Hur sluta med napp på bästa sätt?
Vår dotter är blir ca 5,5m när vi planerat vänja av henne vid napp.
Men frågan är hur man gör det bäst för alla?
Någon som har tips?
Vår dotter är blir ca 5,5m när vi planerat vänja av henne vid napp.
Men frågan är hur man gör det bäst för alla?
Någon som har tips?
Fem och en halv månad? Då är det väl bara att låta bli att ge henne nappen?
Ja, vad vet jag. Kanske är bäst att sluta tvärt o inte ge den till henne mer?
Det är så vi tänkt men skulle vilja kolla av först hur de gått för andra och vad folt tycker funkar bäst.
Syrran gjorde så när hennes dotter slutade, tror hon var 8 - 9 månader. Min dotter var större när hon slutade.
Varför vill ni sluta med den undrar jag nyfiket?
Vår förhoppning var från början att hon inte skulle ha napp. Precis som för storasyster. Storasyster hade aldrig behovet, så då var det inget o greja med. Men lilla tjejen hade sugbehovet. Folk som kan sånthär menar att efter 6mån har barnet inte sugbehovet längre utan det har blivit ett behov av nappen bara. Så vi vill hellre sluta nu när det antagligen är lättare än om hon är äldre.
Ni kan väl testa. Och hur, ja, ta bort den och bered er på att det blir ett par jobbiga timmar/dagar/veckor.
Dock så skulle jag gissa att risken för tumsugning finns och är rätt påtaglig. Vid den åldern har de väl just hittat sina händer ordentligt. Så hon kanske överlistar er, och tummen kan ni ju inte gärna ta bort...
Vi tog bort sonens napp vid 6 månader för det kändes inte som om den gjorde så mycket nytta utan mer störde honom. Jag ammade fritt och vaggade honom i famnen på natten när han i vanliga fall hade nappen och efter ungefär 1 dag var nappen glömd och när vi testade vid en bilresa efter 1 vecka så tog han inte nappen. Han är nu drygt 10 månader och har inte börjat suga på tummen. Så för honom och oss gick det väldigt lätt att ta bort nappen, ångrar det inte :). Men som vissa sagt så finns det en risk att bebisen tar till tummen istället.
Häng inte upp er på anledningen, vill bara höra era tips.
Jag kommer inte ihåg på vilka ställen jag läst det. Men det är oviktigt för er.
Är det någon som är mer intresserade kring det så kan man säkert googla fram det.
cookie27 - Oj, det gick ju snabbt. Får hoppas att det kan funka smidigt för oss med.
Jo, visst finns risken att hon tar tummen istället, och då kommer vi ge henne nappen igen och göra ett nytt försök längre fram.
Jag har också läst att sugbehovet försvinner där någonstans, har de inte sugbehov "för nöjes skull" är det ju onödigt med napp. Att det fortfarande är smidigt för dem att suga i sig mat från bröst eller flaska tycker inte jag har med saken att göra.
Givetvis kommer jag fortsätta amma henne. För mig är en napp något som känns onaturligt på något vis. Vill inte ha den mer än nädvändigt. Amma är något naturligt och något som hon behöver.
Konstig fråga.
Tror det absolut bästa är att bara sluta ge nappen, så att hon sakta kanske glömmer av den. Hoppas att det går bra och inte blir för jobbigt varken för er eller henne!
Våran dotter är 4 mån och jag har börjat få henne att somna för natten utan napp, ja det tar betydligt längre tid men det går, eftersom det blir ett störningsmoment när hon senare under natten tappar nappen.
Ja man får räkna med att det kan bli tufft ett tag. Men det är det värt. Börjar v 43 när min man har semester, så får vi kämpa ihop =)
Ja men det är ju så, det stör hennes sömn när hon vaknar för att hon inte har nappen. Brukar kunna bli så de första timmarna efter hon somnat några gånger.
Vi tog bort nappen på dottern när hon var ca 8-9 månader i samband med att hon var förkyld och hon inte kunde ha nappen pga näs täppa. Gick hur smidigt som helst
anniki81 - det var ju smart =) Skönt när det kan gå smidigt för alla
Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan).
Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!
Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)
Ni kan se mer på mina sidor här:
www.facebook.com/mermaidathiraa
www.svensksjöjungfru.nu
www.instagram.com/mermaid_athiraa
Ha det så bra! <3