• Anonym

Hur vanligt är det att man dör av en tandinfektion?

Är livrädd för detta, men hur vanligt är det? Att det går ner till hjärtat? Att man dör? Går det fort eller tar det ett par timmar? Jag är livrädd och väldigt hypokondrisk. 

• Svar på tråden Hur vanligt är det att man dör av en tandinfektion?
  • Leoella

Inte så särskilt vanligt skulle jag tro. Jag har haft infektioner i tandköttet ett flertal gånger och är inte död än. : D

• Anonym

Går du till tandläkaren varje år så behöver du inte oroa dig.

• Anonym

Nej, jag läser ju överallt att tandinfektioner måste man ta på allvar fort osv. Men undrar hur vanligt det är egentligen, och om man har några timmar på sig eller det går fort. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-09 23:27:44 följande:
    Nej, jag läser ju överallt att tandinfektioner måste man ta på allvar fort osv. Men undrar hur vanligt det är egentligen, och om man har några timmar på sig eller det går fort. 
    Börja gå till tandläkaren då så slippper du oroa dig för sepsis.
  • Jakkolina
    Anonym skrev 2011-10-09 23:27:44 följande:
    Man kan genom en infekterad tand där vägen till nerver och pulpa är öppen få blodförgiftning som i sin tur kan leda till hjärtsvikt i värsta fall.
    Det är att bakterier kommer in i blodomloppet som är det farliga och i munnen finns det gott om bakterier
  • mpermper

Endokardit - rätt ovanligt att det drabbar hjärtfriska personer. Det är f ö en sjukdom med ett långsamt förlopp. Man kan ha det flera månader innan man reagerar (om man är den typen av människa som förnekar att man är sjuk) - första symtom är lågvirulent feber - det gör att den är svårupptäckt. Den är 100% dödlig utan behandling, men - som nämnts - det är oftast personer med någon typ av defekt på hjärtat som drabbas. Ah - alternativt sprutnarkomaner - de får det i högra delen av hjärtat och anledningen till att de drabbas är förstås orena sprutor.
    Jag tycker inte att du ska vara orolig för en tandinfektion. Det är troligare att du dör i en trafikolycka krasst sett.

• Anonym

Jag har infekterat tandkött, kan jag få blodförgiftning av det om det är var under  tandköttet? Jag ska ringa tandläkaren imorgon, är mest nojjig just nu och behöver fakta. Hittar inte så mycket på nätet. 

• Anonym
    mpermper skrev 2011-10-09 23:32:37 följande:
    Endokardit - rätt ovanligt att det drabbar hjärtfriska personer. Det är f ö en sjukdom med ett långsamt förlopp. Man kan ha det flera månader innan man reagerar (om man är den typen av människa som förnekar att man är sjuk) - första symtom är lågvirulent feber - det gör att den är svårupptäckt. Den är 100% dödlig utan behandling, men - som nämnts - det är oftast personer med någon typ av defekt på hjärtat som drabbas. Ah - alternativt sprutnarkomaner - de får det i högra delen av hjärtat och anledningen till att de drabbas är förstås orena sprutor.
    Jag tycker inte att du ska vara orolig för en tandinfektion. Det är troligare att du dör i en trafikolycka krasst sett.
    Tack så hjärtligt för bra information.  Har jävligt ont i tandköttet och tror det ligger var där, ska ringa tandis imorgon men har ingen feber eller annat. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-09 23:33:02 följande:
    Jag har infekterat tandkött, kan jag få blodförgiftning av det om det är var under  tandköttet? Jag ska ringa tandläkaren imorgon, är mest nojjig just nu och behöver fakta. Hittar inte så mycket på nätet. 
    Bra att du ringer tandläkaren och bokar en tid om du inte har varit där på länge. Jag brukar borsta mjukt på tandköttet så att bloden rinner så brukar det bli bra efter ett par dagar. Mendu mäste ju gå till tandläkaren för att kolla ev hål och tandhälsan.
  • mpermper
    Anonym skrev 2011-10-09 23:34:03 följande:
    Tack så hjärtligt för bra information.  Har jävligt ont i tandköttet och tror det ligger var där, ska ringa tandis imorgon men har ingen feber eller annat. 
    Bra där. Hoppas du får sova bra inatt så tar du tag i det där imorgon. Det kommer att ordna sig.
  • Anonym
    mpermper skrev 2011-10-09 23:32:37 följande:
    Och endokardit är en följdsjukdom till sepsis eller har dem bara samma symtom? Jag har haft blodförgiftning och kommit in akut med infektioner och en av dem första frågor blir ju om man har haft ont i tänderna\gått till tandläkaren regelbundet.
  • RS89

hmm...jag hade en jätteinfektion när jag var liten. i minst 3 månader. det gjorde satans ont och det blev en skitstor bula, som att jag hade en halstablett i munnen.. jag dog inte.

sen hade jag en inflammation i tandköttet men jag fick fixa det med såt där munskölj.

jag har en infödd extra AV-knuta på hjärtat (typ en defekt som gör att man får hjärtklappning). jag överlevde ändå =D. 

