• apan

Finns det fler här som har små barn med huvudvärk?

Jag söker lite folk att prata av mig med.
    Jag har en dotter (snart 4 år) som får migrän väldigt ofta, ibland 1 gång i veckan. Vi har gjort en stor utredning och datortomografi så att hjärntumör kunde uteslutas. Hennes diagnos är alltså migrän och hon har fått såna här huvudvärksattacker sen ca. 1 år tillbaka.
    Vi är så klart mycket lättade att hon inte har nåt allvarligt fel men det är ändå väldigt jobbigt att hon lider av det här, det känns lite som att ha ett barn med handikapp nästan, som diabetes eller nåt.

Finns det fler här på Familjeliv som är med om samma sak? 

• Svar på tråden Finns det fler här som har små barn med huvudvärk?
  • Ruggugglan

Min dotter som fyller 6år i november har problem med migrän. Hon har det ca. 1-2 ggr i månaden. Sedan hon började skolan har det dock kommit oftare

Hon har inte genomgått några undersökningar, just för att jag fick migrän i samma ålder och även min pappa.

• Ruggugglan
    litenlitenliten skrev 2011-10-11 19:53:22 följande:
    Min dotter som fyller 6år i november har problem med migrän. Hon har det ca. 1-2 ggr i månaden. Sedan hon började skolan har det dock kommit oftare

Hon har inte genomgått några undersökningar, just för att jag fick migrän i samma ålder och även min pappa.
    Hon började få problem som 4åring.
  • Pyris

Har en 12-åring som lider av migrän också. Hon har haft det i några år nu.  I hennes fall utlöses den väldigt ofta om hon ansträngt musklerna i nacken. Sen vi kom på det så har vi lyckats hålla den i shack, men visst kommer den, speciellt om hon varit ute o hoppat mycket studsmatta eller suttit mycket still o ansträngt nacken. Hände senast i förrgår. Det är så hemskt o se när dom har så ont, man vet ju själv att man bara vill hoppa ut genom ett fönster eller något. 

• tackförfisken

Jag hade barnmigrän när jag var liten. Fick det ofta när jag hade spänt mig ( spännande lr jobbigt i skolan) några gånger i månaden. Jag fick ingen medicin utan det som hjälpte var att ligga i ett mörkt tyst rum. Fick illamående ibland. Visst är det lite som ett handikapp . kompisarna tyckte att det var konstigt,jag ville ju inte alls leka. Och jag gick hem från skolan ibland. Finns det något possitivt med att få det som barn är att det kan växa bort.. Jag slapp mina migrän attacker när jag kom i puberteten.

• apan

Vad trevligt att jag redan fått några svar! Då är vi inte ensamma.
    Min dotters huvudvärk verkar ofta komma vid väderomslag (det är jag också känslig för) och vid ansträngning (som en dag på Skansen) men det kan också komma vid andra tillfällen. Man måste liksom alltid vara beredd och ha med medicin i väskan.
    En grej som känns svårt med att hon är så liten är att det känns problematiskt för mig att förstå hur pass ont hon har, om det är mycket eller lite, om hon bör få medicin eller om hon t.o.m. luras lite. När hon har riktigt ont märker vi ju det så klart, då gråter och skriker hon, ligger och tar sig för pannan och sparkar med benen. Asjobbigt att se på. Hon får Ipren och somnar efter nån halvtimme, sover i 1-2 timmar, när hon vaknar och börjar äta lite mår hon sen bra. 

• apan
    litenlitenliten skrev 2011-10-11 19:53:22 följande:

Hur yttrar sig din 6-årings huvudvärk? Och när brukar hon få det?
  • Lumo

Migrän utlöses ofta av spänningshuvudvärk. Och spänningshuvudvärk kan vara lättare att förebygga eller stoppa innan migränen brytit ut. Som förälder kan man se över skolmiljön, kan man underlätta så barnet stressar mindre där eller kanske kan ta en lunchlur? Kanske räcker det med en flaska vatten på skolbänken eller att läraren petar i barnet lite nötter/torkad frukt emellanåt?!

Kanske kan få massage i skolan? Sitta närmre läraren för att se bättre/störas mindre osv osv.

Hemma kan man ha rutiner där man lär barnet varva ner/avslappningsövningar. Man kan se till att äta regelbundet (o nyttigt).

