• emmmm

Bränsleförbrukning på, Passat -07?

Hejsan! Nu är det så här att vi funderar på att köpa ny bil, men vill höra lite om bränsleförbrukningen på en passat -07 är ungefär? (bensinare som är manuell)

Kör nu en saab 9-5 -03, och vill ha en som är billigare i drift.

• Svar på tråden Bränsleförbrukning på, Passat -07?
  • emmmm

Ingen som kör passat? Är dom så dåliga haha

• Rabarbapuppa

Du skulle kunna säga vilket motoralternativ ni siktar på?

Jag kör Passat 07'a. V6'an.

/Puppa

• emmmm

Oj, ingen aning :p har inte så stor koll på de. men de vanliga? :P Vad drar din då? Är det en bra bil annars??

• Rabarbapuppa

Passat 3C som debuterade 2006 (var det väl?) är numer lika vanlig i trafiken som Volvo V70 och Saab 9-5 skulle jag säga, men just V6'an med fyrhjulsdrift (eller R36'an) ser man inte jättemånga av. Majoriteterna som rullar nu är väl rimligen TSI 160 och TSI 200, (turbomatade 1.8 och 2.0 litersmaskiner) samt den som jag tror heter 2.0 FSI 4-motion. Sen har de ju nån snåldiesel också som heter BlueMotion, det kanske kan vara en 1.6'a, men det var bensinare ni skulle satsa på som sagt.

Jag vet faktiskt inte vad de där maskinerna drar, men när jag kikar på Volkswagen.se och kollar produktbladen på Passat så ser man ju förbrukning där. Gå in o kolla du med!

http://personbilar.volkswagen.se/sv.html

De har listat min modell som att den drar 0.76 landsvägskörning och det tror jag är hyfsat realistiskt, jag har noterat att när jag kör längre sträckor och bara glider med i det vanliga tempot utan några överdrivna omkörningar eller dylikt, så har jag kört på 0.78.
    Men det är alltså för 250 hk V6'a på 3.2 liter. Så om det inte är den modellen ni kikar på så är det ju egentligen ganska ointressant info för dig.

Eftersom bilen är så vanlig som jag nämnde, så kanske det finns nån annan här som kan redogöra för de andra modellerna, om du inte får en fingervisning via länken ovan.

Ja, det är bra bil. Jag är helnöjd. Har nog aldrig haft bättre bil. Men precis som Passat egentligen alltid varit, så är de fortfarande ganska högljudda (vägbrus) i kupén. Men det beror på en kombination av vilka däck man kör och våra generellt ganska dåliga vägar. (jag vet inte var du bor).

Ska man ha en tystare bil är det nog Audi som gäller. Men den tystnaden kostar i så fall.
    Vi är två vuxna och två barn (1 och 3) och ja... jag tycker Passaten som sagt är kanon.

/Puppa

• emmmm

Tack så jätte mycket för ditt svar! Det är ju en hel djungel de här med att välja bil, ska kika in på sidan du länkade till. Jo Audi vill vi ju egentligen ha, men som sag, det kostar ju lite mera.
    Okej, då drar din bil ungefär som våran gör nu.

• Rabarbapuppa

Ja det kanske kan vara nåt sånt. Men då har Saaben en 2-litersmaskin (eller är de på 2.3?) som är fyrcylindrig, och den lämnar rimligen mindre än 250 hästar och den är inte utrustad med fyrhjulsdrift. Så det är rätt intressant det här som har hänt med motortekniken på bara ett fåtal år.  

Min far har en Audi A6 quattro V6 3.2 (255 hästar) och den drar ytterligare lite mindre än vad min Passat gör, det är fascinerande. Direktinsprutningstekniken i kombination med smart motorstyrning (datorer) är en effektiv lösning.   

/Puppa

• emmmm

Oj, det är underligt hur det kan vara så egentligen! men skönt att det går framåt med motortekniken :) 2,3 tror jag våran ligger på (har inte så stor koll, är iaf 185hk orginal) men den drar typ 0,8 då är den också trimmad så det är väl ca 225 hästar nu.

• Anghammarad
    emmmm skrev 2011-10-11 15:52:13 följande:
    Ingen som kör passat? Är dom så dåliga haha
    Nej, jag har en Passat men det är en diesel. Jag tror att majoriteten väljer diesel idag.
  • emmmm
    Anghammarad skrev 2011-10-18 10:03:51 följande:
    Nej, jag har en Passat men det är en diesel. Jag tror att majoriteten väljer diesel idag.

Okej funderade ett tag på det med, men nej vi åker inte så mycket bil (vi ska inte ha en pendelbil) så det blir nog en för dyr skatt för oss.
  • emmmm

jaha oj, är det så pass.. kanske ska ta sig en funderare endå då Glad

• Studentpappa

Köp en nyare diesel, vi har iofs en hyrbil passat nu men den är skattefri i fem år. Sen kostar den ca 1600:-/år 1,6liters diesel. Inte jättepigg men ändå helt ok. Miljöbilarna diesel står sig riktigt bra i andrahandsvärde. Diesel står väl alltid sig bättre än bensin. Hyrbilen snittar nog 0,6 kanske mindre.
    Vår bil som vi beställt har 170hk/4wd/aut den går ändå inte på mer än 2700:-/år i skatt.

• LoLs pappa

Köp en diesel.
    Finns inga andra alternativ idag.
    Har en 09'a, köpte förra veckan.
    En bekant har en 06'a, jättenöjd .
    Jag skulle rekomendera en 09a, nya Common Raildieseln, går mkt tystare, snålare och mjukare.
    Finns ngt exemplar för 129, typ 13 000 mil, jag gav 150, men fetutrustad.
    Stor skillnad på 06 och 09, inte minst skatten som är 1000 mindre.
    Diesel är bäst alla dagar i vecka, trevligare motorkaraktär och står bra i beg värde.
    Bennsin tänk inte ens tanken, och etanol...... 

Svar på tråden Bränsleförbrukning på, Passat -07?