Får en arbetsgivare göra som de vill med lönen?
Min man har precis börjat jobba på ett ställe, de har skrivit avtal och han har jobbat 3 månader. Första lönen blev fel, han skulle fått "efterskottslön" dvs. lönutbetalning månaden efter han började, men nu gjorde de fel och betalade ut i slutet av den månaden han började. Han frågade flera gånger och de sa att de gjort fel men att mannen inte skulle "lida" för detta utan att man skulle ändra så alla skulle få lön för samma månad.
Nu kommer de och säger att han kanske inte får lön en månad eftersom de gjorde fel med första lönen och inte har råd att betala ut lön på det sättet, dvs. för den månaden man jobbar. De säger att de missat att dra av dagar han varit föräldraledig, jag vet inte vad som stämmer för han har inte fått någon lönespec trots att han krävt det flera gånger.
Får ett företag göra på det sättet och ändra sig och helt plötsligt säga att de ska betala ut en månad efteråt trots att de lovade att han inte skulle lida, jag blir helt knäckt av det här tjaffsandet och att vi aldrig får några lönespecar eller har koll på läget. Han är den som jobbar just nu så vi är beroende av hans lön att den kommer in. Om de får för sig att inte betala ut en lön så står vi utan inkomst och söka soc går ju sällan så fort, för som med allt annat skulle det inte förvåna om företaget bestämde sig veckan innan utbetalning att de inte ska betala ut. Vi har barn som måste äta och bostad som måste betalas.
Jag vet inte om han är med i facket, han har varit i alla fall. Ska kolla när han kommer hem. Någon som vet om företaget får ändra sig såhär. och ja, han letar efter ett nytt jobb men det är svårt.