• Anonym (Trött på gnäll)

Får en arbetsgivare göra som de vill med lönen?

Min man har precis börjat jobba på ett ställe, de har skrivit avtal och han har jobbat 3 månader. Första lönen blev fel, han skulle fått "efterskottslön" dvs. lönutbetalning månaden efter han började, men nu gjorde de fel och betalade ut i slutet av den månaden han började. Han frågade flera gånger och de sa att de gjort fel men att mannen inte skulle "lida" för detta utan att man skulle ändra så alla skulle få lön för samma månad. 

Nu kommer de och säger att han kanske inte får lön en månad eftersom de gjorde fel med första lönen och inte har råd att betala ut lön på det sättet, dvs. för den månaden man jobbar. De säger att de missat att dra av dagar han varit föräldraledig, jag vet inte vad som stämmer för han har inte fått någon lönespec trots att han krävt det flera  gånger.

Får ett företag göra på det sättet och ändra sig och helt plötsligt säga att de ska betala ut en månad efteråt trots att de lovade att han inte skulle lida, jag blir helt knäckt av det här tjaffsandet och att vi aldrig får några lönespecar eller har koll på läget. Han är den som jobbar just nu så vi är beroende av hans lön att den kommer in. Om de får för sig att inte betala ut en lön så står vi utan inkomst och söka soc går ju sällan så fort, för som med allt annat skulle det inte förvåna om företaget bestämde sig veckan innan utbetalning att de inte ska betala ut. Vi har barn som måste äta och bostad som måste betalas. 

Jag vet inte om han är med i facket, han har varit i alla fall. Ska kolla när han kommer hem. Någon som vet om företaget får ändra sig såhär. och ja, han letar efter ett nytt jobb men det är svårt.  

• Svar på tråden Får en arbetsgivare göra som de vill med lönen?
  • LinneaJosie

Lönespec måste han väl ha rätt att få ut?

Företaget kan heller inte hålla inne en månadslön, men om det blir ett glapp för att han fick den första i förskott och inte resten är det kanske inte något att göra åt. Även om jag förstår att det blir svårt för er.

Jag kan inte låta bli att fråga...hur kunde ni tro på att företaget helt plötsligt skulle börja betala ut all lön en månad tidigare, till alla? Det låter helt befängt. 

• Carisma95

Han får ju lön för det han jobbar, så där gör ju inte arbetsgivaren något fel. Sen att det blir problem för er, för att ni fick en lön i förskott och resten "som vanligt" är ju inget man kan ställa arbetsgivaren till svars för, egentligen.

Om han hade fått betalt i "efterskott" första månaden, hur hade ni gjort då med alla räkningar...? Fick ni dubbelt då, eller skulle ni inte fått något alls (om han inte hade fått ut någon lön)? 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Anonym

Eftersom det blev fel i början har de nog rätt att hålla inne en löneutbetalning. Är det ett mindre företag så kanske de tänkte att det var smidigt att ändra löneutbetalningarna till varje månad, men att det blev för dyrt när de insåg att det skulle innebära dubbel utbetalning under en månad. Så ja, jag tror de får ändra sig.

Levde ni på soc innan din man började jobba? Hade ni inte då sökt soc för den månaden när ni trodde att han inte skulle få lön? I så fall borde ni ju fått dubbelt då, så jämnar det ut sig.

Lönespec har han absolut rätt att få ut!

LinneaJosie skrev 2011-10-11 15:27:13 följande:
    Lönespec måste han väl ha rätt att få ut?

Företaget kan heller inte hålla inne en månadslön, men om det blir ett glapp för att han fick den första i förskott och inte resten är det kanske inte något att göra åt. Även om jag förstår att det blir svårt för er.

Jag kan inte låta bli att fråga...hur kunde ni tro på att företaget helt plötsligt skulle börja betala ut all lön en månad tidigare, till alla? Det låter helt befängt. 
    Ja det har han säkert rätt att få ut men de ger honom det inte, de har inte ens skickat in den till arbetsförmedlingen. De får vissa bidrag för anställningen därifrån. 

Det pratades om att han skulle få första lönen tidigare och sen att inte få något månaden efter men sen ändrade de sig till att ändra till att alla skulle få det. Varför är det så svårt att tro på? Det är ett väldigt litet företag och handlar om mindre än 7personer. De sa att de inte visste varför de hade på det andra sättet, är tydligen få företag som betalar ut fast lön i efterskott. 

