• Jenny

Tips på festmat önskas!

Jag fyller 30 om några dagar och har tänkt ha middag för de närmsta, ca 10 pers kanske. Jag har dock ingen aning om vad jag ska laga för mat. Det ska vara något festligt, men ändå inte så krångligt att laga. Vill ju inte stå i köket hela dan....

Så alla tips på bra maträtter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Tips på festmat önskas!
  • Lacy Loo

Om du ska ha en trerätters middag så kan jag varmt rekommendera en jättesmarrig förätt!
    Du gör en räkblandning och serverar det på rostat bröd, du kan lägga en liten grön kvist (dill) på så det ser lite proffsigare ut .

När min systerdotter fyllde arton så hade hon smörgåstårta som huvudrätt, den var berömd ska jag be att få tala om. Hon serverade två olika som inköptes på ett konditori...

Till dessert kan man faktiskt köpa färdiga (djupfrysta) prinsesstårtor i både rosa och grönt. Dem smakar faktiskt inte så tokigt!

Lycka till nu

• Jenny

Tack för tipsen, men smörgåstårta är inte riktigt vad jag tänkt mig...

Tårta blir det garanterat, men köpt hallon-gräddtårta! Min klara favorit!

• hib58

Hej och Gott Nytt år.

Här kommer mitt tips.
    Till förrätt skulle Du kunna ha västkust rulle. Det är en petit-chousmet som du gräddar i en långpanna ( enkelt). Fyllningen är ägg,räkor, ärtor,grädde majonäs dill Vill du ha recept kan jag maila. Denna rätt kan Du förbereda dagen innan om Du vill. Men den tar inte lång tid och blir bäst samma dag.

Till huvudrätt kan Du kanske ha porterstek och till efterrätt kladdkaka med grädde eller glass.

Grattis i förskott förresten

• Laverna

Jag tycker att det brukar vara smidigt att laga till t.ex en stek i ugnen när man har lite gäster. Det brukar ju vara rätt enkelt, men ändå gott.

• MAMMSY

Mitt parad nummer i matväg kommer här:
    * Avokadosoppa med het kräft/räk röra
    * Cashewlax
    * Syndigt god chokladtårta med whiskeygrädde

• Sötnos

MAMMSY - cashewlax låter väldigt intressant! Hur gör man det??

• Solaris

Grattis i förskott Jenny!

Här har jag lite förslag på 3-rätters festmiddagar, varav den ena åt vi när svärfar fyllde 50 i våras.

Den här åt vi när min svärfar fyllde 50, och man behöver inte stå i köket hela dagen för dessa rätter, allt går att förbereda, potatisgratängen och köttet kan stå i ugnen och bara värmas upp, pannacottan gör man helst dagen före.

Räkbakelse

Helstekt fläskfile´
    med potatisgratäng och bearnaisessås och grönssallad

Mjölkchokladpannacotta

*********************'*****
    Smörstekta färska champinjoner
    på stekt formbröd, strö över lite flingsalt och ruccola,
    jättegott som förrätt!

Flygande Jakob med ris

Kladdkaka på "hallonspegel"
    (mixade hallon som blir som hallonsås) och vispad grädde.

Svar på tråden Tips på festmat önskas!