• Två döttrar och en son

    Ska papegojor vara ensamma då?

    Ang att det sägs att undulater inte bör hållas ensamma.
    Varför ser man aldrig att papegojor hålls två och två isåfall?
    Iaf har jag aldrig sett det...
    Undulater är väl en sorts minipapegojor har jag läst....Obestämd
    Och papegojor lever ju också i stora flockar och är supersociala.
    Men där verkar det som att de gott kan klara sig med en engagerad ägare....
     

  • Svar på tråden Ska papegojor vara ensamma då?
  • Två döttrar och en son
    kellikopter skrev 2011-10-10 19:44:16 följande:
    Kanske för att papegojor är extremt dyra? Haha. Eller jag vet inte, har bara fått för mig det

    Ja men det är ju nästan det jag tror också....Obestämd
    Att man helt enkelt anser det alldels för mycket pengar att köpa två papegojor. Samt att de antagligen inte alls lär sig prata sådär roligt om de är två.

    Men med undulater ska de vara två. Men så kostar de väl knappast något heller...   

    Konstigt.
      
  • Två döttrar och en son

    Ingen som vet om papegojor bör hållas ensamma egentligen?

  • Ladycocos
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-11 16:24:27 följande:
    Ingen som vet om papegojor bör hållas ensamma egentligen?
    bör och bör... De ska ha stimulans!! Sen är det ok att tillse den stimulansen på olika sätt..

    Tex säger lagen så här:
    Huvudregeln är att de ska hållas i par eller grupp. Om du ändå håller en fågel ensam måste den ha tät social kontakt med en människa.

    En stimulerande miljö är en viktig faktor för att fåglar ska kunna bete sig naturligt. Miljön i buren eller voljären (fågelhuset) ska vara sådan att fåglarna kan sysselsätta sig. Att flyga mellan pinnar, klättra, gnaga på saker eller leta efter mat är exempel på lämpliga aktiviteter för en burfågel.

  • pipon

    Fåglar som hålls i par tyr sig mindre till människorna i deras närhet och blir till exempel mindre benägna att tala. Papegojor är väldigt intelligenta och måste som sagts ovan, stimuleras mycket för att må bra. Vissa papegojarter ligger på en 6-8 årings intellektuella nivå. Skulle du lämna din sexåring ensam? Antingen får du ge den en kompis eller vara hemma och underhålla den större delen av tiden.

  • Två döttrar och en son

    Ja precis.
    Men då borde alltså egentligen även papegojor hållas i par och inte ensamma som iaf jag alltid har sett dem vara?
    Precis som alla andra burfåglar antar jag...?  

  • Ladycocos
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-11 19:32:32 följande:
    Ja precis.
    Men då borde alltså egentligen även papegojor hållas i par och inte ensamma som iaf jag alltid har sett dem vara?
    Precis som alla andra burfåglar antar jag...?  

    Ja, papegojor borde hållas i par! Men om sen partner är en människa, som har enomt med tid och engagemang, eller en annan gojja är något som varje ägare får bestämma!

    Sen så ska man inte glömma att gojjoir är kinkiga i valet av partner, inte bara att skaffa en kompis/partner och tro att de kommer tycka om varandra...

  • Hermioney
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 19:42:45 följande:
    Ang att det sägs att undulater inte bör hållas ensamma.
    Varför ser man aldrig att papegojor hålls två och två isåfall?
    Iaf har jag aldrig sett det...
    Undulater är väl en sorts minipapegojor har jag läst....Obestämd
    Och papegojor lever ju också i stora flockar och är supersociala.
    Men där verkar det som att de gott kan klara sig med en engagerad ägare....
    Min Nymfparakit lever ensam och har så gjort i 21 år.
    Han trivs med det och höll på att dö av sorg när han fick sällskap.
    Alla är olika, alla är individer.
    Att den ene vill ha sällskap betyder inte att den andre vill det.
  • Cookie02

