Använder du munskölj?
Några gånger i veckan. Tyckte det var värt att testa när tandläkaren sa att det kunde göra att jag inte fick så mycket tandsten, jag avskyr verkligen att ta bort tandsten!!
Nej, jag behöver det inte. Sudd, vad är det för munskölj som skulle förhindra tandsten?? Det har jag aldrig hört talas om...
Jag sköljer med fluor, Flux, annars ilar det i mina tänder
Jag använder dentan
Ja! Hade flera hål varje år så till slut skrev min tandläkare ut på recept, efter det har jag inte haft hål på 3 år. Vet inte om den hjälper mot tandsten för det har jag aldrig haft.
Okej. Jag utbildar mig till tandhygienist nämligen (går termin 5 av 6) och har aldrig hört talas om nån munskölj som skulle kunna förhindra tandsten. Just listerine har varit lite i blåsväder eftersom det är väldigt lite fluor (om ens något) tillsatt i det och främsta anledningen till att använda munskölj är just för fluorets skull (förebygga hål om man har risk för det). Listerine har en liten antibakeriell effekt (med betoning på liten) och vi får inte rekomendera den för att effekten är så tveksam. Vill man förhindra tandsten så finns det andra metoder att ta till som är mer effektiva. Nu kan jag inte uttala mig om just den munskölj du använder (den lila) men jag är övertygad att dom hade tagit upp den på utbildningen om den verkligen varit bra.
Tandsten uppstår när placket (bakteriebeläggningarna) får sitta ostört. Mineraler i saliven får det att stelna och tandsten bildas. Det allra effektivaste sättet för att förhindra tandsten är att hålla undan placket så mycket som möjligt med tandborsten och tandtråd. Ibland är det ganska lätt eftersom det sitter ovanför tandköttskanten. Ibland kan man ha lite tandköttsfickor som det bildas tandsten i och då blir det svårare och därför brukar råden man får vara ganska individuella. Jag tycker du ska följa de råd din tandläkare gett (han/hon har ju bäst koll på just din mun), men kanske ifrågasätta hur effektiv listerine är när du är där nästa gång. Din tandläkare/hygienist kanske istället kan ge dig lite knep för hur du ska få rent mekaniskt på dina problemområden istället.
När jag snabbkikar i de nya nationella riktlinjerna för vuxentandvård som utkommit i år så får "munsköljning med antiseptisk lösning" (vilket listerine är) som komplement till tandborstning väldigt hög rankning inom samtliga områden. Hög i det här fallet innebär 8-10 på en 10-gradig skala vilket innebär att den vetenskapliga bevisningen för att det fungerar är väldigt låg och att vi inte ska rekomendera den behandlingen.
Förlåt uppsatsen, jag är ganska insnöad och engagerad, student som jag är