Passat 3C som debuterade 2006 (var det väl?) är numer lika vanlig i trafiken som Volvo V70 och Saab 9-5 skulle jag säga, men just V6'an med fyrhjulsdrift (eller R36'an) ser man inte jättemånga av. Majoriteterna som rullar nu är väl rimligen TSI 160 och TSI 200, (turbomatade 1.8 och 2.0 litersmaskiner) samt den som jag tror heter 2.0 FSI 4-motion. Sen har de ju nån snåldiesel också som heter BlueMotion, det kanske kan vara en 1.6'a, men det var bensinare ni skulle satsa på som sagt.
Jag vet faktiskt inte vad de där maskinerna drar, men när jag kikar på Volkswagen.se och kollar produktbladen på Passat så ser man ju förbrukning där. Gå in o kolla du med!
http://personbilar.volkswagen.se/sv.html
De har listat min modell som att den drar 0.76 landsvägskörning och det tror jag är hyfsat realistiskt, jag har noterat att när jag kör längre sträckor och bara glider med i det vanliga tempot utan några överdrivna omkörningar eller dylikt, så har jag kört på 0.78.
Men det är alltså för 250 hk V6'a på 3.2 liter. Så om det inte är den modellen ni kikar på så är det ju egentligen ganska ointressant info för dig.
Eftersom bilen är så vanlig som jag nämnde, så kanske det finns nån annan här som kan redogöra för de andra modellerna, om du inte får en fingervisning via länken ovan.
Ja, det är bra bil. Jag är helnöjd. Har nog aldrig haft bättre bil. Men precis som Passat egentligen alltid varit, så är de fortfarande ganska högljudda (vägbrus) i kupén. Men det beror på en kombination av vilka däck man kör och våra generellt ganska dåliga vägar. (jag vet inte var du bor).
Ska man ha en tystare bil är det nog Audi som gäller. Men den tystnaden kostar i så fall.
Vi är två vuxna och två barn (1 och 3) och ja... jag tycker Passaten som sagt är kanon.
/Puppa