• Anonym (Husköpare..?)

Snälla - någon som byggt hus nyligt? Vad kostar det?!

Hej,

vi vill bygga hus, troligtvis med Trivselhus. Tänker oss ett ganska enkelt hus (dvs inte så mycket snirklar och vrår) på mellan 140-150 kvadrat, 1,5-plan eller 2 plan.

Numera måste man ju lägga in 15% kontant och det är ju inte lite pengar. Skulle verkligen hjälpa om vi hade ett hum om vad ett hus kan kosta exklusive tomt.

Om ni byggt hus nyligen, skulle ni kunna vara så snälla och säga vad det kostade om ni inte räknar in tomten. Orkar ni skriva med vilka ni byggde och hur stort det är blir jag tokglad.

Har lagt detta i Känsliga rummet då jag vet att man kanske inte vill säga sådant "öppet" (min egen pappa har fortfarande svårt att säga vad mitt föräldrahem kostade en gång i tiden, sådant tabu är det).

Tack så hemskt mycket!

• Svar på tråden Snälla - någon som byggt hus nyligt? Vad kostar det?!
  • Susanne905

www.byggahus.se

Ett forum där ni hittar hur många pristrådar som helst...

Ett hus kan kosta 1,5 miljoner men lika gärna 3-4 så se ut en modell ni gillar och spana på pris...

• Anonym (Husköpare..?)

Ja, jag har verkligen letat där men priserna verkar så gamla på allt jag hittar och det går inte att sortera på datum.

• Susanne905

Räkna lätt med 2,5 bara för huset, då tillkommer tomt samt alla anslutnings och kringkostnader...

• Cia o krabaten

Vi byggde för 6 år sen och det gick på ca 2milj totalt, men sen tillkom ju en massa för att fixa trädgård och garageuppfart osv.

• Susanne905

Vi byggde så huset var klart (slutbesiktigat) 2010, gjorde i princip allt själva och landade på ca 2,7 inkl tomt och allt. Tomten kostade 215'.

Så om man idag bygger nf lär det kosta mer än så...

• Anonym (men)

Vet inte riktigt vad du menar med exklusive tomt? Räknar du/ni inte med gräv-/schakt, vatten och eldragning heller menar du?

Vi byggde med Hjältevadshus för snart 6 år sen och bara huset (ca 100 m2 nere och 59 m2 uppe, men då var övervåningen bara isolerad!) gick på lite knappt 1,4 miljoner. (Då hade vi lite tillval också, bl.a. murspis, centraldammsugare m.m.)

Med arbete och tomt landade vi på totalt nästan 1,9 miljoner.

Det bästa är om ni jämför med ett par olika hustillverkare. Det som kan verka billigt resp. dyrt behöver inte vara det. Kolla vad som verkligen INGÅR i priset! Hos vissa billigare leverantörer kan t.ex. trappan och fönster på övervåningen vara tillval (helt galet!) Obestämd 

• enmamma

Fråga trivselhus direkt, finns det något jobb ni kan tänka er att göra själva tex, måla, bygga garage,
    Hur ser eran tomt ut, behöver ni spränga  eller fylla ut den, passar en standardvilla på platsen.
    Säljarna finns ju för att ni ska kunna fråga och diskutera lösningar.

2005 kostade vårat hus totalt med tomt 2,4milj i GBG.

• Anonym

Vi har nyss fått en kalkyl från Anebyhus. Enklare enplansvilla, ca 140 kvadrat, 4 rok, fast riktigt stora sovrum. Istället för två barnrum och ett eget allrum görs det två stora barnrum. ingen extra kostnad tillkommer för den ändringen. Istället fick vi några kronors rabatt eftersom vi spar en dörr och några väggstumpar. Huset går på 2,7 miljoner, tomt, bygglov, anslutningsavgifter, kvalitetsansvarig, grundundersökning mm går på ytterligare 1,1 miljon. Totalt 3,8 miljoner. drar man bort tomten blir det drygt 3 miljoner.

• Anonym (Husköpare..?)

Tack för svar!

• Av ingens frö

Vi har precis köpt en byggsats från fiskarhedenvillan. Sidensvansen heter modellen, en ganska lagom stor enplanare (130 kvm) utan alltför mycket lyx och tillval. Just det här huset har ganska mycket vinklar men det berör inte priset nämnvärt.

