• Bondbrud81

Glutenfri mat på resturang?

Jag har nu ätit glutenfri mat i ca en månad. Har varit väldigt rädd för att äta mat som jag inte gjort själv sedan dess.
    Nu ska jag till Ullared och blir borta 2 hela dagar. Någon som har tips på vad man brukar kunna äta på resturang? Tips på nåt ställe i Ullared?
    Ge mig råd om allt tack!

• Svar på tråden Glutenfri mat på resturang?
  • joojoo

Här är det sonen som behöver glutenfri kost. Korv och pommes/mos brukar det bli för honom om vi känner oss osäkra på om restaurangen har koll.

Brukar vara bra att ställa någon form av kontrollfråga, så att man verkligen vet att de förstått. Har tex fått hamburgare serverad i bröd trots att vi började med att fråga efter glutenfria alternativ. Det hände dock inte i Ullared. Har inget tips om vilket ställe du ska välja där.

• lena j89

Pasta och bröd ska ju uteslutas helt (utom glutenfria varianter då :) ), men ut över det kan du välja och vraka :) 

Vad som är bra att kontrollera är vad ev. sås är redd med, maizena går bra, men INTE mjöl :).
    Köttbullar och pannbiff är det ströbröd i så det går inte.

Fråga efter glutenfri allternativ.  

Lite vad jag kom på just nu :)  

• Bondbrud81

Men även kryddor kan ju innehålla gluten?
    Korv och pommes var ju ett bra tips! Mos har jag för mig att jag frågat om på nåt ställe men då har de sagt att den inte är glutenfri.
    Brukar ni be om att få läsa på förpackningar själv eller litar ni på dem som jobbar där?

• RobertRonngren

Har någon i familjen celiaki måste man vara riktigt försiktig eftersom det kan räcka med att de hanterar maten där det finns mjölrester eller liknande. Thaimat brukar fungera bra. När det gäller annan snabbmat som hamburgare och så är de stora kedjorna som McDonalds och Max bäst, de har mest koll och erbjuder alltid glutenfria alternativ.

• Emeliiiee

Ska du in på ge-kås så passa på att testa att beställa en glutenfri macka i fiket, riktigt god. Där finns även många glutenfria kakor att välja på. Ge-kås resturang ska ha bra mat och där borde dem har många bra glutenfria alternativ.
    Harrys i Ullared är väldigt hjälpsam när de gäller glutenfritt.
    Finns en Thai resturang intill ge-kås där nästa all mat innehåller gluten så undvik den.

• Bondbrud81

Tack snälla för tipsen!
    Jag har ju inte en aning om hur  jag skulle reagera om jag fick i mig gluten så jag vill inte riskera att få det när jag är borta.
    Härligt om fiket har glutenfria alternativ inne på Ge-Kås!

• Belsebub

Kinamat är oftas glutenfritt annars typ en sallad kanske eller göra egna smörgåsar att ta med kanske är ett alternativ?

• Bondbrud81

Jo sallad ska vi ta med oss till ett mål. Mackor tar jag med till frukost. Det är bara lite svårt med kylningen annars hade jag tagit med mer mat. Vi har ju ca 55-60 mil att åka enkel väg.

• joojoo
    Bondbrud81 skrev 2011-10-11 08:08:44 följande:
    Men även kryddor kan ju innehålla gluten?
    Korv och pommes var ju ett bra tips! Mos har jag för mig att jag frågat om på nåt ställe men då har de sagt att den inte är glutenfri.
    Brukar ni be om att få läsa på förpackningar själv eller litar ni på dem som jobbar där?
    Oavsett vad vi ska köpa, även om vi vet att det är glutenfritt, så brukar vi ändå säga till. Man vet aldrig vad för konstigheter restauranger hittar på. Ett tag kunde sonen inte heller äta mjölk. Vi beställde ris och köttbullar eftersom de skulle vara glutenfria. Kom sen på att de kanske stekte dem i smör/margarin. Gick för fråga och då visade det sig att de hade smör i riset. Det hela slutade med att sonen fick äta köttbullar och lingonsylt. Han var nöjd så då fick ju vi också vara det. Det jag vill säga är att ta inget för givet. Fråga hellre några gånger extra och så får man ta att personalen ev blir irriterad.

En del som arbetar erbjuder en att läsa innehållsförteckningen. Verkar personalen osäker på något väljer vi något annat eller väljer ett annat ställe. 

Förstår att du är lite nervös, men efter ett tag så blir man ganska rutinerad. Lycka till!
  • Bondbrud81

Den här gången gick det superbra! Tur det så att jag inte blev avskräckt.
    Tråkigt dock att man inte ska kunna lita på folk... Tror inte att de förstår vad det är som kan hända.....
    Just på Gekås verkade de vara väldigt pålästa och hade många alternativ!!

• Bondbrud81
    Linda1976 skrev 2011-10-14 22:32:48 följande:
    Finns BK utanför Gekås - de har garanterat glutenfritt bröd
    Vad är BK?
    Hörde att det skulle finnas ett glutenfritt konditori i närheten.
  • Linda1976
    Bondbrud81 skrev 2011-10-15 09:30:28 följande:
    Vad är BK?
    Hörde att det skulle finnas ett glutenfritt konditori i närheten.
    Burger King
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • E466
    Bondbrud81 skrev 2011-10-11 10:04:52 följande:
    Tack snälla för tipsen!
    Jag har ju inte en aning om hur  jag skulle reagera om jag fick i mig gluten så jag vill inte riskera att få det när jag är borta.
    Härligt om fiket har glutenfria alternativ inne på Ge-Kås!
    Har inte problemet själv men frågade på ett kafé och fick bland annat till svar att biskvier ska vara glutenfria. Det verkar ju rimligt det är väl maräng, choklad, smörkräm?
  • Muffins i magen

Biskvier brukar vara glutenfria, de är gjorda på mandelbotten. Vissa bakar dem ändå tyvärr på (vete)mjölad plåt och då är de ju inte längre glutenfria. Så är det med delicatos som man köper förpackade.

• E466
    Muffins i magen skrev 2011-10-15 16:26:56 följande:
    Biskvier brukar vara glutenfria, de är gjorda på mandelbotten. Vissa bakar dem ändå tyvärr på (vete)mjölad plåt och då är de ju inte längre glutenfria. Så är det med delicatos som man köper förpackade.
    Är du säker på det? Det står här att de ska vara glutenfria: www.delicato.se/allergener
  • joojoo

Vet inte om det är Delicatos, men har också hittat Biskvier i affären som är bakade på mjölad plåt.  På kondis har det alltid gått bra där vi varit.

• gersime

Restaurangen och cafet på andra våningen är otroliga! De har massa glutenfritt! Alla smörgåsar gick att välja glutenfria och i restaurangen finns också alternativ!

Lycka till och hoppas du får en trevlig resa!

• Bondbrud81

Ja biskvier brukar oftast vara glutenfria, åtminstone så borde de vara det!

Jag har ju redan varit till Gekås och jag tyckte oxå att det var riktigt bra där på andra våningen! Fler såna ställen!
    Tack för lyckönskningarna!

Svar på tråden Glutenfri mat på resturang?