zygoma girl skrev 2011-10-11 09:36:15 följande:
Om visdomständerna har plats och inte riskerar att skada tänderna framför så kan de lämnas kvar.
Alla får inte 4 visdomständer, en del får bara några, andra inga alls. De syns på röntgen i tidiga tonåren ungefär.
Anonym (bra!) fick sina visdomständer väldigt tidigt, tror inte jag hört talas om att någon fått dem så tidigt faktiskt. Är du säker på att det är visdomständer och inte "12-årstanden" dvs du har 3 stora tuggtänder på varje sida?
Ang skräckhistorier - hur många berättar "jag tog bort en visdomstand och det gick jättebra!", det är ju ingen historia att berätta! Men visst är det större risk för efterbesvär (av flera skäl) när man tagit bort en visdomstand i underkäken än andra tänder. De i överkäken brukar å andra sidan vara lätta att ta bort.
Jo, jag är säker på att det var visdomständerna... Jag har alltid varit extremt tidig med mina tänder, jag bet min stackars mamma i brösten med 8 tänder redan vid 5 månaders ålder. Hon har berättat att hon la amningen på hyllan då och jag fick äta fast föda istället.

När jag började på lekis var alla mjölktänderna redan borta och de permanenta på plats. Och som sagt, visdomständerna var klara vid 13 års ålder!