Anonym (patetiskt...) skrev 2011-10-11 19:30:13 följande:
Ni som är flygrädda, vad gör ni för att få bort er rädsla för att flyga? Jag har en syster i ett annat land men vågar inte ens åka och hälsa på pga min flygskräck, som jag vill kalla det. Jag är lixom inte flygrädd utan livrädd för allt med flygning..
Vill verkligen åka och hälsa på henne! Känner att jag skulle våga, men sen när jag tänker på det så börjar alla dumma tankar komma ändå så jag bangar ur :( så hur gör ni som ändå flyger trots er rädsla, hur får ni bort tankarna så att ni klarar av att flyga ändå? :(
Min respektive är oerhört flygrädd. Jag förstod inte HUR flygrädd förrän vi åkte iväg på en första resa tillsammans. Han hade då flugit ett par gånger tidigare med andra människor. Dels är det en rädsla för framförallt start (och delvis landning) dels en rädsla för att bli illamående och spy (blir lätt åksjuk). Han började bli stressad och spänd redan i taxin från långtidsparkeringen och när vi satt i planet, medan alla steg på så blev han yr, fick svårt att andas och var tvungen att resa sig en stund och stå i gången. Han berättade efteråt att det var OERHÖRT nära han steg av planet då. Jag förstod att han var nära en panikångestattack.
Sen har vi flugit ett par gånger till efter det och det går bättre för varje gång. Troligen handlar det delvis om att utsätta sig för just det man är rädd för. Det som han gör för att hantera det är:
* åksjuketabletter innan (som dessutom är svagt lugnande/ångestdämpande)
* läser och tittar på alla dokumentärer som handlar om flygkrascher. Speciellt sådana där man redogör för "såhär gör du om olyckan är framme". Det har gjort att han känner sig mer i kontroll över situationen faktiskt. Han tittar var nödutgångarna är och räknar stolsrader och har en egen plan för hur han ska ta sig dit OM nu något händer. Osv.
Jag är själv inte alls flygrädd. Och kanske påverkar min närvaro åtminstone i någon mån positivt? Han vill gärna att jag bara är tyst (om han inte frågar mig om något; oftast någon fråga om "det där lät konstigt, hörde du?" eller "brukar det vara såhär många luftgropar"), men gärna att jag håller honom i handen vid start.
Om flygrädslan är så svår att du inte ens kan tänka dig gå ombord på ett plan så kanske KBT borde kunna vara något? Det är ju en bra metod för att bota fobier vad jag förstår.