• pansarfjäril

taklampa = mission impossible?

Har nu blivit lycklig sambo. Allt är frid och fröjd sånär som på en punkt. Damen har ett rum utan takbelysning och när jag försökte sätta upp en oanvänd lampa som jag fått med mig, insåg jag genast hur totalt efterbliven jag är som hemelektriker.

Lampan har vad jag tror kallas en jordad 2-pols kontakt (tydligen standard numera), medan uttaget är en 3-pols ojordad. Efter många turer på olika forum har jag nu förstått att de här två sorterna tydligen inte kan korsas genom att dra om sladdarna på lampan. Så jag kollar då runt efter en lampa med gammaldags 3-pol kontakt. Men de verkar vara ett utdött släkte. Antingen har butikerna jordat eller så finns det inga detaljer om kontakterna på deras produkter.

Börjar undra om jag måste gräva bland antikviteter i någon lumpbod. Jag skulle inte känna mig alltför trygg med att dra hem någon andrahands lampa. Finns det verkligen inga lampor med 3-stick kontakter kvar i dussinbutikerna?

Jag skulle bli enormt tacksam för tips från någon som har lite sakkunskap.

• Svar på tråden taklampa = mission impossible?
  • Felidae

Måhända att det finns någon elektriker där ute som svimmar av min okunskap nu, men: I mitt gamla flickrum hade jag en takkontakt med tre hål, däremot hade alla lampkontakter bara två piggar. Det funkade utmärkt att bara använda två av de tre hålen i takkontakten. Man fick dock välja rätt hål, annars funkade det inte.

Annars är mitt bästa tips: Strunta i taklampan och köp fler värmeljus istället, det är mycket mysigare.

• krippa

Nix jag svimmar inte Tungan ute
    Det är dessutom alldeles sant att det går utmärkt att använda bara två av hålen, man får prova sig fram!
    Alternativet är ju annars att byta uttaget i taket. Se till att det är strömlöst bara!
    Lycka till

• Felidae
    krippa skrev 2011-10-11 16:48:38 följande:
    Ah, vilken tur, hehe.
  • pansarfjäril
    Felidae skrev 2011-10-10 22:44:14 följande:
    Annars är mitt bästa tips: Strunta i taklampan och köp fler värmeljus istället, det är mycket mysigare.
    Det kunde vara en idé... om inte för att min flickvän avverkar värmeljus på en nivå som skulle hålla Munkfors varmt genom en hel vintervecka.
    krippa skrev 2011-10-11 16:48:38 följande:
    Det är dessutom alldeles sant att det går utmärkt att använda bara två av hålen, man får prova sig fram!
    Alternativet är ju annars att byta uttaget i taket. Se till att det är strömlöst bara!
    Lycka till
    Jag fick beskedet på Clas Ohlson att det gick bra att bara använda plus/minus kablarna och hoppa över jordningskabeln. Det funkade tyvärr inte vilket förmodligen var lika bra. Läste mig till på nätet att det kan vara ett bra sätt att avliva sig själv.
    Glädje58 skrev 2011-10-11 16:55:36 följande:
    Är verkligen lampan jordad?
    Av vad jag har förstått så är det tydligen standard numera.

Den ser ut så här.
    195.67.69.67/mkc/components/com_virtuemart/shop_image/product/Champion_Lampkon_4af41e6b7479d.jpg
  • Glädje58

Jag råkade ut för liknande problem när jag skulle koppla in en taklampa hos en vän. Kontakterna passade inte. Jag klippte sonika av kontakten, skalade de två kablarna (vilket innebar att armaturen inte var jordad, för annars är det ju tre kablar) och körde in de två kablarna i två olika hål av de tre. Det funkar tillsvidare tills jag har fått tag på en kontakt som passar. Se bara till att bryta strömmen i säkringsskåpet innan du trixar med detta, med tanke på dina kunskaper.

• pansarfjäril

Jag var på väg åt det hållet, men i.o.m. att det inte är mitt lägenhetskontrakt utan damens, så beslutade jag mig för att skippa experimenten.

Du råkar inte ha känn på någon butik i Stockholmstrakten som har lite äldre modeller? (ej antikviteter)

• krippa
    Glädje58 skrev 2011-10-11 22:04:58 följande:
    Jag råkade ut för liknande problem när jag skulle koppla in en taklampa hos en vän. Kontakterna passade inte. Jag klippte sonika av kontakten, skalade de två kablarna (vilket innebar att armaturen inte var jordad, för annars är det ju tre kablar) och körde in de två kablarna i två olika hål av de tre. Det funkar tillsvidare tills jag har fått tag på en kontakt som passar. Se bara till att bryta strömmen i säkringsskåpet innan du trixar med detta, med tanke på dina kunskaper.
    Absolut skitfarligt att göra så!!!! Det blir glappkontakt som i sin tur kan orsaka brand, verkligen inte att rekommendera!

Vad du däremot kan göra är att gå till valfri " gör det själv " butik och inhandla ett nytt takuttag och en spänningsprovare. Väl hemma bryter du strömmen i centralen, kontrollmäter i uttaget och byter det. Simsalabim så kan du sätta upp vilken lampa du vill.

Annars är ju alternativet att ringa en elektriker, vi brukar vara ganska snälla Glad
  • Glädje58
    krippa skrev 2011-10-13 16:37:47 följande:
    Absolut skitfarligt att göra så!!!! Det blir glappkontakt som i sin tur kan orsaka brand, verkligen inte att rekommendera!
    Jag ska genast köpa en kontakt. Nu gjorde jag så att jag virade koppartråden runt ytterhöljet en knapp centimeter, så det är inte så att det glappar, kablarna sitter rätt så tajt i hålet. Men givetvis ska jag ändra denna tillfälliga lösning.
  • pansarfjäril
    krippa skrev 2011-10-13 16:37:47 följande:

Vad du däremot kan göra är att gå till valfri " gör det själv " butik och inhandla ett nytt takuttag och en spänningsprovare. Väl hemma bryter du strömmen i centralen, kontrollmäter i uttaget och byter det. Simsalabim så kan du sätta upp vilken lampa du vill.

Annars är ju alternativet att ringa en elektriker, vi brukar vara ganska snälla Glad
    Ursäkta... vardagen kom i vägen och jag glömde helt bort att jag skrev den här tråden.

Jag antar att det nog får bli den lösningen. Tack för din input.
Svar på tråden taklampa = mission impossible?