• Anonym (bara en undran.)

Hur länge bör man ha spisskydd på spisen?

Funderar på om jag ska ta bort det nu...

Hur gamla var era barn när ni tog bort det?...

Mitt barn är 5 år... tyckte det kändes lite dumt att fråga så därför är jag anonym...kanske man blockar bort sånt när barnen är 3 år eller så?...

• Svar på tråden Hur länge bör man ha spisskydd på spisen?

plockar bort menade jag såklart...

• Luullis

Ärligt talat så har jag inget skydd och mina barn är snart 4 och 1 ½ år gamla(och 1 månad men han rör ju inte direkt) och båda två vet att man inte får röra spisen utan att jag har haft skydd eller att någon bränt sig.

• Eisa

Hrm, det där skyddet sa de nåt på BVC om ja... glömde visst det. Men det borde vara bra upp till typ 5-6 år?

• Remia

Har aldrig haft. Min son blir snart 5 år och har aldrig varit med fingrar och annat på spisen.

• brummagumman

Har inget men det beror säkert på barnet, hur intressant spisen är. Testa och se!

• sextiotalist

Vi tog bort det tidigt, skyddet var nämligen väldigt intressant. När vi tog bort det var spisen ointressant igen, däremot hade vi barnsäkra knappar för att sätta på spisen. Men barn är olika.

• La Lola

Aldrig haft nåt.....
    Men om jag hade haft hade jag slutat med det när barnet var 3 år kanske.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Stjärn

Vi har vårat kvar, vår son är 5 år. Tycker det kan sitta ett tag till, eftersom han tycker om att vara med och laga mat så gör spisskyddet att han står på sin stol för att nå till kastruller och stekpanna, annars finns risk att han välter på dom när han står på golvet och inte helt når upp.

• Anonym

Vår dotter har aldrig behövt något sådant. vi förklarade för henne att uppe på spisen kan man bränna sig för där är det varmt. hon har aldrig brytt sig om att "testa". Hon är nu 5 och gillar att steka maten själv osv (med nära övervakning förstås)

• Anonym

Vi har heller aldrig haft något skydd, barnen vet ändå att där är det varmt och att man inte ska lägga händerna där. Dessutom har vi en barnspärr så att det inte går att sätta på plattorna om man inte vrider den.

Om du har ett barn som vet och förstår att spisen blir varm och man kan bränna sig så tycker jag du kan ta bort skyddet, annars vänta lite till!

• Anonym

Aldrig haft något. Har passat på barnet, och lärt det att det är varmt. Barnet har aldrig försökt ta på plattorna, men kan däremot ställa sig och peka och säga "ajaj". Samma sak har barnet lärt sig angående utanpåliggande rör i duschen, som man kan bränna sig mot.

Tack för alla svar...tror jag provar någon dag utan för att se hur det går....om hon märker någon skillnad och så...

Tycker att skyddet är bra mot stänk från spisen med när man steker och så också...men jobbigt att göra rent med...nu gjorde jag rent det och fick inte tillbaka det, det var därför jag frågade här om det kanske inte behövs längre har ínte tänkt på hur länga andra brukar ha sina kvar...

Svar på tråden Hur länge bör man ha spisskydd på spisen?