Carolajnah skrev 2011-10-09 20:40:34 följande:
Hej!
Jag o min sambo väntar första barnet och jag klurar lite på hur alla gör det med ekonomin när ni har barn?
Gemensam/delad - hur gör ni?
I nuläget delar vi lika på "fasta" avgifter som hyra, el, tv och så har vi ett matkonto tillsammans. Alla möbler och gemensamma saker till hushållet har vi såklart också delat kostnaden för.
Nu när vi ska ha barn så funderar jag lite på hur vi ska lösa det på bästa sätt. Sambon tjänar några tusen mer i månaden, inte så markant mkt mer men ändå.
Funderar på att kanske ha ett gemensamt konto där man sätter in en viss summa per månad för kostnader för barnet och sedan fortsätta ha "sina" pengar att spendera/spara hur man vill.
Ni som har delad ekonomi, hur har ni gjort det när ni varit mammalediga? Då blir ju inkomsten betydligt mindre för en tid.
Tacksam för tips och att få höra hur ni gör!

Vi har delad ekonomi "trots" två barn och hus.
Vi räknar helt enkelt barnkostnader som gemensamma; liksom mat, huslån, bensin, tv, el osv. Barnkostnader består ju både i kläder, prylar till barnen (vagnar, bilstolar, nappflaskor, leksaker, fritidsintressen osv osv) samt föräldraledighet. Eftersom vi delar lika på föräldraledigheten går det "jämnt upp" där, men för att inte den som är heltidsledig ska känna sig utfattig så har vi gjort en utjämning och den som jobbar betalar en viss summa varje månad till den som är föräldraledig just då. Semi-gemensam ekonomi kanske är rätt benämning? ;)
Vi har gemensamma sparkonton till barnen där var och en sätter in samma summa varje månad. Vi har också gemensamt sparkonto för huset/resor eller annat och ett lånekonto där vi sätter in pengar för de gemensamma lånen. När allt är betalt så har var och en sina egna pengar kvar på sitt egna konto och kan välja att spara lite till sig själv eller köpa till sig själv.
Jag trodde det skulle bli krångligt att fortsätta dela ekonomin när vi fick barn, men tycker inte det är något krångligare än förut faktiskt. Och jag tycker överlag inte det är något problem att ha delad ekonomi. Vi sätter oss bara varje månad och kollar upp hur mycket av gemensamma kostnader var och en haft och räknar ut vem som betalat mest och minst och sen gör oss "oskyldiga" gentemot varandra.