• Anonym (Huset)

Vem köpte huset?

I en ev kommande arvstvist finns det ett hus som såldes för länge sedan, men jag skulle gärna vilja veta vem som köpte huset och helst, om det går att se, hur mycket huset köptes för.

Men vilken myndighet är det som har hand om dessa frågor? 

• Svar på tråden Vem köpte huset?
  • Anonym (Booli)

Är det inte allt för många år sedan så kolla på booli.

Annars kan jag tänka mig att Skatteverket har rätt bra koll lagfarter.  

• Anonym (Huset)
    Anonym (Booli) skrev 2011-10-10 21:41:16 följande:
    Är det inte allt för många år sedan så kolla på booli.

Annars kan jag tänka mig att Skatteverket har rätt bra koll lagfarter.  
    Kan vara en si sådär 20 år sedan huset såldes ungefär. Kan man få fram vilekt pris huset gick för någonstans?
  • AnneSophie

Jag har för mig att du kan kontakta Lantmäteriet för sådana uppgifter.

• Anonym (Huset)
    AnneSophie skrev 2011-10-10 22:17:20 följande:
    Jag har för mig att du kan kontakta Lantmäteriet för sådana uppgifter.
    Ok, då ska jag ta och höra med dem också. Tack
  • Anonym

Jag läser och läser TS om och om igen och får inte ihop vad en husförsäljning för 20 år sedan har med en kommande arvstvist att göra. Det spelar ju liksom ingen roll om huset såldes för 100:- eller 5 000 000. Pengarna har ju säljaren fått sätta sprätt på som den velat under dessa 20 år.

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-10-11 08:49:19 följande:
    Jag läser och läser TS om och om igen och får inte ihop vad en husförsäljning för 20 år sedan har med en kommande arvstvist att göra. Det spelar ju liksom ingen roll om huset såldes för 100:- eller 5 000 000. Pengarna har ju säljaren fått sätta sprätt på som den velat under dessa 20 år.
    Man kan betrakta ett köp av hus från föräldrar som tidig arvsutdelning tror det är det TS vill kolla upp.
    Dock tycker jag att de självklart borde finnas papper på om det är vanlig försäljning eller uttagning av arvsrätt.
  • Anonym (Eva)

Men man ärver väl människan i fråga, då har det ju ingen betydelse hur mycket denne fick för huset? Det är ju som att denne skulle behöva redovisa alla sina inkomster och utgifter....

?

• cloudberry79
    Anonym (Eva) skrev 2011-10-11 09:02:53 följande:
    Men man ärver väl människan i fråga, då har det ju ingen betydelse hur mycket denne fick för huset? Det är ju som att denne skulle behöva redovisa alla sina inkomster och utgifter....

?
    Det har betydelse om det avser förskott på arv.

Säg att syskonen A och B har arvsrätt till sin mor M som äger en fastighet. A köper fastigheten av M och får en del av fastighetens värde som förskott på arv. Får A köpa fastigheten för 100.000 och den är värderad till betydligt mer kan mellanskillnaden räknas som förskott på arv. När M avlider 20 år senare så ska As förskott på arv räknas bort från arvet efter M och B ärver mer. Förenklat sett alltså.
    If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (Eva)
    cloudberry79 skrev 2011-10-11 09:10:47 följande:
    Det har betydelse om det avser förskott på arv.

Säg att syskonen A och B har arvsrätt till sin mor M som äger en fastighet. A köper fastigheten av M och får en del av fastighetens värde som förskott på arv. Får A köpa fastigheten för 100.000 och den är värderad till betydligt mer kan mellanskillnaden räknas som förskott på arv. När M avlider 20 år senare så ska As förskott på arv räknas bort från arvet efter M och B ärver mer. Förenklat sett alltså.
    Ok, jag visste binte att det var fösrkott på arv
    Jag tog lite för givet att det var särkullsbarn som väntade  på sitt  arv.. (Vet ej varför jag inbillade mig det   )

Men om man får ett tidigt arv, borde det ju finnas papper på hur mycket man fick?

Ett husköp ser man väl på lantmäteriet?

Sorry, yr som 17 idag
Svar på tråden Vem köpte huset?