• Afrodithe

Studera och ta föräldrapenning samtidigt ?

Måste bara fråga er som studerar :)

Jag studerar på distans och har tänkt att fortsätta mina studier efter att bebisen kommer i december.
    Kan man ta ut csn lån och föräldrapenning samtidigt? Jag planerar att vara hemma och ta hand om minstingen samtidigt som jag studerar.

• Svar på tråden Studera och ta föräldrapenning samtidigt ?
  • tulip79

Du kan inte få föräldrapenning för den tid du studerar. Du måste vara tillsammans med ditt barn för att ha rätt till föräldrapenning. Men om du t.ex. studerar 4 tim per dag så kan du få föräldrapenning för resterande 4 tim.

• Mariaaa

Om du studerar distans kan du ta ut föräldrarpenning, förutsätt att du är med barnet. Sen kan du dock nog inte ta lån samtidigt.

• Mariaaa

Ja det kan du. Det jag rekommenderar är att du ringer försäkringskassan och pratar med dom.

• Afrodithe

Fasen vad trevligt, det var precis så jag hade tänkt att göra, ta ut föräldrapenningen på helgen :)
    Ska ringa till försäkringskassan så jag får ett ordentligt svar.

TACK :)

• crossfit

Man får inte bara ta ut på helgen, då måste man ta ut fredag eller måndag också. Så sa i allafall handläggaren på FK till mig.

• tulip79

Får du ersättning enligt grundnivån kan du ta detta även på helgen utan problem.

Vill du ha ersättning på sjukpenningnivå måste du ta ha föräldrapenning för samma tid en dag i anslutning till helgen, t.ex. vill du ha 8 tim på helgdagarna måste du även ta 8 tim på antingen mån eller fre.

• Afrodithe

Kommer att få föräldrapenning enligt lägstanivån då jag har studerat det senaste året och inte haft någon annan inkomst. Innan jag började studera så hade jag 10 dagar från 6 månaders jobb så ja...

• MrsLondon

Kanske ni kan hjälpa mig samtidigt =)   Jag studerar heltid nu och tänkte vara mammaledig på heltid då mina studier är för krävande.  Innan jag studerade så arbetade jag i flera år utan uppehåll.    Hur grundar sig FP? Är det typ 80% av lönen, eller hur räknar de?   Blir tooookig och snurrig av detta =)

• Sofffan

Ja det går att kombinera föräldrapenning med csn. Man får ta ut föräldrapenning samtidigt som csn om man studerar på distans, men man får inte tjäna över deras maxbelopp. Så om du har det lägsta i föräldrapenning kan du ta ut full fp samtidigt som fullt csn då gränsen går vid 47.000/halvår.

• Afrodithe

Många olika bud nu :)
    Har hört att man kan ta ut föräldrapenning och studera samtidigt om man studerar på distans, vilket jag gör.
    Men jag kommer nog att ringa till försäkringskassan imorgon då det inte finns några svar på deras hemsida... Vilket inte var en överraskning.

• Afrodithe

Fick svar av en väninna som ringt och frågat f-kassan 2 gånger och man får ta ut föräldrapenning de dagarna man är hemma med bebisen.

• Lyckobebisen

Om du studerar på distans får du ta ut fp samtidigt som du är hemma med barnet. Det som krävs är i princip "rumsbunden" kontakt med barnet.

Vi var hos FK idag för jag studerar på distans och det var inga problem. Sen är det ju csn man ska hålla koll på så att man inte tjänar för mycket.

I princip tror jag man kan få csn (både bidrag och lån) sen fp (mån-fre) och jobba lör, sön. Men jag är ingen expert.

www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter liten bf 120308
Svar på tråden Studera och ta föräldrapenning samtidigt ?