att vi inte får plats med både stora tjejens säng och en spjälsäng i sovrummet.

När bebisen är ett år är förhoppningsvis vårt hus klart och då flyttar vi.

• mojäng

Vi bor i en 2a på 47 m2 med vår son som snart är 5 månader. Han har sin spjälsäng bredvid vår säng med ena långsidan borttagen, men vi samsover ändå mest då jag liggammar ofta på natten. Vi har köpt ett skötbord som man har på badkaret och kan fälla upp mot väggen, jättepraktiskt! Än så länge funkar det jättebra,man får vara bra på att organisera lägenheten bara och inte köpa en massa onödiga prylar. Vi har väntat med många inköp tills vi ser att behovet verkligen finns. Vi kommer dock flytta nästa år men den främsta orsaken är faktiskt att vi inte har hiss utan måste bära vagnen upp och ner i trappan.. Men självklart ska det bli skönt med lite större också, det nekar jag inte till.

• Moa Li

Vi har hiss Glad Ja, men visst får det gå. Annars får vi flytta till ett lite mindre billigt alternativ, men hus får vänta ett par år.

Svar på tråden Compact living med första barnet - Hur länge och hur går det?