Jag tycker att man borde kunna lita på vad chefen och ekonominissen säger.  Varför skulle de ljuga om en sån sak när mannen sa att det var ok att de inte betalade ut månaden efter, då hade vi i alla fall haft chans att ta kontakt med soc och göra klart för månaden han inte skulle få lön. Vi har fått bidrag därifrån tidigare så en sådan snabb återgång för 1månad skulle varit lättare, nu blir det värre när han fått lön innan och om vi inte får veta i god tid. 
    Carisma95 skrev 2011-10-11 15:32:35 följande:
    Han får ju lön för det han jobbar, så där gör ju inte arbetsgivaren något fel. Sen att det blir problem för er, för att ni fick en lön i förskott och resten "som vanligt" är ju inget man kan ställa arbetsgivaren till svars för, egentligen.

Om han hade fått betalt i "efterskott" första månaden, hur hade ni gjort då med alla räkningar...? Fick ni dubbelt då, eller skulle ni inte fått något alls (om han inte hade fått ut någon lön)? 
    Vi gick på soc då så då skulle vi fått bidrag för den månaden så vi skulle klarat oss, men det blir värre när de kommer nu och säger att de tänker ändra det som de lovade att inte göra. Om de bara hade sagt att de gjort fel och att de tänker ändra direkt hade det inte varit något större problem, då hade soc täckt upp den månaden. 

Men ska man få bidrag efter att haft egen inkomst lite längre så tar det längre tid att handlägga. Vi får in samma summa som på soc så det finns inget överskott just nu.  
  • LinneaJosie
    Anonym (Trött på gnäll) skrev 2011-10-11 15:40:12 följande:
    Vi gick på soc då så då skulle vi fått bidrag för den månaden så vi skulle klarat oss, men det blir värre när de kommer nu och säger att de tänker ändra det som de lovade att inte göra. Om de bara hade sagt att de gjort fel och att de tänker ändra direkt hade det inte varit något större problem, då hade soc täckt upp den månaden. 

Men ska man få bidrag efter att haft egen inkomst lite längre så tar det längre tid att handlägga. Vi får in samma summa som på soc så det finns inget överskott just nu.  
    Kan ni be arbetsgivaren förskottera en lön till, till bara din man? Det kanske kan lösa problemet tillfälligt iaf, men jag antar att samma problem då uppstår månaden efter. Har ni marginaler att spara om han skulle få ut en till lön i förskott? Så ni kan klara er på den i två månader alltså.
    Anonym skrev 2011-10-11 15:33:49 följande:
    Eftersom det blev fel i början har de nog rätt att hålla inne en löneutbetalning. Är det ett mindre företag så kanske de tänkte att det var smidigt att ändra löneutbetalningarna till varje månad, men att det blev för dyrt när de insåg att det skulle innebära dubbel utbetalning under en månad. Så ja, jag tror de får ändra sig.

Levde ni på soc innan din man började jobba? Hade ni inte då sökt soc för den månaden när ni trodde att han inte skulle få lön? I så fall borde ni ju fått dubbelt då, så jämnar det ut sig.

Lönespec har han absolut rätt att få ut!
    när de sa att de skulle betala ut, allt sånt ordnas kring den 20:e så drog vi tillbaka ansökan från soc, vi var bara glada över att "slippa" dem en månad tidigare. 

Jag är väl mest förbannad över den nonchalansen och lögnerna, de är ändå "vänner" till min man som driver företaget och mannen har "jobbat" gratis åt dem flera gånger. Sen att de lovar en sak säger att de ev. tänker ändra sig. De verkar inte ha koll alls på ekonomin, när de inte ens skickar in lönespec till AF. 

Jag är så trött på att det sköts så dåligt, förra månaden skulle han fått avdrag för de dagar han var föräldraledig, han tjatade om lönespec men fick ingen och kunde inte få veta vad han skulle få ut heller. Ligger man precis så man klarar sig så skapar det problem. Så när lönen kom fick han veta vad det blev, men fortfarande ingen lönespec. 
  • Carisma95
    Anonym (Trött på gnäll) skrev 2011-10-11 15:40:12 följande:

Nu vet jag inte hur soc. tänker och räknar, men oavsett om ni skulle fått lön i förskott eller efterskott, har ni väl varit utan inkomst EN månad. Eller?
    LinneaJosie skrev 2011-10-11 15:44:05 följande:
    Kan ni be arbetsgivaren förskottera en lön till, till bara din man? Det kanske kan lösa problemet tillfälligt iaf, men jag antar att samma problem då uppstår månaden efter. Har ni marginaler att spara om han skulle få ut en till lön i förskott? Så ni kan klara er på den i två månader alltså.
    nope, finns inga marginaler, så länge jag inte får någon inkomst så ligger vi precis som på soc. Men han får förhoppningsvis mer info sen och om de kan ge en lön till så hinner vi prata med soc i tid och kanske slipper stå med 1 vecka innan lönen borde kommit och försöka få möte. I våran komun tar det ca 4 veckor att få möte med en handläggare, troligen snabbare om man har barn men det går inte att få möte och beslut på 1 vecka. 

Men de verkar ha attityden att det inte är företagets problem... så tröttsamt när vi tyckte att de skulle skippat den andra utbetalningen och rättat till det direkt.  
  • LinneaJosie
    Anonym (Trött på gnäll) skrev 2011-10-11 15:49:35 följande:
    nope, finns inga marginaler, så länge jag inte får någon inkomst så ligger vi precis som på soc. Men han får förhoppningsvis mer info sen och om de kan ge en lön till så hinner vi prata med soc i tid och kanske slipper stå med 1 vecka innan lönen borde kommit och försöka få möte. I våran komun tar det ca 4 veckor att få möte med en handläggare, troligen snabbare om man har barn men det går inte att få möte och beslut på 1 vecka. 

Men de verkar ha attityden att det inte är företagets problem... så tröttsamt när vi tyckte att de skulle skippat den andra utbetalningen och rättat till det direkt.  
    Jag hoppas det löser sig för er! {#emotions_dlg.flower}
    Carisma95 skrev 2011-10-11 15:47:06 följande:
    Nu vet jag inte hur soc. tänker och räknar, men oavsett om ni skulle fått lön i förskott eller efterskott, har ni väl varit utan inkomst EN månad. Eller?
    mm... men vi gick på soc när han fick jobb. Så om han hade börjat i juli och fått lön i augusti så skulle vi fått soc i juli och sen att lönen tar över. Vi ville att de skulle skippat utbetalningen i augusti så skulle soc gått in för den månaden, vi hade då inte avslutat vårat ärende på soc så vi skulle haft samma handläggare och det hade inte varit några nya utredningar. 

Nu är det avslutat och om de inte betalar ut för en månad så måste vi starta med en ny utredning, lämna in 3 miljoner nya papper på kontouttdrag, inkomster, utgifter etc. så ska de ge oss en handläggare som ska sitta och fundera och ha möte om varför vi söker igen, skaffa intyg från arbetsgivaren om varför han inte får lön en månad. 
  • Carisma95
    Anonym (Trött på gnäll) skrev 2011-10-11 15:55:40 följande:
    mm... men vi gick på soc när han fick jobb. Så om han hade börjat i juli och fått lön i augusti så skulle vi fått soc i juli och sen att lönen tar över. Vi ville att de skulle skippat utbetalningen i augusti så skulle soc gått in för den månaden, vi hade då inte avslutat vårat ärende på soc så vi skulle haft samma handläggare och det hade inte varit några nya utredningar. 

Nu är det avslutat och om de inte betalar ut för en månad så måste vi starta med en ny utredning, lämna in 3 miljoner nya papper på kontouttdrag, inkomster, utgifter etc. så ska de ge oss en handläggare som ska sitta och fundera och ha möte om varför vi söker igen, skaffa intyg från arbetsgivaren om varför han inte får lön en månad. 
    Det är väl tyvärr det alternativet som finnns (eller övertala arbetsgivaren att betala ut i förskott bara till din man). 
    LinneaJosie skrev 2011-10-11 15:51:50 följande:
    Jag hoppas det löser sig för er! {#emotions_dlg.flower}
    tack, jag hoppas han hittar ett annat ställe. Blir svårt att lita på att de drar av rätt och gör rätt i framtiden. Men mannen har alla sina timrapporter så när han får specarna ska vi sätta oss och dubbelkolla. 
Svar på tråden Får en arbetsgivare göra som de vill med lönen?