• Skruttis1979

vinstskatt etc.

vi köpte en bostadsrätt för 980.000:- i mars 2010.
    vi har lån på den på 880.000:-

vi sålde den nu i mån.skiftet sept./okt. för 1.270.000:-

vad får vi i vinst, är det på summan vi köpte för eller för vad vi har i lån?
    vad blir vinstskatten!?
    vad betalar man hos skatteverket för att ha kvar sin vinstskatt där istället för att betala av den direkt?

vi köpte i samma veva nu en annan bostadsrätt för 1.245.000:-
    15% av våra pengar vi säljer för kommer vi sätta in i nya huset.

mäklaren kostar oss 40.000:-
    vi har kvitton på renoveringar för 83.000:-

hur mycket har vi kvar i slutändan, vi blir tokiga på detta räknande???

Ngon som är duktig på detta?

Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Svar på tråden vinstskatt etc.
  • tystlängtan

Jag är verkligen ingen expert, så det jag skriver är inget du bör utgå ifrån att det stämmer, men jag kan säga vad jag tror.

Du ska skatte för det belopp som lägenheten har gått i vinst, vilket är det pris du sålde den för minus det pris du köpte den för, dvs. du ska betala skatt på 290 000 kr som lägenheten gick i vinst. Vet inte vad vinstskatten ligger på, men är väl ca 30%? Så 30% av 290 000 kr, vilket är 87000 kr. Men jag förutsätter att man får göra någon form av avdrag för sina renoveringar, men exakt hur mycket vågar jag inte gissa... Mäklarkostnaden tror jag inte har med saken att göra, det är väl frivilligt att ha mäklare...

Som sagt, detta är bara gissningar från min sida (men inte för den delen bara gissningar rätt ut i luften, jag har grund för mina gissningar), så invänta svar från de som faktiskt VET. 

• tystlängtan
    tystlängtan skrev 2011-10-09 21:50:24 följande:
    Jag är verkligen ingen expert, så det jag skriver är inget du bör utgå ifrån att det stämmer, men jag kan säga vad jag tror.

Du ska skatte för det belopp som lägenheten har gått i vinst, vilket är det pris du sålde den för minus det pris du köpte den för, dvs. du ska betala skatt på 290 000 kr som lägenheten gick i vinst. Vet inte vad vinstskatten ligger på, men är väl ca 30%? Så 30% av 290 000 kr, vilket är 87000 kr. Men jag förutsätter att man får göra någon form av avdrag för sina renoveringar, men exakt hur mycket vågar jag inte gissa... Mäklarkostnaden tror jag inte har med saken att göra, det är väl frivilligt att ha mäklare...

Som sagt, detta är bara gissningar från min sida (men inte för den delen bara gissningar rätt ut i luften, jag har grund för mina gissningar), så invänta svar från de som faktiskt VET. 
    nej, man skattar nog bara för 2/3 av vinsten har jag nu googlat fram. Så 58000 kr och sedan vad du nu får i eventuella avdrag för renoveringen och mäklarkostnader.
  • tystlängtan
    tystlängtan skrev 2011-10-09 21:56:40 följande:
    nej, man skattar nog bara för 2/3 av vinsten har jag nu googlat fram. Så 58000 kr och sedan vad du nu får i eventuella avdrag för renoveringen och mäklarkostnader.
    och efter lite till googlande verkar det som att jag hade fel angående mäklarkostnaden, du får nog visst göra någon form av avdrag där...

som sagt, jag gissade bara, ganska dåliga gissningar verkar det ha varit. :) 
  • Skruttis1979

haha. lite som vi gjort då! :) vi har bara gissat...
    vi har dragit av mäklarkostnader och renoveringsavdrag på de 290 tusen vi gått vinst.

därefter har vi dragit av 22% som jag tror att det är i procent då det gäller bostadsrätter,  och då fått fram att vi borde ha en skatteskuld på runt 35 tusen.

men det var ju bara på vinsten...
    vi har ju lån på 880 tusen och vi gav 980 för huset och då la vi ju in 100-tusen själva.
    dom får vi ju tillbaka utöver de 290 vi gått med vinst, men dom behöver vi väl inte skatta för??? för dom har vi ju själva lagt in kontant från början...

Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • tystlängtan

Förlåt att jag spammar tråden, men får lite dåligt samvete när det jag skriver är så felaktigt... Utifrån vad jag kan läsa mig till här: www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/beraknavinstellerforlust/forsaljningavbostadsratt.4.233f91f71260075abe8800033855.html
    så (om jag fattar det rätt), ska du räkna såhär:
    (1270000-980000-83000-40000)*0,22 = 36 740 kr. Du verkar helt enkelt får dra av renoveringskostnader (om dessa "medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljning än vid inköp") och mäklarkostnader från vinsten, på detta belopp måste du betala 22% i skatt.

Hoppas att jag tolkat det hela rätt nu, annars har jag gjort fyra inlägg och ändå inte gett dig några svar vilket är lite störigt. Ursäkta isf! 

• tystlängtan
    Skruttis1979 skrev 2011-10-09 22:19:43 följande:
    haha. lite som vi gjort då! :) vi har bara gissat...
    vi har dragit av mäklarkostnader och renoveringsavdrag på de 290 tusen vi gått vinst.

därefter har vi dragit av 22% som jag tror att det är i procent då det gäller bostadsrätter,  och då fått fram att vi borde ha en skatteskuld på runt 35 tusen.

men det var ju bara på vinsten...
    vi har ju lån på 880 tusen och vi gav 980 för huset och då la vi ju in 100-tusen själva.
    dom får vi ju tillbaka utöver de 290 vi gått med vinst, men dom behöver vi väl inte skatta för??? för dom har vi ju själva lagt in kontant från början...
    ni verkar ha räknat så som jag uppfattade från skatteverkets hemsida att man skulle göra.
Svar på tråden vinstskatt etc.