Utöver det eliminera triggers, ta reda på barnets triggers. Själv bröt min barnmigrän ofta ut av bländande ljus, även vitt bländande ljus när det är molnigt, ett par solglasögon ute löser det. Fick min migrän som 8 åring o det växte bort runt 25 år nästan helt. Starka dofter, tantparfymer o myskiga dofter gav givet migrän.

• Pyris
    apan skrev 2011-10-11 20:47:19 följande:
    Vad trevligt att jag redan fått några svar! Då är vi inte ensamma.
    Min dotters huvudvärk verkar ofta komma vid väderomslag (det är jag också känslig för) och vid ansträngning (som en dag på Skansen) men det kan också komma vid andra tillfällen. Man måste liksom alltid vara beredd och ha med medicin i väskan.
    En grej som känns svårt med att hon är så liten är att det känns problematiskt för mig att förstå hur pass ont hon har, om det är mycket eller lite, om hon bör få medicin eller om hon t.o.m. luras lite. När hon har riktigt ont märker vi ju det så klart, då gråter och skriker hon, ligger och tar sig för pannan och sparkar med benen. Asjobbigt att se på. Hon får Ipren och somnar efter nån halvtimme, sover i 1-2 timmar, när hon vaknar och börjar äta lite mår hon sen bra. 
    Läkaren sa till oss att alltid ge Ipren när hon får huvudvärk. Hon har med sig Ipren till skolan också som läraren ska ge henne så fort hon säger till. Sen vi började med det också så har hennes attacker minskat jätte mycket.
  • Ruggugglan
    apan skrev 2011-10-11 20:48:04 följande:
    Hur yttrar sig din 6-årings huvudvärk? Och när brukar hon få det?
    Det kommer nästan alltid efter dagar då det varit mkt för henne. Skoldagar eller långa dagar på dagis då hon gick där.

Hon säger till när hon får ont. Första gångerna fick hon panik och storgrät vilket resulterade i ännu kraftigare attack. Numera är hon lugn och ber om att få lägga sig. Nästan alla ggr kräks hon och då brukar den värsta smärtan avta (Samma för mig).
  • apan
    Pyris skrev 2011-10-11 21:14:04 följande:
    Läkaren sa till oss att alltid ge Ipren när hon får huvudvärk. Hon har med sig Ipren till skolan också som läraren ska ge henne så fort hon säger till. Sen vi började med det också så har hennes attacker minskat jätte mycket.
    Aha. Men det känns ju lite som det går emot det man har fått lära sig om sin egen huvudvärk, att man kan få huvudvärk av att ta medicin för ofta. Vet du nåt om det?
  • apan
    litenlitenliten skrev 2011-10-11 21:47:05 följande:
    Det kommer nästan alltid efter dagar då det varit mkt för henne. Skoldagar eller långa dagar på dagis då hon gick där.

Hon säger till när hon får ont. Första gångerna fick hon panik och storgrät vilket resulterade i ännu kraftigare attack. Numera är hon lugn och ber om att få lägga sig. Nästan alla ggr kräks hon och då brukar den värsta smärtan avta (Samma för mig).
    Bra att hon lärt sig att hålla sig lugn, det gör inte min 4-åring, hon blir rätt vild, fast jag har förklarat för henne att det blir värre då. Några gånger har hon kräkts.
    Usch vad jag lider med henne. Hon fick komma hem från dagis senast idag faktiskt, undrar om miljön där är för jobbig för henne. Men vad ska man göra? Hon går ju redan korta dagar.

• Ruggugglan
    apan skrev 2011-10-11 21:55:38 följande:
    Bra att hon lärt sig att hålla sig lugn, det gör inte min 4-åring, hon blir rätt vild, fast jag har förklarat för henne att det blir värre då. Några gånger har hon kräkts.
    Usch vad jag lider med henne. Hon fick komma hem från dagis senast idag faktiskt, undrar om miljön där är för jobbig för henne. Men vad ska man göra? Hon går ju redan korta dagar.
    Fick hämta hem dottern förra veckan Vet inte heller hur jag ska försöka minska attackerna. Det är tydligen rätt "pratigt" i dotterns klass och de kämpar med att få det lugnare. Så jag hoppas att det blir bättre med tiden...
  • apan

Nu var det ett tag sen min dotter fick nån kraftig huvudvärksattack, vilket ju är skönt, men hon har sagt väldigt ofta på sistone att hon har ont i pannan och vill vila, 3 gånger den senaste veckan. Jag blir så jäkla spänd och nervös varje gång hon säger det. Önskar att jag inte reagerade så starkt inombords :(

Svar på tråden Finns det fler här som har små barn med huvudvärk?