• Anonym (klädsel)

Bröllop utan klädkod - vad ska jag ha på mig?

Jag la denna diskussion här då jag inte vill att några inblandade ska förstå att det är jag. Då blir det relationsproblem på högsta nivå...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop till en släkting till mig som vi inte har nära kontakt med träffat 2-3 ggr senaste 3 åren. Brudgummen ifråga har vi aldrig träffat då dem träffades förra sommaren.

Vi var länge tveksamma till om vi ville gå. Bröllopet är en fredageftermiddag och vi har en bit att köra. Men så fick sambon hem sitt schema och han är ledig den dagen så vi tänkte att vi kan ju gå för att det är kul att gå på bröllop.

Vi ska ha med vår son som då är 5 månader gammal. Behöver jag nämna för brudparet att sonen ska sitta jämte mig eller sambon?

Sen till mitt stora problem. Klädsel. Vad har man på sig på ett bröllop där det inte står någon klädkod? Jag vill inte vara fel klädd...

Egentligen finns det inte heller pengar till att köpa en fin klänning för 1000 kr. Jag håller fortfarande på att gå ner i vikt efter graviditeten så den kommer vara för stor sen... 

Vår son är ett kräkbarn, kan spy ner allt i sin omgivning. Vid ett sånt tillfälle måste jag byta om helt. Vad tar man på sig då?

Jag börjar bli osäker på om jag vill tacka ja till bröllopet pga detta :(    

• Svar på tråden Bröllop utan klädkod - vad ska jag ha på mig?
  • Mimmlas

Jag skulle nog ha på mig någon fin klänning, inget överdrivet och knälång med inte allt för mycket uringning.
    Men jag skulle även ta med mig ombyte.
    Dock skulle jag inte ta med ett kräkbarn på bröllop. Inte så trevligt för de andra gästerna om det sätter igång.

• Anonym (vi oxå)

Vi ska oxå gifta oss nästa årr,,,,

Vi har ingen klädcod på inbjudningarna för vi vill att dom vi bjuder ska få ha vad dom vill=)

Jag sla självinte ha någon brudkläning

• Anonym

Du ringer och pratar med släktingen 8eller den du lämnar OSA till), och kollar av det du undrar över. Klädkod, placering av barnet (en del adresserar inbjudan till de vuxna i familjen, och anser att det räcker för att det ska bli självklart att inte barn ska följa med, så det kan vara väldigt lämpligt att kolla av så det inte blir sura miner).

Ska man gå på gammal sed så är det frack och balklänning som gäller, om det inte står något. Men troligtvis har brudparet menat att det inte är så noga. så det är inte fel att kolla av det. Skulle jag chansa så skulle jag satsat på kostym till sambon och knälång klänning till dig. Fina klänningar behöver inte kosta massor, jag brukar undvika bomullsklänning, men annars finns det massor av fina. Har köpt finklänningar och haft på bröllop för 150-250 kr, på t.ex. H&M och Vero Moda. Klänningar med spets, chiffong eller liknande är tillräckligt fina för att ha på bröllop, utan problem. www.bonprix.se har jag sett har många fina klänningar till bra pris också...

• Anonym (klädsel)
    Mimmlas skrev 2011-10-10 10:06:45 följande:
    Jag skulle nog ha på mig någon fin klänning, inget överdrivet och knälång med inte allt för mycket uringning.
    Men jag skulle även ta med mig ombyte.
    Dock skulle jag inte ta med ett kräkbarn på bröllop. Inte så trevligt för de andra gästerna om det sätter igång.

Han kräker bara precis efter att han ätit då han har nått fel i magen som gör att maten inte kommer ner... det är dock en annan diskussion. vi har ny ersättnign han lever på nu, kräkningarna är riktigt mycket bättre... men egentligen kvittar det om det inte är mycket kräk, inte trevligt att ha det på finklänningen ändå...

jag läste att man inte ska ha svart klänning... funkar svart klänning med silvriga detaljer och så eller är det samma sak?

knälång klänning funkar alltså?   
  • sextiotalist

Skall man gå på vett och etikett så är det nog högtidsklädsel som gällerFlört, står ingen klädkod som skall det vara så.
    Men det tvivlar jag på, jag skulle utgå från kostym och ha en lagom fin klänning och försöka ha någon extra kofta/jacka att ha över.
    Sedan skulle jag nog sätta mig längst bak i kyrkan så man snabbt kan gå ut ifall det behövs och även gardera mig med handdukar.

Mimmlas skrev 2011-10-10 10:06:45 följande:

Ett kräkbarn innebär inte att de kräks som vi vuxna, dvs det låter och stinker, ofta kommer kräket upp med rapet eller när man busar och så. Mitt barn var ett kräkbarn tills han var två år och då var det just vid lek (när det var äldre) det blev "studs" och vid rapar och sådant som bebis.
    Jag hade alltid en handduk på axeln
  • Anonym (klädsel)
    Anonym (vi oxå) skrev 2011-10-10 10:10:52 följande:
    Vi ska oxå gifta oss nästa årr,,,,

Vi har ingen klädcod på inbjudningarna för vi vill att dom vi bjuder ska få ha vad dom vill=)

Jag sla självinte ha någon brudkläning

du skulle alltså acceptera om jag hade kommit med finbyxor och någon fin skjorta/blus?

då bebisen ska med känner jag mycket mer för att ha byxor än klänning. 
  • Anonym

Vi hade inte klädkod på vårt bröllop. De flesta kom i knälånga klänningar, snäppet finare än sommarklänning. Killarna hade kosty, eller chinos och skjorta.

Barn var inte välkomna på vårt bröllop så ring och kolla och ta inget för givet. Två par tog för givet att deras barn var välkomna och det ställde till det lite i bordsplaceringen. Så ring och kolla först för säkerhets skull.

• Anonym (Brud)
    Anonym vi oxå: Ett litet tips är att ni skriver valfri klädsel på inbjudan. Det blir så lätt förvirrat annars och kan bli jobbigt för gästerna och som ovan skriver skriver man inget så är det egentligen Frack som gäller
  • Sheldon

Fråga. Är du så rädd för brudparet att det är för otäckt/pinsamt att fråga undrar jag varför du vill gå på deras bröllop alls? Är de väldigt formella/högtidliga av sig kanske de menar högtidsdräkt ändå även om det känns osannolikt. Annars menar de säkert bara att man ska vara finklädd...

Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Anonym
    Anonym (Brud) skrev 2011-10-10 10:18:48 följande:
    Anonym vi oxå: Ett litet tips är att ni skriver valfri klädsel på inbjudan. Det blir så lätt förvirrat annars och kan bli jobbigt för gästerna och som ovan skriver skriver man inget så är det egentligen Frack som gäller
    Jag tycker inte man behöver göra det. Jag har bott utomlands i många många år och där har man aldrig klädkoder och folk lyckas komma till bröllopen utan att skämma ut sig, så varför skulle det vara så svårt i Sverige?

Att det är frack som gäller är knappast giltigt idag.
Svar på tråden Bröllop utan klädkod - vad ska jag ha på mig?