• Anonym

Har slarvat lite med att gå till tandläkaren varje år så ska ta tag i det nu. Men då vet jag att jag inte dör på en timma om det sprider sig så att säga. Så jag hinner uppsöka läkare. 

Jag kanske låter hur löjlig som helst, men jag har haft panik hela helgen pga detta.  

• Anonym
    RS89 skrev 2011-10-09 23:50:39 följande:
    hmm...jag hade en jätteinfektion när jag var liten. i minst 3 månader. det gjorde satans ont och det blev en skitstor bula, som att jag hade en halstablett i munnen.. jag dog inte.

sen hade jag en inflammation i tandköttet men jag fick fixa det med såt där munskölj.

jag har en infödd extra AV-knuta på hjärtat (typ en defekt som gör att man får hjärtklappning). jag överlevde ändå =D. 
    tack för du delar med dig till nojjiga jag  
  • samban

Oj! Jag gick med en jätteinfektion runt en visdomstand i flera månader. Kunde inte öppna munnen för att det var så svullet, mycket besvärligt att äta. Det gick dock över av sig själv. Kom visserligen tillbaka något år senare, men sedan dess har det varit försvunnet för gott. Hade inte en aning om att det kunde vara farligt.
    Små  infektioner i tandköttet har man ju titt som tätt, men det brukar ju gå över om man borstar lite försiktigt. 

• mpermper
    Anonym skrev 2011-10-09 23:40:58 följande:
    Och endokardit är en följdsjukdom till sepsis eller har dem bara samma symtom? Jag har haft blodförgiftning och kommit in akut med infektioner och en av dem första frågor blir ju om man har haft ont i tänderna\gått till tandläkaren regelbundet.
    Ja, det kan den vara. Den drabbar insidan av hjärtat och ger sig vanligtvis på klaffarna. Den får fäste om det finns uppruggningar på ytan eller om något främmande finns där - t ex mekaniska klaffar. Sepsis får man ju om något skräp kommer in i blodomloppet - min man har fått det genom munnen en gång och den andra gången av en helt vanlig hudbakterie i samband med att de bytte hans pacemaker. Han fick sepsis på trådarna som ju går rakt in i hjärtat och då gav sig eländet på hans mekaniska klaff och fortsatte att äta sig vidare på nästa klaff så nu har han två mekaniska klaffar.

Upptäcker man det i tid så kan man klara sig med en riktad antibiotikabehandling och slippa klaffoperation.
  • Anonym

Ska till tandläkaren i eftermiddag, fick tid redan idag vilket ju är bra. Men när de spolar rent tandköttet, måste man ta bedövning då? Helst vill jag slippa då jag tycker det är obehagligt. Brukar laga tänder utan bedövning och liknande, det kanske funkar även här? 

• samban
    Anonym skrev 2011-10-10 13:03:41 följande:
    Ska till tandläkaren i eftermiddag, fick tid redan idag vilket ju är bra. Men när de spolar rent tandköttet, måste man ta bedövning då? Helst vill jag slippa då jag tycker det är obehagligt. Brukar laga tänder utan bedövning och liknande, det kanske funkar även här? 

Du MÅSTE ju aldrig ta någon bedövning. Jag lagar alltid tänderna utan bedövning eftersom jag tycker sprutan och domningen är värre än smärtan. Det man kan göra är ju att ta några värktabletter innan kanske. Fast det tipset kom väl lite för sent för dig kan jag tro.  :(
  • Anonym

Behövde aldrig spola rent, hon sa det inte var så farligt inflammerat trots allt. Är en visdomstand som är på väg upp sa hon för hon röntgade och tittade så det är ju därför det kan bli lite inflammerat eller göra ont Är så glad jag slapp rengöra under tandköttet. 

Svar på tråden Hur vanligt är det att man dör av en tandinfektion?