• pansarfjäril

taklampa = mission impossible?

Har nu blivit lycklig sambo. Allt är frid och fröjd sånär som på en punkt. Damen har ett rum utan takbelysning och när jag försökte sätta upp en oanvänd lampa som jag fått med mig, insåg jag genast hur totalt efterbliven jag är som hemelektriker.

Lampan har vad jag tror kallas en jordad 2-pols kontakt (tydligen standard numera), medan uttaget är en 3-pols ojordad. Efter många turer på olika forum har jag nu förstått att de här två sorterna tydligen inte kan korsas genom att dra om sladdarna på lampan. Så jag kollar då runt efter en lampa med gammaldags 3-pol kontakt. Men de verkar vara ett utdött släkte. Antingen har butikerna jordat eller så finns det inga detaljer om kontakterna på deras produkter.

Börjar undra om jag måste gräva bland antikviteter i någon lumpbod. Jag skulle inte känna mig alltför trygg med att dra hem någon andrahands lampa. Finns det verkligen inga lampor med 3-stick kontakter kvar i dussinbutikerna?

Jag skulle bli enormt tacksam för tips från någon som har lite sakkunskap.

• Svar på tråden taklampa = mission impossible?
  • Felidae

Måhända att det finns någon elektriker där ute som svimmar av min okunskap nu, men: I mitt gamla flickrum hade jag en takkontakt med tre hål, däremot hade alla lampkontakter bara två piggar. Det funkade utmärkt att bara använda två av de tre hålen i takkontakten. Man fick dock välja rätt hål, annars funkade det inte.

Annars är mitt bästa tips: Strunta i taklampan och köp fler värmeljus istället, det är mycket mysigare.

• krippa

Nix jag svimmar inte Tungan ute
    Det är dessutom alldeles sant att det går utmärkt att använda bara två av hålen, man får prova sig fram!
    Alternativet är ju annars att byta uttaget i taket. Se till att det är strömlöst bara!
    Lycka till

• Felidae
    krippa skrev 2011-10-11 16:48:38 följande:
    Ah, vilken tur, hehe.
  • pansarfjäril
    Felidae skrev 2011-10-10 22:44:14 följande: