• Anonym (M)

Försäkringsfråga, folksam.

Jag vet inte om jag la det här rätt nu..
    Jag har två söner, varav den ena är autistisk. Han är försäkrad hos länsförsäkringar eftersom Folksam inte ville teckna en försäkring för ett barn med sådanna problem.
    Folksam ersätter sådan problematik, det gör inte länsföräkringar.
    Jag tänkte hur som helst teckna en försäkring hos Folksam på min andra son. Han har ingen diagnos och vi tror inte heller att han har någon neuropsykiatrisk störning.
    Nu är frågan. OM det skulle visa sig att min andra son ändå har en diagnos, kan Folksam neka ersättning pga ev ärftlighet med tanke på min autistiska son?
    Jag har försökt hitta information men jag hittar ingen..
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Försäkringsfråga, folksam.
  • Shea 1

Jag kanske inte borde svara eftersom jag inte vet säkert, men om du väl fått teckna försäkringen så borde de inte kunna komma efter och säga att ni inte får ersättning.

Däremot kanske de har frågor i sin hälsodeklaration där ni måste ange om syskon har någon sjukdom så att autismen framgår? En följd av de skulle då kunna vara att autism undantas i försäkringen pga ärftlighet. MEN detta är bara spekulationer, jag tycker du ska ringa Folksam och fråga!   

• Anonym (M)

Jo alltså de kan neka ersättning trots att jag får teckna försäkringen.
    Hälsodeklarationen frågar ingenting om syskon. Men det kan ju komma om jag skulle anmäla detta i händelse av ev diagnos.

• Shea 1
    Anonym (M) skrev 2011-10-11 14:58:43 följande:
    Jo alltså de kan neka ersättning trots att jag får teckna försäkringen.
    Hälsodeklarationen frågar ingenting om syskon. Men det kan ju komma om jag skulle anmäla detta i händelse av ev diagnos.

Oj, det visste inte jag. Men ring och fråga, vettja, det hade jag gjort. Jag kan fråga min man också, han jobbar på Folksam (men han är inte insatt i barnförsäkringen på detaljnivå han jobbar mest med pension)
  • Anonym

De kan neka ersättning om det funnits symptom vid tidpunkten då ni tecknade försäkringen. 

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2011-10-11 17:19:33 följande:
    De kan neka ersättning om det funnits symptom vid tidpunkten då ni tecknade försäkringen. 

Ja det vet jag, och det var inte heller min fråga.
    Jag undrar om de kan neka honom ersättning pga av att hans bror har en neuropsykiatrisk störning.
    Han visar inga symptom på någonting men jag vet ju att det finns en viss ärftlighet.
  • knäppisen

var ser du att de täcker autism ? Jag läser mig till motsatsen. Försäkringen gäller inte för 
    "Ekonomisk inva- liditet, Vårdbidrag eller Tillfällig föräldrapen- ning vid vård av allvarligt sjukt barn". vid autism. Kolla villkoren sidan 19

Ring folksam o fråga. Är mitt tips.

• Anonym (M)
    knäppisen skrev 2011-10-11 20:28:38 följande:
    var ser du att de täcker autism ? Jag läser mig till motsatsen. Försäkringen gäller inte för 
    "Ekonomisk inva- liditet, Vårdbidrag eller Tillfällig föräldrapen- ning vid vård av allvarligt sjukt barn". vid autism. Kolla villkoren sidan 19

Ring folksam o fråga. Är mitt tips.
    Hämtat från vilkoren.

För nedanstående sjukdomar kan ersättning inte lämnas från momenten

Ekonomisk invaliditet, Vårdbidrag eller Tillfällig föräldrapenning vid vård av allvarligt sjukt barn.

Ersättning lämnas för medicinsk invaliditet.
    Vid invaliditetsgrad 1–9 procent lämnas ersättning med motsvarande procentsats
    och vid invaliditetsgrad tio procent och däröver lämnas ersättning med tio procent av försäkringsbeloppet per försäkringsfall, oavsett
    antal diagnoser
    Övriga moment ersätts enligt villkoret.
    • Psykiska sjukdomar ICD F00-F99, tillexempel utvecklingsförsening, adhd, Aspergers syndrom, autism.
  • knäppisen

Ja precis, du får ersättning för medicinsk invaliditet vid autism men ingenting för ekonomisk invaliditet, vårdbidrag eller tillfällig fp för vård av allvarligt sjukt barn.

• Anonym (M)
    knäppisen skrev 2011-10-12 15:29:09 följande:
    Ja precis, du får ersättning för medicinsk invaliditet vid autism men ingenting för ekonomisk invaliditet, vårdbidrag eller tillfällig fp för vård av allvarligt sjukt barn.
    Ja? Men då täcker ju Folksams försäkring autism.. Sedan exakt HUR är ju ointressant. Länsförsäkringar ersätter inte alls.
  • knäppisen
    Anonym (M) skrev 2011-10-12 16:06:27 följande:
    Ja? Men då täcker ju Folksams försäkring autism.. Sedan exakt HUR är ju ointressant. Länsförsäkringar ersätter inte alls.
    jaja, det där håller jag inte med om riktigt. Det är väl jätteviktigt VAD för ersättning man får. Och den medicinska invaliditeten lär ju vara noll när det gäller autism men du gör som du vill. Tänkte bara att det är dumt att slänga pengar på något som visara sig vara meningslöst.
  • Anonym (M)
    knäppisen skrev 2011-10-13 17:07:56 följande:
    jaja, det där håller jag inte med om riktigt. Det är väl jätteviktigt VAD för ersättning man får. Och den medicinska invaliditeten lär ju vara noll när det gäller autism men du gör som du vill. Tänkte bara att det är dumt att slänga pengar på något som visara sig vara meningslöst.
    Nej, min son som HAR autism hade en försäkring hos förenade liv som går via folksam. Han har fått ut en bra ersättning just med de vilkoren.
    Det betalades ut tio procent av hans livförsäkring.

Men det är helt ointressant.
    Min fråga var huruvida de kan neka min andra son OM det skulle visa sig att han har autism eftersom min äldre son har det.
  • knäppisen
    Anonym (M) skrev 2011-10-13 18:07:40 följande:
    Nej, min son som HAR autism hade en försäkring hos förenade liv som går via folksam. Han har fått ut en bra ersättning just med de vilkoren.
    Det betalades ut tio procent av hans livförsäkring.

Men det är helt ointressant.
    Min fråga var huruvida de kan neka min andra son OM det skulle visa sig att han har autism eftersom min äldre son har det.
    Sorry att jag blev lite OT.

Du får väl ringa och fråga Folksam.
Svar på tråden Försäkringsfråga, folksam.