• Anonym (help)

CSN och bostadsbidrag?

Nästa år så ska jag börja studera heltid på en undersköterskeutbildning (på komvux). Jag ska ju då ansöka om csn. Hur kommer det att funka med mitt bostadsbidrag? Vad anger man när man ansöker? Räknar dom med lånet? Hur?

Jag har googlat en massa, men känns inte som att jag hittar svar. Det lättaste är ju naturligtvis att ringa till försäkringskassan, men jag vill se om någon kan svara här först då jag har telefonfobi.

Jag har ett barn.

• Svar på tråden CSN och bostadsbidrag?
  • MammaMia88

Du kommer få bostadsbidrag ändå, när jag pluggade på komvux (dock på grundskolenivå) så fick jag runt tusenlappen i bostadsbidrag. 

Tror du kan läsa dig fram till hur du söker och hur mkt du kan få på FKs hemsida  

• Anonym

jag fick inte bostadsbidrag då vi två levde på min csn i en lägenhet med avgift på 2500:- (35 kvm)
    så det kan bero på...

8140kr i månaden skulle räcka till boende och kostnader för två vuxna ansåg de... vi gick back ca 3000:-/mån... men nu har min sambo jobb å allt går runt med stora marginaler... :) 

• Anonym (help)
    MammaMia88 skrev 2011-10-11 13:28:49 följande:
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...
    Men alltså.. Om jag ska räkna med 80% av bidragsdelen så blir det ju typ 2300kr som jag har i bidragsdel varje månad från csn, vilket innebär att jag får 2200 i bostadsbidrag.. Kan det stämma?
  • Anonym (help)
    Anonym skrev 2011-10-11 13:33:36 följande:
    jag fick inte bostadsbidrag då vi två levde på min csn i en lägenhet med avgift på 2500:- (35 kvm)
    så det kan bero på...

8140kr i månaden skulle räcka till boende och kostnader för två vuxna ansåg de... vi gick back ca 3000:-/mån... men nu har min sambo jobb å allt går runt med stora marginaler... :) 
    Jag är ensamstående med ett barn o har hyra på 4600kr ungefär..
  • Stövelkatten
    TS- jadå, det hade jag när jag pluggade och var ensamstående med barn. Tänk bara på att du blir återbetalningsskyldig om du tjänar mer pengar under året, ex. sommarjobbar eller läser en termin och jobbar sen osv.
  • MammaMia88
    Anonym (help) skrev 2011-10-11 13:35:34 följande:
    Men alltså.. Om jag ska räkna med 80% av bidragsdelen så blir det ju typ 2300kr som jag har i bidragsdel varje månad från csn, vilket innebär att jag får 2200 i bostadsbidrag.. Kan det stämma?
    Kan nog stämma Kommer inte ihåg exakt vad jag fick. Kan kolla om du vill...
  • Anonym (help)
    Stövelkatten skrev 2011-10-11 13:37:20 följande:
    TS- jadå, det hade jag när jag pluggade och var ensamstående med barn. Tänk bara på att du blir återbetalningsskyldig om du tjänar mer pengar under året, ex. sommarjobbar eller läser en termin och jobbar sen osv.
    Okej. Men oj... jag som trodde jag skulle bli fattigare än nu... Drömmer
  • MammaMia88
    Anonym (help) skrev 2011-10-11 13:40:30 följande:
    Okej. Men oj... jag som trodde jag skulle bli fattigare än nu... Drömmer
    Det trodde jag med, levde på Soc innan jag började plugga. Men får ju tänka på att lånedelen är rätt stor och den blir jag ju återbetalningsskyldig till sen Jag pluggade i ca ett halvår och fick på den tiden 50000 i skuld, är dessutom ränta på det sen. Så SPARA så mycket du kan är mitt tips...
  • Anonym (help)
    MammaMia88 skrev 2011-10-11 13:39:47 följande:
    Kan nog stämma Kommer inte ihåg exakt vad jag fick. Kan kolla om du vill...
    Ja gör gärna det, förstår mig inte alls på det :)
  • MammaMia88
    Anonym (help) skrev 2011-10-11 13:43:03 följande:
    Ja gör gärna det, förstår mig inte alls på det :)
    Jag fick tydligen 2300 t.o.m
Svar på tråden CSN och bostadsbidrag?