• Syskonkärlek

    Vill veta hur min bio. farmor dog

    Min biologiska farmor dog på 40-talet. Hon levde i Finland och jag och min familj är svenskar och bor i Sverige. Vi har ingen kontakt med vår bio. släkt från pappas finska sida.

    HUR kan vi ta reda på HUR och VARFÖR hon dog??

  • Svar på tråden Vill veta hur min bio. farmor dog
  • Tow2Mater

    Om det är en naturlig död antar jag det inte finns speciellt registerat. Var det en onaturlig död kanske obduktion gjordes. Hemmet hon bodde på, eller sjukhuset hon var på kan ju ha sina egna register, men jag vet inte hur lätt det är att få tillgång till den infon, det handlar ju om dels sekretess, dels ganska länge sen.

    Har du hennes personsignum (finska personnummer) kan du få registerutdrag ifrån folkbokföringen, det visar ju när hon dog, men inte hur eller varför.

    I mindre byar brukar ju t ex präster eller liknande som sköter begravingar minnas en hel del, men efter så lång tid finns knappast ens nån i livet som kan minns detaljer. Kontakta nån i pappans släkt i Finland som kan veta är nog den bästa chansen till information.

  • Syskonkärlek
    Tow2Mater skrev 2011-10-10 17:57:26 följande:
    Om det är en naturlig död antar jag det inte finns speciellt registerat. Var det en onaturlig död kanske obduktion gjordes. Hemmet hon bodde på, eller sjukhuset hon var på kan ju ha sina egna register, men jag vet inte hur lätt det är att få tillgång till den infon, det handlar ju om dels sekretess, dels ganska länge sen.

    Har du hennes personsignum (finska personnummer) kan du få registerutdrag ifrån folkbokföringen, det visar ju när hon dog, men inte hur eller varför.

    I mindre byar brukar ju t ex präster eller liknande som sköter begravingar minnas en hel del, men efter så lång tid finns knappast ens nån i livet som kan minns detaljer. Kontakta nån i pappans släkt i Finland som kan veta är nog den bästa chansen till information.
    Har inget pers. nr. Vet inte ens vad hon hette :(
    Ev. kan jag ha fått fram några av mina finska kusiner via facebook. Men har inte skrivit något. Vad ska man skriva till någon som man aldrig träffat liksom?

    Hej, vet du hur vår farmor dog??
  • Tow2Mater

    Tja, du kan ju säga att du är intresserad av ditt ursprug, och först fråga kusinerna om de är de som du tror de är. Sen kan du ju be kusinerna berätta vad de vet om den sidan av släkten. Tror inte nån skulle ta illa upp av det, om du först presenterar dig och allvarligt visar att du vill ha kontakt med dem. Be dem berätta om farmor och se vad de säger först, innan du frågar specifikt om de vet hur hon dog.

  • Syskonkärlek
    Tow2Mater skrev 2011-10-10 18:42:09 följande:
    Tja, du kan ju säga att du är intresserad av ditt ursprug, och först fråga kusinerna om de är de som du tror de är. Sen kan du ju be kusinerna berätta vad de vet om den sidan av släkten. Tror inte nån skulle ta illa upp av det, om du först presenterar dig och allvarligt visar att du vill ha kontakt med dem. Be dem berätta om farmor och se vad de säger först, innan du frågar specifikt om de vet hur hon dog.
    Ja vi får se hur jag gör. Måste fundera på saken, har ju liksom inga tankar på att återuppta någon slags kontakt egentligen... bara kul att få veta hur det är med pappas sida, att dom har det bra osv.... men sen.. inge mer...

    Nu har det blivit högaktuellt för att min äldre bror blivit sjuk och vi vill utesluta att det inte är något ärftligt som finns på den sidan av släkten. så jag är väldigt angelägen om att få veta detta.
  • Lowika

    Men då kan du väl bara vara ärlig; kontakta dem och kontrollera att du hittat rätt personer. Facebook är väl kanske iofs inte helt rätt sätt.... Kan du inte få tag på ett telefonnummer? Sedan berätta att din bror är sjuk och fråga om de känner till några sjukdommar i familjen som skulle kunna hjälpa din bror att få rätt diagnos och rätt behandling snabbare. Behöver ju inte vara konstigare än så?

Svar på tråden Vill veta hur min bio. farmor dog