Bondbrud81 skrev 2011-10-11 08:08:44 följande:
Men även kryddor kan ju innehålla gluten?
Korv och pommes var ju ett bra tips! Mos har jag för mig att jag frågat om på nåt ställe men då har de sagt att den inte är glutenfri.
Brukar ni be om att få läsa på förpackningar själv eller litar ni på dem som jobbar där?
Oavsett vad vi ska köpa, även om vi vet att det är glutenfritt, så brukar vi ändå säga till. Man vet aldrig vad för konstigheter restauranger hittar på. Ett tag kunde sonen inte heller äta mjölk. Vi beställde ris och köttbullar eftersom de skulle vara glutenfria. Kom sen på att de kanske stekte dem i smör/margarin. Gick för fråga och då visade det sig att de hade smör i riset. Det hela slutade med att sonen fick äta köttbullar och lingonsylt. Han var nöjd så då fick ju vi också vara det. Det jag vill säga är att ta inget för givet. Fråga hellre några gånger extra och så får man ta att personalen ev blir irriterad.
En del som arbetar erbjuder en att läsa innehållsförteckningen. Verkar personalen osäker på något väljer vi något annat eller väljer ett annat ställe.
Förstår att du är lite nervös, men efter ett tag så blir man ganska rutinerad. Lycka till!