• vinterland

Knölros?

Hej,

jag har sen i julo haft jätteömma knölar på smalbenen, först höger ben som sedan försvann av sig självt, vecka därpå kom det knölar på vänster ben. Jag har nu fått ont i leder, fotlederna är svullna, vänster knä svullnar ibland och nu gör vänster axel ont. Jag är så trött på detta. Gick till vårdcentralen där de trodde att det var knölros. Har gjort lungröngen där det inte visar på sarkoidos, vilket kunde vara en orsak. har haft ulcerös colit men den är numera bort.op.

Är det någon som har haft knölros? På nätet står det att det ska gå över på max 6 veckor men u är jag ju uppe i 3 månader med ena benet och 1 månad med det andra.

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Knölros?
  • Noiis

har du fortfarande problem? Jag har mina kvar sedan i April och har nydligen fått besked att jag har utvecklat Sarkoidos. Knölros kommer ofta innan man får Sarkoidos, så om du har kvar knölarna utan att ha haft uppehåll så ska du absolut söka vård, be VC om en remiss till Rematologen och till en Lungklinik!

• aaaprilmamma

Ulcerös går väl inte att operera totalt? Det har ju med kroppens immunförsvar att göra... Det kan vara då att du fortfarande har inflammationen av uc i kroppen vilket gör att du fått knölros. Jag har crohns och när jag hade en aktiv inflammation hade jag knölros över hela benen, gjorde fruktansvärt ont!

• vinterland

aaaprilmamma: nä det är ju sant. Har ju kvar ändtramen som är inflammerad då och då och det var efter ett sådant skov som knölrosen kom fram. Har haft inflamamtioner under alla år sedan jag op och fick stomi men aldrig känt av knölros.
    Nu äter jag 10 mh prednisolon för att hålla den nere onm dem finns.
    Har gjort 3 lungröntgen efter nu och ännu visar det ingen sarkoidos, pust!

ja, det gör verkligen fruktansvärt ont!! konstig grej och läkarna verkar inte veta så mycket heller.

Svar på tråden Knölros?