• Anonym (...)

ADD-utredning på gång - Börjat självmedicinera med alkohol.

Har ätit SSRI i ungefär ett år tillbaks, samt vid behov Stesolid för inkommande ångestattacker. Bortsett från nedstämdhet och ångest så har jag stora problem med minnet, koncentration, irritation, sinnesnärvaro mm. Jag har därför tagit upp kontakten med vården igen för att få vidare hjälp med mina övriga problem, och dom ville skicka mig på utredning för ADD pga mina symptom. 

Nu till problemet. Jag har den senaste tiden börjat självmedicinera med alkohol när jag känner mig "panikig" och tillfälle bjuds (uteslutande kvällar när både barn och fru har somnat). Jag skulle uppskatta att jag dricker kanske 1-2 glas vin eller motsvarande på en kväll, 2-3 vardagskvällar i veckan. Enda anledningen till detta bruk är för att jag inte vill slösa på Stesoliden som jag har en såpass begränsad tillgång till. Vågar inte fråga om mer då det är en högst beroendeframkallande medicin och jag då framstår som "beroende" och då tror att jag riskerar bli av med den.

Jag vet inte om jag vågar säga något om mitt alkoholbruk till min läkare, eller de som sköter ADD-utredningen. Jag vet att enda anledningen till att jag dricker alkoholen är för få stillhet i skallen när tankarna snurrar. Och jag vet därför också att om jag får hjälp roten till det onda, eller med ökad medicinering, så kommer orsaken till detta alkoholbehov vara borta. Men vad gör man tills dess...

Vad tror ni. Om jag säger som det är till läkarna om min nyfunna kärlek till alkoholen, tror ni att det kommer ställa till det för min utredning, eller tror ni att de förstår problematiken och lägger in det för beräkning i diagnotiseringen? 

Tror ni en läkare ökar ransonen på lugnande, i mitt fall stesolid, om de ser att man annars riskerar att halka in i ett alkoholmissbruk, eller drar de i nödbromsen? Eller kanske ökar de på hastigheten på utredningen lite?

Någon som har liknande erfarenhet? 

• Svar på tråden ADD-utredning på gång - Börjat självmedicinera med alkohol.
  • feliis

Mängden du dricker är inget nån skulle kalla missbruk i sig men anledningen till drickandet, som du själv kallar självmedicinering, kommer ringa i varningsklockorna. Men att öka din tillgång till stesolid vore att ersätta alkoholen med benso som förvisso inte är lika toxiskt som alkohol vad gäller leverpåverkan men som är bra mycket lättare att fastna på och svårare att sluta med (det råder delade meningar om detta och är något av en smaksak men bensoabstinens i form av ökad ångest, nedstämdhet etc brukar sitta i längre). Att få utredningen påskyndad kan du heller inte räkna med, folk väntar länge på sådana insatser och inget gör din situation mer brådskande än andras. Jag skulle tro att man kommer erbjuda dig kontakt med beroendevården och kanske föreslå kbt eller liknande för att hantera läget, kbt är ett alternativ som behandling för ADD och kan mycket väl rekommenderas förr eller senare ändå. Ha i åtanke att förväntar du dig medicinering för ADDn kan föregående missbruksbeteende stå i vägen för det alternativet då de medicinerna är beroendeframkallande som så mycket annat.

• Anonym (anhörig)

Jag är gift med en man som innan han fick hjälp för sin ADHD missbrukade alkohol.
    Det missbruket gjorde inte att man tvekade att sätta in ADHD-medicin och medicinen
    gjorde att alkoholmissbruket helt upphörde. Var rak och ärlig i din kontakt med vården -
    det tjänar du på. 

Lycka till! 

• Anonym (...)

Tack för svaren. Känner mig helt kluven till hur jag skall göra. Orkar inte bli behandlad mot något som inte är mitt huvudproblem. Samtidigt kanske dom faktiskt kan hjälpa mig på något annat sätt än att sätta in behandling mot missbruk. 

Vill bara få lugn och ro i huvudet och kunna fokusera mina tankar... 

• As mamma

Det är alltid bäst att vara helt ärlig med dem. Det är ju inte direkt bra att du börjat dricka alkohol men det är inte heller enorma mängder, och att du säger till dem och ber om hjälp är ju ett gott tecken! Jag skulle inte tro att de tar det som ditt huvudproblem, de förstår nog att det mer är ett "symptom".. annars får du göra ditt bästa för att förklara det för dem! Men när man har ADHD och liknande är det ju inte ovanligt att man självmedicinerar/missbrukar alkohol så det har de säkert erfarenhet av.

• Anonym (anhörig)

De frågar om missbruk, droger, alkohol under utredningen oavsett om du tar upp det eller ej.
    De kommer ändå att ta dig på allvar angående bakomliggande orsaker. Oroa dig inte!

Svar på tråden ADD-utredning på gång - Börjat självmedicinera med alkohol.