• BellaH

slår sig själv i huvudet...

Ja... min son bankar sig själv i huvudet... nästan alltid med högerhanden och mest när han är trött... men ibland råkar han ju ha en kloss eller någon annan leksak i handen och kan slå flera gånger så att han blir alldeles röd... Han är 10 månader gammal och förstår inte när vi säger till honom att "inte slå - klappa försiktigt" och tar vi bort handen och håller fast honom så är det precis som om han slår ännu mer på rent trots...

Finns det någon som har barn som gör likadant eller som har tips på vad man ska göra åt det?? Ska jag låta honom hållas eller bör jag försöka hindra honom??

• Svar på tråden slår sig själv i huvudet...
  • Åsa Gåsa

Min är 9½ månad och gör likadant... När han ska somna brevid mig ligger han och slår sitt huvud i mitt så det gör ont på mig...Konstiga ungar!!

• BellaH

ingen annan som känner igen sig????

• Nana 24

Känner igen mig, bägge mina killar gör och har gjort likadant
    Minstingen är 10 snart 11 månader nu. Som du säger ofta är det när han är trött, det kanske är så att livet är så härligt och roligt att man inte vill somna, men känner att man är trött och försöker att pigga upp sig Jag vet inte, men du behöver inte vara orolig ivarje fall, det är inget fel, och jag tror inte det är så mycket du kan göra åt det.

• Kissekatt

Jag känner också igen det där. Hanna gör vad som helst för att slippa somna. Slår sig själv, sliter ut sin napp...Jag vet inte vad man ska göra. Lite komiskt är det ju. Jag ska påminna henne i tonåren när det inte kommer att gå att få liv i henne.....

• BellaH

skönt att höra att det finns fler - inga av våra kompisar har varit med om det med sina barn... och när man ser hur hårt han slår ibland så blir man ju lite orolig!!

• kirsikka

Åh jag här en till, dottern gjorde det när hon var ca 7 månader gammal, det såg ganska hemskt ut ibland. Hon brukade göra det när jag ammade henne. Nu vet man att de kan hitta på helt tokiga grejer ibland, jag kommer ihåg t.ex. när hon vid 4-5 månaders ålder helt plötsligt började skaka på huvudet och jag trodde att hon har typ öroninflammation. Men det var bara en ny grej hon hade lärt sig !

• Nana 24

De gör helt tokiga saker ibland, vår son sitter och gungar fram och tillbaka i sidled när man ska mata honom (och han inte är hungrig) och så SKRATTAR han...precis som han kommit på ett sätt att komma undan maten...hi hi, blir man glad...nej inte riktigt. Man har liksom inte tid att sitta och mata hela dagen

• Catlover

Vår dotter (11mån) gör likadant! Främst när hon är arg/trött och vill ha sin vilja fram. Inte när hon ska sova dock utan t.ex om vi lägger henne på skötbordet. Hon vet att jag inte gillar det och försöker jag säga "nej, du får inte göra illa dig - försiktigt" eller nåt sånt så blir det bara värre. Då stirrar hon stint på mig och gör det i rent trots. Så jag tror att jag ska försöka ignorera det och hoppas att det går över. Det verkar ju inte vara helt ovanligt. Men det är kul att få fler synpunkter, kom gärna med tips om ni har några?!

• Lilla loppan

så gör våran två månaders också :- )

• Catlover

Är det något att vara orolig för tror ni? Att de inte "mår bra" eller så?

• Nana 24

Absolut inte! Det är fullt naturligt, det tillhör åldern tror jag, precis som allt annat så testar de detta med. Vår förste son som nu är 4 1/2 gjorde så med, det är inget fel på honom OCH han slutade med det efter ett tag.

Svar på tråden slår sig själv i huvudet...