• Anonym

    Sovtider på förskola?

    Hej!

    Vi ska skola in våra då 1,5åriga tvillingkillar på förskola i december. Vi funderar lite över det här med sömnen på dagen. Som det är nu vaknar de ca 06.30 på morgonen och sover igen ca 9.30-10.30 (då är de oftast helt slut) . Sen sover de 14.30-16 och lägger sig för kvällen kl 19.30. Vi är ganska noga med tiderna och de somnar i princip alltid dessa tider och sover bra på nätterna. 

    På förskolan antar jag att barnen bara sover en gång mitt på dagen? vilken tid är detta ungefär? har du ngt tips på hur vi kan "öva" in dessa nya tider innan förskolestarten för att göra det så skonsamt som möjligt för killarna. Tror de skulle bryta ihop av trötthet om de inte fick sova förrän 12-13 på dagen utan att ha fasat in detta på ngt sätt...

     
    Hoppas att du har något bra tips för nu har vi ju ett par månader på oss att ändra rutinerna.

    En annan fråga, hur brukar inskolningen se ut? har hört att vissa kör på tre dagar och andra ett par veckor? är det olika från förskola till förskola eller ser det lika ut i hela kommunen?

     Tack på förhand!

        

            

  • Svar på tråden Sovtider på förskola?
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Svarade just på hur vi gör inskolningar så läs inlägget ovan.
    Endel förskolor gör tredagars inskolning andra gör två veckor. Skillnaden är att i den långa varianten är man just lite rädd för att trötta ut barnen och att de ska gå när de har som roligast för att längta tillbaka. Jag föredrar den kortare varianten med som är föräldraaktiv i tredagar. Jag upplever att både barn och vuxna är tryggare framförallt föräldrar som vet hur barnets dag ser ut samt hur de andra barnen fungerar.

    Jag kännde precis som du när jag skulle skola in framför allt mina pojkar. Grejen är ju bara den att barn växer till sig ganska mycket på några månader. Tänk bara på hur de var för 3 månaders sen. Rutiner ändras ofta i barns liv. Ibörjan kommer de vara supertrötta och kanske behöva sova en lite stund på förmiddagen men de kommer ändra sig. För inte tror du väl att deras liv kommer att se ut som nu:)

    Berätta för pedagogerna om din oro och försök att dra lite på tiderna för vanligaste tiden är nog ca 12 för vilan, men jag vet också förskolor som sover före lunch och äter efter sovtiden. Det hade passat min familj så gjorde vi hemma men tydligen inte de flesta föräldrar. Vi provade på min förskola för tre år sen och det gick inte alls. 

    Lycka till!
    Inger

Svar på tråden Sovtider på förskola?