• kissecat

Flyga med hund

Ska man höra av sig till flygbolaget (SAS) innan man bokar biljetter om man ska ta med sig en liten hund i kabinen? Eller räcker det att man hör av sig efter man har bokat och säger till att en hund ska med?

Är det noga med vilka mått man har på väskan/buren? Den jag har är 40 x 26 x 26 cm.

• Svar på tråden Flyga med hund
  • Babyystar

Inrikes eller utrikesflyg?

• josu

Jag vet inte hur det fugerar med utrikesflyg, men vi flyger ofta inrikes med sas. Man måste då anmäla att man ska ha hund i kabinen efter det att du bokat din flygresa. Ansökan/anmälan gör du via telefon, och får sedan ett mail om du får ta med hunden eller inte, det kostar kring 200 kr att ta med hunden. Ingen på sas har kontrollerat vår väskas mått eller vikt.

• enlitenbitkaka

Buren får max vara 40x25x23 så det är ju gränsfall med din bur men skulle inte tro att de petar så. Buren ska enligt SAS vara placerad under framför varande stol och räknas som handbagage så du får inte ta med dig annat handbagage.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • kissecat
    Babyystar skrev 2011-10-11 02:48:35 följande:
    Inrikes eller utrikesflyg?
    Inrikes
  • kissecat
    enlitenbitkaka skrev 2011-10-11 08:20:11 följande:
    Buren får max vara 40x25x23 så det är ju gränsfall med din bur men skulle inte tro att de petar så. Buren ska enligt SAS vara placerad under framför varande stol och räknas som handbagage så du får inte ta med dig annat handbagage.
    Fast det är ju ingen bur, det är en transportväska. Så den borde ju gå att knöla in då den är mjuk?
    Jag pratade med en tjej på SAS och hon sa att det inte var några problem alls. Sen pratade jag med en annan och hon sa att de var jättenoga med måtten och att det fanns risk att jag inte fick åka med om den var ett par cm för stor..?
  • kissecat
    enlitenbitkaka skrev 2011-10-11 13:51:23 följande:
    Är den mjuk borde den gå in under sätet ändå och då borde det inte vara några problem är ju det måtten är till för
    Ok vad bra :) Surt bara om de säger att han inte får åka med när man är på flygplatsen.. Men så petiga borde de inte vara.
  • kissecat
    enlitenbitkaka skrev 2011-10-11 14:00:26 följande:
    Är man orolig är det ju ett alternativ att köpa en väska som håller de tillåtna måtten
    Jo jag funderar på det, men det är inte det lättaste att hitta någon väska som håller de måtten..
    Har inte hittat någon hittils iaf. Någon som vet vart det finns?
  • josu

Vår väska som vi flugit med flera ggr är för stor, den är också en mjuk modell. Vi kunde inte heller hitta en väska med de exakta måtten, och valde en som verkade skön för vovven. Det är aldrig någon som mätt, precis som jag aldrig varit med om att någon mätt handbagaget. Vi flyger flera ggr per år, med hund.

• kissecat
    josu skrev 2011-10-11 17:58:12 följande:
    Vår väska som vi flugit med flera ggr är för stor, den är också en mjuk modell. Vi kunde inte heller hitta en väska med de exakta måtten, och valde en som verkade skön för vovven. Det är aldrig någon som mätt, precis som jag aldrig varit med om att någon mätt handbagaget. Vi flyger flera ggr per år, med hund.
    Men då kör jag på den väskan jag har :) Men får man ha med sig en handväska eller får man
    absolut inte ha nåt mer än hundväskan?
Svar på tråden Flyga med hund