• Afrodithe

Studera och ta föräldrapenning samtidigt ?

Måste bara fråga er som studerar :)

Jag studerar på distans och har tänkt att fortsätta mina studier efter att bebisen kommer i december.
    Kan man ta ut csn lån och föräldrapenning samtidigt? Jag planerar att vara hemma och ta hand om minstingen samtidigt som jag studerar.

• Svar på tråden Studera och ta föräldrapenning samtidigt ?
  • tulip79

Du kan inte få föräldrapenning för den tid du studerar. Du måste vara tillsammans med ditt barn för att ha rätt till föräldrapenning. Men om du t.ex. studerar 4 tim per dag så kan du få föräldrapenning för resterande 4 tim.

• Mariaaa

Om du studerar distans kan du ta ut föräldrarpenning, förutsätt att du är med barnet. Sen kan du dock nog inte ta lån samtidigt.

• Mariaaa

Ja det kan du. Det jag rekommenderar är att du ringer försäkringskassan och pratar med dom.

• Afrodithe

Fasen vad trevligt, det var precis så jag hade tänkt att göra, ta ut föräldrapenningen på helgen :)
    Ska ringa till försäkringskassan så jag får ett ordentligt svar.

TACK :)

• crossfit

Man får inte bara ta ut på helgen, då måste man ta ut fredag eller måndag också. Så sa i allafall handläggaren på FK till mig.

• tulip79

Får du ersättning enligt grundnivån kan du ta detta även på helgen utan problem.

Vill du ha ersättning på sjukpenningnivå måste du ta ha föräldrapenning för samma tid en dag i anslutning till helgen, t.ex. vill du ha 8 tim på helgdagarna måste du även ta 8 tim på antingen mån eller fre.

• Afrodithe

Kommer att få föräldrapenning enligt lägstanivån då jag har studerat det senaste året och inte haft någon annan inkomst. Innan jag började studera så hade jag 10 dagar från 6 månaders jobb så ja...

• MrsLondon