• Anonym

Visdomständer.

Hur stor är risken att man måste dra ut visdomständer eller att de ställer till med problem. Finns det någon som inte haft problem med sina visdomständer? Tycker jag läser överallt om folk som bara har problem. Vill veta vad som väntar mig då jag tydligen håller på att få två st. 

• Svar på tråden Visdomständer.
  • Anonym (bra!)

Jag har 4 fina visdomständer. De sitter precis som de ska och har aldrig varit till besvär. Tvärtom! De är starka och väldigt bra tuggtänder. Jag fick mina när jag var 12 och 13 år, två per år.
    Min man fick sina i vuxen ålder (ca 20-22) och har bara två. De sitter illa och han kommer antagligen att få operera ut en av dem inom en snar framtid.

Har man bra tänder är de en tillgång annars kan de ju vara en last men meningen är ju att de ska vara bra att ha. Oroa dig inte utan vänta och se hur de kommer!

• Anonym

Vad skönt, jag är mest rädd för att behöva operera bort dom. Men borde inte tandläkaren se på röntgen att den skulle växa snett?

• For all I care

Jag har 4 visdomständer som mår bra. Dom översta gjorde jävligt ont under en period men då var jag extra noga med munhygienen och det blev bra efter en dryg vecka. Sen har jag aldrig haft problem igen och jag har haft dom i dryga 10 år nu.

• zygoma girl

Om visdomständerna har plats och inte riskerar att skada tänderna framför så kan de lämnas kvar.

Alla får inte 4 visdomständer, en del får bara några, andra inga alls. De syns på röntgen i tidiga tonåren ungefär.

Anonym (bra!) fick sina visdomständer väldigt tidigt, tror inte jag hört talas om att någon fått dem så tidigt faktiskt. Är du säker på att det är visdomständer och inte "12-årstanden" dvs du har 3 stora tuggtänder på varje sida?

Ang skräckhistorier - hur många berättar "jag tog bort en visdomstand och det gick jättebra!", det är ju ingen historia att berätta! Men visst är det större risk för efterbesvär (av flera skäl) när man tagit bort en visdomstand i underkäken än andra tänder. De i överkäken brukar å andra sidan vara lätta att ta bort.

• Anonym

Tandläkaren såg på röntgen igår att det är en visdomstand och säger den kommer växa upp, men jag tror den legat där länge och känner eller ser ingen tand ovanför tandköttet, så hur kan hon vara säker på att den kommer växa upp? 

• zygoma girl
    Anonym skrev 2011-10-11 12:26:51 följande:
    Tandläkaren såg på röntgen igår att det är en visdomstand och säger den kommer växa upp, men jag tror den legat där länge och känner eller ser ingen tand ovanför tandköttet, så hur kan hon vara säker på att den kommer växa upp? 
    Det beror på i vilket läge den ligger. Visdomständer (i underkäken) ligger förhållandevis ofta snett men ligger de bara hyfsat rakt så kommer de ofta fram så småningom, åtminstone på unga vuxna (och beroende på hur rotutvecklingen är på visdomstanden).

Även om tanden inte syns i munnen kan den dels ge upphov till inflammationer i tandköttet och dels skada tanden framför, i värsta fall så den behöver tas bort också. Därför tar man ibland bort visdomständer fast de ännu inte har kommit fram.
  • Anonym

Mina visdomständer växer rätt och har inte ställt till med några problem tidigare. Nu har alla fyra fått för sig att "dö" och blivit angripna av karies så jag ska plocka bort samtliga. Allt skedde på en natt typ. Creepy.

• Anonym (bra!)
    zygoma girl skrev 2011-10-11 09:36:15 följande:
    Om visdomständerna har plats och inte riskerar att skada tänderna framför så kan de lämnas kvar.

Alla får inte 4 visdomständer, en del får bara några, andra inga alls. De syns på röntgen i tidiga tonåren ungefär.

Anonym (bra!) fick sina visdomständer väldigt tidigt, tror inte jag hört talas om att någon fått dem så tidigt faktiskt. Är du säker på att det är visdomständer och inte "12-årstanden" dvs du har 3 stora tuggtänder på varje sida?

Ang skräckhistorier - hur många berättar "jag tog bort en visdomstand och det gick jättebra!", det är ju ingen historia att berätta! Men visst är det större risk för efterbesvär (av flera skäl) när man tagit bort en visdomstand i underkäken än andra tänder. De i överkäken brukar å andra sidan vara lätta att ta bort.
    Jo, jag är säker på att det var visdomständerna... Jag har alltid varit extremt tidig med mina tänder, jag bet min stackars mamma i brösten med 8 tänder redan vid 5 månaders ålder. Hon har berättat att hon la amningen på hyllan då och jag fick äta fast föda istället. När jag började på lekis var alla mjölktänderna redan borta och de permanenta på plats. Och som sagt, visdomständerna var klara vid 13 års ålder!
Svar på tråden Visdomständer.