• Mamma06

Behövs åkpåse?

Väntar tillökning i april och är väl egentligen tidigt ute men vi har redan köpt en Brio Duo barnvagn. Dock utan åkpåse eller lift för vi vet helt enkelt inte om det kommer behövas och vad man ska ha. Vad är skillnaden på åkpåse och lift? Någon som har tips eller råd? Hur mycket behöver man bylta på den nyfödda?

Vilsen i pannkakan...

• Svar på tråden Behövs åkpåse?
  • Cissolina

En lift är en liggdel till en kombivagn eller en sittvagn, eftersom du har köpt en duo har du redan en liggdel och behöver alltså inte en lift. Det finns mjukliftar som kan göras om till åkpåse, men det är inget du behöver. Jag tror heller inte du behöver köpa åkpåse till april heller (beror visserligen på hur kallt det kommer vara), utan jag tror det räcker med att bebisen har fleeceoverall el dyl och har täcke i vagnen ist. Sen till vintern är det bra med åkpåse.
    Det finns ju åkpåsar som inte är så tjocka, så det är ju ett alternativ till täcke, men du behöver ingen vinteråkpåse.
    Jag ska själv ha barn i mars och har oxå funderat lite över det där, men kommit fram till att det antagligen blivit varmare ute då och att det räcker med täcke eller filt i vagnen ist.
    Men det beror ju helt på vart i landet man bor och hur kallt det är på våren.

Lycka till!

• hjärtat76

Bra köp, jag har precis köpt en Brio duo till min väntade tvåa (BF april)!

Även jag har funderat på detta, kul att det finns fler! Jag räknar med att det räcker med ett gosigt täcke i april, maj och under kalla sommarkvällar. (Bebisen kommer inte röra sig i vagnen så mycket förrän till senvintern/våren -07 så ) till vintern behövs lite rejälare grejer men jag satsar på en fin åkpåse då. Lift känns helt enkelt överflödigt för en vårbebis i duo-vagn.

Fast det är klart, bor du på tredje våningen utan hiss kan det ju kanske vara intressant med lift så kan du ställa vagnen i entrén typ och slippa släpa upp den. Då får det väl bli en mjuklift om det ska få plats i insatsen.

• 4barnsMom

Jag tillhör med klubben med Brio duo! Ska få min lilla i februari och har sållat bort åkpåsen. Vi bäddar med skinn och ett rejält täcke istället, mysigt

• Mamma06

Tack för alla tips! Är ju nybörjare på detta så då är det bra att få råd från andra. Jag tror det får bli en fårskinnsfäll eller liknande i botten, sedan en fleeceoverall på bebisen och en mysigt täcke ovanpå det. Hoppas ändå på en varm och solig vår

• Lallan

Vår son föddes i september och vi använde inte åkpåse förrän nu i sittvagnen när han är ett år gammal. Innan använde vi istället en lammfäll och ett tjockt täcke. Kompletterade med en filt om det var riktigt kallt.

• MajaLee

Vår bebis ska komma i mars och jag tänkte inte köpa någon åkpåse förrän till hösten som vi kan använda i sittvagnen.

• Mumin

Åkpåsen är oumbärlig tycker jag!

Vår dotter är född i juli och under hösten och vintern hade vi bara åkpåsen + en fleeceoverall. Man slipper bädda en massa och sånt. Vi har aldrig haft nåt under henne heller, åkpåsen var väldigt varm och go. Aldrig några kalla fötter, inte ens utan skor eller tossor.

Sen när hon började dagis var åkpåsen kanon för de små sover ute i sina vagnar på vårt dagis.

• BackinBlack

Vilken bra tråd det här var. Funderade just på om vi behövde en åkpåse, vi har bf 12 mars. Men jag avvaktar nog till i höst istället.

• tahira

men blir det inte jobbigt om man skulle få nåt skit på/ i åkpåsen? har man täcke så kanske man har mer än ett om det skulle behöva tvättas. men med åkpåse har man ju inget till vagnen om man måste tvätta?

• summertime

Kan säga att vi änvänt/använder vår åkpåse hur mycket som helst!
    V föddes på sommaren så då behövdes den ju inte, men förra och denna vintern. Smidigt att stoppa ner henne där i, bra att ha i pulkan osv.
    Hade inte velat vara utan den!

• Mumin

En bra åkpåse är snabbtorkande, man behöver alltså inte vara utan så länge. Jag minns inte exakt men jag tror att vår Brio-påse torkar över natten. Yttertyget är samma som på vagnen, det var bara till att torka av om det kom nåt på utsidan.

• Mysiga tjejen

men inte behöver man en åkpåse i liggdelen i alla fall, där kan man ha lammskinnet, ullskinnet eller vad det heter, ja som flera har sagt..........sen när man ska använda sittvagnen ser man ju då hur kallt det är och köper då en åkpåse och då har man ju lammskinnet kvar...............

liggdelen kommer du säkerligen kunna använda nästan hela året ut.........

• Mumin

Nej, man behöver inte men eftersom vi köpte åkpåsen samtidigt som barnvagnen så gjorde vi det. Det är ju lite onödigt att köpa både lammskinn och åkpåse. Men har man det ena så behöver man nog inte det andra.

• emy6

hejsan! jag har en liten fråga. vi ska ha barn i juni o jag undrar hur man bäddar då? finns det nått som man kan köpa som e mysigt o gulligt??
    kram

• Lallan

emy6:
    Beroende på hur varmt eller kallt det är så räcker en filt eller ett påslakan med filt eller tunnare täcke i.

Svar på tråden Behövs åkpåse?