• Lisa M

Tips för illamående

Hej!

Jag undrar vad ni har för tips på något att äta när man blir illamående.Vissa sötsaker hjälper mig, men vill hellre stoppa i mig något nyttigt och lätttillgängligt.

Har även enorma problem med tarmarna och ser ut att vara i 5:e månaden, när jag endast är i v 8...

Så, hit med tipsen nu, preggos :)

• Svar på tråden Tips för illamående
  • LitenEmma91

Citronvatten har jag hört att många kör med

• Lisa M

Det dricker jag hela tiden, dock inte mot illamående. Utan för att det är gott och nyttigt :) Men det kanske är därför jag inte har så kraftigt illamående...

• vanna

finns tabletter - postafen, på apoteket .. dock blir man lite trött av dem ..
    åkband från apoteket mot åksjuka kan hjälpa

jag åt citroner i klyftor .. dock inte att rekomendera för tänderna

ha alltid nåt i fickan/väskan, typ russin, en morot eller ett kex och låt inte illamåendet bli för kraftigt innan du stoppar nåt i munnen. Jag hade en skål med cornflakes på jobbet som jag såg till att alltid kunna ta lite ur då och då!     

• Planer för Juni

Jag är bara i vecka fem och känner redan av illamåendet.

Jobbar som lärare, kan inte äta när och hur som helst. Idag fick jag smyga med lite kex.

Alla tips mottages varmt. Anar att detta bara är början.

• Morkullan

Färsk ingefära är bra mot illamående.
    Vatten med råriven ingefära i är gott!
    Gör en stor kanna att ha i kylen och ta med i flaska när du går hemifrån.

Äppelbitar färska skurna i en plastpåse i jackfickan och Mariekex räddar mina dagar

• alma s

Russin eller annan torkad frukt som äpplen eller aprikoser (som dessutom innehåller mycket järn) Att dricka nåt sött hjälpte ofta för mig. Att äta ofta å lite tyckte jag funkade bäst, eftersom illamåendet kom när sockret sjönk... Max 3h mellan målen

• Morkullan

Max 1h mellan målen är det som gäller här. Men då kan ett "mål" vara några bitar äpple och ett par mariekex.
    Alltså många små mellanmål

• Grazzy

Som sakt, kex av olika slag eller något med kolsyra att dricka. Frukt så som vindruvor brukar hjälpa mig

• Myhnona

Jag levde på apelsiner och satsumas de första 3 månaderna, och salta kex, det var det som hjälpte bäst på mitt illamående.

• Grazzy

Kan tipsa om sea-band! köpte det idag och det är små plats bitar som ska stimulera området på handleden som kallas P6, dock kostar det runt 145 kronor, men håller upp till 5 år och kan handtvättas med diskmedel eller tvättmedel

• mysanr
    Grazzy skrev 2011-10-12 13:23:16 följande:
    Kan tipsa om sea-band! köpte det idag och det är små plats bitar som ska stimulera området på handleden som kallas P6, dock kostar det runt 145 kronor, men håller upp till 5 år och kan handtvättas med diskmedel eller tvättmedel
    Hej tycker du att armbandet hjälper eller du kanske inte hunnit märka av det? Jag är gravid i v8, väntar min tredje och har aldrig mått så illa någonsin! Kan inte ens känna lukten av mat. Har provat tabletterna men tycker inte att de funkar så värst nu. Tacksam för svar =)

Någon annan som provat armbandet??
  • Grazzy
    mysanr skrev 2011-10-12 14:34:16 följande:
    Hej tycker du att armbandet hjälper eller du kanske inte hunnit märka av det? Jag är gravid i v8, väntar min tredje och har aldrig mått så illa någonsin! Kan inte ens känna lukten av mat. Har provat tabletterna men tycker inte att de funkar så värst nu. Tacksam för svar =)

Någon annan som provat armbandet??
    Ja jag klarar heller inte av mat os eller viss typ av mat, inte ens en tugga. Jag är i vecka 8+2 nu, och jag tycker armbanden funkar faktiskt ändå! Sen kanske det beror på person till person, men kan vara värt att testa kanske för dig då?
  • vanna

armbanden fungerade inte så bra för mig .. men en kompis till mig tyckte att de funkade bra! samma för mig med tabletterna - fungerade bra första veckan men sedan hade de ingen vidare effekt med bara dem. Jag fortsatte dock med tabletter och andra knep som ingefära och citron samt att äta ofta!

jobbigt med mat-os!! 

• Grazzy

Idag vaknade jag på natten dock av grymt illamående! Kan inte äta knappt alls. Tanken på all slags mat får mig illamående verkligen. Så jobbigt, för min mage kurrar som satan , vad gör jag :(

• syntharen

Jag har provat armbanden, jag tycker dom tar bort det värsta av illamåendet, så att jag inte kräks och så att jag kan äta nåt. Men om jag blir för hungrig eller trött hjälper dom inte. 

Jag är i vecka 8 och jag är inte sugen på nåt, helst skulle jag vilja slippa äta men det går ju inte... På eftermiddagen blir det bättre men jag vet liksom inte vad jag vill äta. Allt smakar surt...  

• Grazzy
    syntharen skrev 2011-10-13 10:44:02 följande:
    Jag har provat armbanden, jag tycker dom tar bort det värsta av illamåendet, så att jag inte kräks och så att jag kan äta nåt. Men om jag blir för hungrig eller trött hjälper dom inte. 

Jag är i vecka 8 och jag är inte sugen på nåt, helst skulle jag vilja slippa äta men det går ju inte... På eftermiddagen blir det bättre men jag vet liksom inte vad jag vill äta. Allt smakar surt...  

Håller med. Är i vecka 8+3 och inget är gott att äta. Frukt funkar bra, men all slags mat får mig illamående. Sea-bandet hjälpte inte mycket så ska testa Postafen idag tänkte jag. Eftermiddagarna går bra, då mår jag inte lika illa, men morgonen och kvällarna är värst.
  • vanna

prova salta pinnar .. det hjälpte mig i en tidigare graviditet .. dock tror jag att jag föråt mig då så sedan dess har jag inte kunnat äta det! men det hjälpte då!! hade dem överallt, på sängbordet, i alla rum .. och så bubbelvatten till det! =)

Svar på tråden Tips för illamående