• IdaF

Bältros?

Är det nån som vet om  det är farligt att träffa nån som har bältros när man är gravid? 

• Svar på tråden Bältros?
  • MammaPappaBarn

Bältros är ovanligt hos gravida. Sjukdomens förlopp är inte svårare hos gravida än hos andra som får bältros. Om en gravid kvinna får bältros har hon haft vattkoppor tidigare, och då får fostret antikroppar mot vattkoppor från henne.

• IdaF

ja, jag har haft vattkoppor. Nämligen så att en av våra vänner har fått dt å dom ska ev komma i hlegen...

• sandvarg

Jag hade bältros när jag hade 2 månader kvar till förlossningen, det var jobbigt men det var ingen fara för barnet. 
    Man behöver inte träffa någon med bältros/vattkoppssmitta för att få bältros, det kan poppa upp "från ingenstans" i en pressad och stressad period i livet. För mig handlade det om att andra barnet var på väg, första barnet var 1½ år, min mans företag gick i konkurs och han var även otrogen - det blev för mycket för mig då... Många sade till mig att bältros smittar inte till vattkoppor men tvärtom, trots det fick sonen vattkoppor strax efter att jag varit sjuk. Dottern som föddes 2 månader efter att jag haft bältros fick som 2½-åring vattkoppor.
    Så vad som är rätt och fel i alla teorier vet jag inte... men om du är frisk i övrigt så tror jag att du skulle kunna träffa någon med bältros. Hur långt har du kommit i graviditeten?
    Din BM har säkert lite tankar omkring riskerna, kolla med henne. 

• MammaPappaBarn

Enl. Infpreg; Om modern drabbas av bältros(herpes zoster) under graviditet innebär detta ej risk för att fostret infekteras.

• sandvarg
    MammaPappaBarn skrev 2011-10-10 20:16:36 följande:
    Enl. Infpreg; Om modern drabbas av bältros(herpes zoster) under graviditet innebär detta ej risk för att fostret infekteras.
    Betyder det att fostret inte blir sjukt i magen?
  • myy

Vattkoppor/bältros är ett herpesvirus. Precis som munsår ligger det vilande i kroppen resten av livet om man en gång fått koppor. Vaknar det till liv får man bältros. En person med bältros kan smitta en person som inte tidigare haft koppor och denne får då koppor. Vid nedsatt immunförsvar pga stress, ålder eller sjukdom har en del tendens att få bältros och det kan man få hur många gånger som helst om man bär på smittan.

Slutsats: person som ej tidigare smittats med viruset kan smittas antingen av någon med vattkopper och någon med bältros. Person som redan haft vattkoppar smittas normalt inte av annan person, men kan få bältros om viruset vaknar till liv.

Svar på tråden Bältros?