Vi har valt att göra allt arbete själva förutom stomresningen och därmed kan man spara hutlöst mycket pengar. Allt som allt med grund, avlopp och vatten, stomresning och hus med allt vad det innebär (förutom badrumsinredning) fick vi betala nästan 2 milj. 

• Anonym (Nybygge!)

Trivselhus ligger i det klart dyraste segmentet. Det är ju lixom inte gratis att tillverka dessa fina kataloger :)
    Mitt tips är att kolla ut det hus ni vill ha, och sedan ta skissen till ett företag som bygger lösvirkeshus. Då kommer ni bara få betala för just ert hus, inte för marknadsföring eller flådiga kontor.. :)
    Man brukar räkna på 15-20 kkr /m2 i ett nybygge. Hur mkt tomten och exploateringen av den kostar är helt omöjligt att gissa. Vi gav 1,9 miljoner kr för tomten, och ~300 kkr för schakt/spräng/bortforsling av stubbar & annat bös... huset på ca 180 m2 i 1,5 plan landade på 3,5 kr att bygga (exkl tomt alltså).

• Anonym

Här är en till som undrar.

Vi har en tomt nu där vi har ett litet hus stående.
    Vatten,el och avlopp är redan draget.
    Vi har funderat på att riva det här huset och bygga ett nytt där det står.
    Ersätta själva huset alltså.

• Av ingens frö
    Anonym (Nybygge!) skrev 2011-10-18 14:39:50 följande:
    Trivselhus ligger i det klart dyraste segmentet. Det är ju lixom inte gratis att tillverka dessa fina kataloger :)
    Mitt tips är att kolla ut det hus ni vill ha, och sedan ta skissen till ett företag som bygger lösvirkeshus. Då kommer ni bara få betala för just ert hus, inte för marknadsföring eller flådiga kontor.. :)
    Man brukar räkna på 15-20 kkr /m2 i ett nybygge. Hur mkt tomten och exploateringen av den kostar är helt omöjligt att gissa. Vi gav 1,9 miljoner kr för tomten, och ~300 kkr för schakt/spräng/bortforsling av stubbar & annat bös... huset på ca 180 m2 i 1,5 plan landade på 3,5 kr att bygga (exkl tomt alltså).
    Vi tänkte precis likadant, och pratade med olika firmor som erbjuder den lösningen, men det visade sig att det blev mycket dyrare!
    Anledningen är att de stora husföretagen har så mycket mängdrabatt på både virke och inredning, så det är nästan omöjligt för små firmot att konkurrera med det.
    Men det beror ju förstås på hur mycket husleverantören har lagt på på sina priser, fiskarhedenvillan är en relativt billig husleverantör.
    Det är alltid värt att kika på alla olika lösningar dock! 
  • Anonym

Vi byggde ett Lappli 2006 och notan slutade då på ca 2 milj, med tomt men utan VA, tele, el så kostade det 2 650 000. MEN vi gjorde mycket själva. Lappli har/hade ett annat upplägg, man köpte husskalet med dörrar, fönster, invändig trappa, innertak och innerväggar. Sedan fick man själv köpa det man ville ha, kök, badrum, kakel, klinkers, golv, tapeter...... allt som övriga brukar ha begränsat utbud av. Ville man ha HTH-kök så köpte man det, ville man ha IKEA köpte man det. 

Valde dom pga valfriheten. det var inga problem att flytta väggar, förstora huset el göra andra ändringar.
    Vi är mycket nöjda. 

• Anonym (Nybygge!)
    Av ingens frö skrev 2011-10-20 13:30:14 följande:
    Vi tänkte precis likadant, och pratade med olika firmor som erbjuder den lösningen, men det visade sig att det blev mycket dyrare!
    Anledningen är att de stora husföretagen har så mycket mängdrabatt på både virke och inredning, så det är nästan omöjligt för små firmot att konkurrera med det.
    Men det beror ju förstås på hur mycket husleverantören har lagt på på sina priser, fiskarhedenvillan är en relativt billig husleverantör.
    Det är alltid värt att kika på alla olika lösningar dock! 
    Nja, då tror jag du kanske jämfört äpplen och päron... fiskarhedenvillanär ju inte rikigt samma kvlitet eller standard på som trivselhus... som att jämföra mcD mot Finkrogen om du förstår vad jag menar...
Svar på tråden Snälla - någon som byggt hus nyligt? Vad kostar det?!