• mellieB

v20 väldigt ont i magen och spänner!

Hej,, jag väntar bebbe nr 2 och är i v20.. I lördags började jag få ont i magen,, jag har haft de lite till och från hela graviditeten men de är väl växtvärk m.m..men i söndags hade jag ont hela dagen,, och de spände sig massa,, precis som sammandragningar fast väääldigt långa och jag blev typ stel,, 

Jag tog de lungt hela söndan då gubben va sjuk så vi var bara hemma så inget stressrelaterat,,

Idag på morgonen har jag fortfarande ont när jag är uppe och går dock inte när jag ligger på soffan?

Va kan detta vara? Kan de vara "vanlig" växtvärk eller bör de kollas upp?

• Svar på tråden v20 väldigt ont i magen och spänner!
  • Shigo

Jag är också gravid med nr 2 ( vecka 24 nu) men i vecka 20 så började jag få ont. Hade inte alls så när jag var gravid första gången. Då hade jag ingen smärta alls. Vi renoverade hemma då och hade det ganska stressigt med andra saker och i v 21 så fick jag så ont som du beskriver.... supersuper ont..typ som stark mensvärk. Ringde sjukvårdsupplysningen en kväll då. De bad mig ta 2 alvedon och sedan vila. Då blev det bättre. Kände sedan av smärtan i en vecka till ungefär och jag har fått tagit det mycket lugnare. Nu gör det inte ont mer än vad som är normalt, någongång i bland så där. 
    Jag tror inte att det är någon fara, har läst om många som känner smärta just runt den veckan du är i men jag tror det släpper snart även för dig. Ta hand om dig!  

• mellieB

Okej,, ja igår eftermiddag/kväll var jag bara lite öm när ja gjorde vissa rörelser och idag har jag faktiskt inte känt nåt=),, så var väl bara växt värk eller nåt hehe,, Tack för svaret=)

• Sarah82

Jag har haft precis samma sak! Smärta som känns som stark mensvärk i v 20-22. Det kom och gick under perioden. Men jag hade inte samma i första grav. Väntar min andra nu, är i v.25

• Shigo

Ja skumt det där.... men skönt att ändå veta att man inte är ensam. 

• Mozakka

Känner exakt samma sak som ni beskriver. Ont i magen o det spänner ordentligt. Trodde det var för jag inte gjort nr2 på 2 dsgar så käkade en ask läkerol o magen satte igång igen men kännskan av svullen/spänd magd är kvar. Tror ni har väldigt rätt i det där med växtvärk :) jag är i v20+7 - i min första gravoditet. Hade både foglossning o sammandragning väldigt tidigt så detta är väl ännu ett tecken på växtvärk!

• O Z

Jag får som om nedre delen av magen blir spänd och stramar och sen släpper det och efterföljs av mensvärk som sitter i 10-15 minuter. Efter det får jag en trötthetskänsla i magen. Jag har mer fett på magen den här graviditeten så jag känner inte riktigt om magen blir hård eller inte. Kan det vara sammandragningar och ska de kännas så här?

Svar på tråden v20 väldigt ont i magen och spänner!