    Många större papegojor är handuppfödda och har levt med människa som "partner" från start. Dessa fåglar kan vara svåra att introducera en artfrände . Ensamlevande papegojor kräver oerhört mycket av sin ägare. Man skall vara beredd på att en fågel som lämnas hemma hela arbetsdagar mycket väl kan utveckla beteendestörningar och andra icke önskvärda beteenden. Är man minsta tveksam till hur mkt tid man kan ge sin fågel (hela fågelns livslängd!) skall man naturligtvis ha två fåglar. De flesta undulat/nymfparakit ägare har dem ensamma i buren hela dagar och då rekommenderas naturligtvis en partner till den fågeln.

  • Hermioney
    Cookie02 skrev 2011-12-02 22:17:46 följande:
    Ensamlevande papegojor kräver oerhört mycket av sin ägare. Man skall vara beredd på att en fågel som lämnas hemma hela arbetsdagar mycket väl kan
    det beror naturligtvis på vilken sorts papegoja.
    ju större papegojart desto mer tid och arbete brukar man oftast få lägga ner

    sen beror det även på från individ till individ, precis som människor har alla olika personlighet
  • Cookie02

    Nej, alla papegojor kräver mkt av sin ägare. Sen finns det vissa som visar det tydligare (tex kakaduor). Alla papegojor kräver egentligen daglig stimulans genom att gömma foder mm men hur många ägare tillgodoser det?

  • Hermioney

    tex kräver en amazon eller rosenkakadua mycket mer av sin ägare än en nymfparakit eller undulat.

    sen finns det naturligtvis olika personligheter inom alla arter

  • Frazze

    Jag hade en papegoja av sorten Venesuela Amazon. Han finns fortfarande men tyvärr inte hos mig:(
    Just den rasen är väldigt svartsjuk och han ansåg att jag va hans partner! Så när jag träffade min man så va det allt annat än populärt.
    Första du ska tänka på innan du skaffar en goja är hur gamla dom blir! Dom kan bli upp till 100 år gamla om man sköter dom rätt. Amazoner av alla dess slag upp till kanske 60-70 år.
    Sen ska en ensam goja ha precis lika mycket uppmärksamhet som en hund! Den ska duschas, kelas med, ha aktiviteter så som att klättra och få sin motion på så sätt. Sen beroende på hur stor fågeln är så ska buren den bor i va i godkänd storlek.
    Alla som kom hem till oss såg aldrig när vi målat om eller köpt nya möbler, dom såg bara buren som tog upp en 1/4 av vardagsrummet.
    Jag älskade min lille skit och älskar honom fortfarande! Gråter ofta över att jag va tvungen att lämna bort honom.
    Men blir man allergisk så blir man!
    Han har det bra nu, han har fått sällskap av en tjej av hans egen ras!
    Vill man att en fågel ska va tam och sällskaplig så har man dom själva!
    Har man inte så mycket tid med dom så kan man ha 2 så blir dom inte uttråkade och plockar fjädrar och sånt.
    Dom blir dock aldrig lika tama.
    Finns ett ställe dit du kan ringa och fråga om papegojor. Stjärnås djur och fjäder. Han kan det mesta om fåglar och har haft gojor i nästan hela sitt liv. Stephan heter han. Lycka till!

  • Pralina 81
    Frazze skrev 2012-03-28 03:41:00 följande:
    . Finns ett ställe dit du kan ringa och fråga om papegojor. Stjärnås djur och fjäder. Han kan det mesta om fåglar och har haft gojor i nästan hela sitt liv. Stephan heter han. Lycka till!

    Jättekunnig, visst. Men han har alldeles för mkt djur. Smutsigt, mörkt och jättehög ljudnivå för de stackars gnagare han hade som bodde intill papegojorna. Burarna var inte städade på länge, det var flera cm av intorkat fågelbajs i flera burar. Han följer inte L80 på vissa av burarna. Skulle aldrig placera eller köpa något djur därifrån. Sorry för OT.
Svar på tråden Ska papegojor vara ensamma då?