• Anonym (orolig)

Järnvärderna dåliga!

Hej!
    Min son har varit extremt trött över 1 år.I våras tog vi blodprov på järnvärderna. De var inte riktigt ok,8 av 10. Idag fick vi veta att det senaste blodprovet vi tog för ett par dagar sen ,visade sig att det nu bara var 5 utav 10 + att järnreserverna har börjat påverkas också. 14 av 20/25
    Läkaren ställde frågor som jag tolkade på att det kunde vara Leukemi,hon sa det inte MEN hon sa att värderna deffinitivt inte var bra. Vi skulle kolla avföringen noga noga sa hon... Han har blött o blöder näsblod väldigt lätt MEN nu verkar det som hon är inte på någon sjukdom som han kan ha. Vi ska vli skickade till öron,näsa,hals MEN jag känner att det här MÅSTE verkligen utredas på annat sätt. Han fick järndroppar MEN varför kan man inte ta prover för Leukemi om hon själv tyckte att det var allvarligt.
    Känner mig ledsen o nedstämd och vet inte vem jag ska vända mig till för att få hjälp.
    Kan någon ge mig tips? Är min sons järnvärden dåliga enligt er?

• Svar på tråden Järnvärderna dåliga!
  • Lumo

Är du säker på att de sa Leukemi, inte Anemi (blodbrist)? Låter ju annars extremt allvarligt o såklart något som akut måste utredas. Ring läkaren igen o prata, om det inte ger bra resultat så besök en annan!

Äter ni järnrik kost? Tänk på att inte dricka mjölk/mjölkprodukter ihop med järnet (maten eller tabletten), det hämmar upptaget. C-vitamin främjar det så ett glas juice är bättre.

Får han järntabletter?

• Anonym (orolig)

Hej! Jag vet inte vad hon nämde men hon sa att det inte var bra med så dåliga järnvärden.
    Han dricker inte så mycket mjölk,han älskar mjölk men vi begränsar till ett halvt glas,då på kvällen.

Han har niferex järndroppar som han ska ta nu inför nästa återbesök FÖRST i  Dec :(
    Imorse var jag till min läkare o pratade om detta,hon hänvisar mig till en annan barnläkare,men först nästa vecka får jag komma dit.

Ja vi äter järnrik kost,mycket broccoli,leverpastej jordgubbar i sommras så det sprutade ur öronen :)
    Hoppas nu på att denna läkare har förståelse och jag KRÄVER att det görs flera prover!!
    Det är som min läkare sa idag att barn ska inte ha dåliga järnvärden,hon blev lite oroad när jag sa att järnreserverna är drabbade nu också.

• Lumo

Då var det nog Anemi hon sa, dvs blodbrist.

Mjölkprodukter är såklart fortfarande viktigt o bra, men gärna som ni göf nu, på kvällen eller till mellis osv. Dvz när han inte äter järnrik mat.

Efter mitt kejsarsnitt då jag förlorade Mycket blod hade jag svår anemi. Jag fick järntabletter men även järninjektioner (sprutor). Dessa fick jag 2ggr/v i nån månad (2 mån tror jag). Då fick jag upp värdena.

Nu kanske man inte ger det till barn, det vet jag inte. Men kan ju vara bra att veta att det finns! Beror ju även på hur dåliga värdena är på sonen. Dessutom borde ju orsaken till anemin vara viktigast att hitta. Kanske har han något problem i magen för att kunna tillgodogöra sig järnet i magen?

Blöder han stora mängder näsblod så att det är det som är orsaken? Låter ju som om han i så fall måste blöda både ofta o mycket för att få anemi...

• Anonym

jag haft anemi , fy fan va jag mådde , blodvärde nere på 80 . men fick ta massa prover sen fick jag ta mediciner och dricka blutsaft sen undvika de som gör att min kropp ej tar upp järnet,

ja måste ta detta hela tiden , medicin och blutsaft pga annars sjunker de igen och jag mår skit och de vill jag inte.

• Adonai

Tänkte på att sonen blöder näsblod. Vår äldsta son diagnostiserades i början på året med en blodsjukdom som förkortas ITP. Och ett av symptomen brukar vara just näsblod. Det är en blodsjukdom där kroppens egna antikroppar angriper blodplättarna och bryter ner dem. Enkelt att kolla med ett blodprov!

• Lumo

Går inte att lägga in länkar rätt när man skriver på mobilen.

www.google.com sök på "anemi barn". Första länken från growing people var intressant. Många av de ytterligare länkarna var intressanta.

Hur gammalt är barnet förresten?

• Anonym (Me)

Åt svartbröd til varje måltid och fick upp mitt järnvärde från 14 till 35 på ett halvår. Dessa mackor innehåller  mycket mer järn än broccoli etc. (har testat ett program som räknat ut hur mycket jag får i mig av allt jag behöver och vad jag får i mig genom maten)

Går ju att testa för att få upp järnvärdet på sonen. :)

• Lumo

Torkade aprikoser är även järnrika. Perfekt snacks eller till mellis!

• Anonym (Me)
    Anonym (orolig) skrev 2011-10-11 21:27:47 följande:
    Hej!
    Min son har varit extremt trött över 1 år.I våras tog vi blodprov på järnvärderna. De var inte riktigt ok,8 av 10. Idag fick vi veta att det senaste blodprovet vi tog för ett par dagar sen ,visade sig att det nu bara var 5 utav 10 + att järnreserverna har börjat påverkas också. 14 av 20/25
    Läkaren ställde frågor som jag tolkade på att det kunde vara Leukemi,hon sa det inte MEN hon sa att värderna deffinitivt inte var bra. Vi skulle kolla avföringen noga noga sa hon... Han har blött o blöder näsblod väldigt lätt MEN nu verkar det som hon är inte på någon sjukdom som han kan ha. Vi ska vli skickade till öron,näsa,hals MEN jag känner att det här MÅSTE verkligen utredas på annat sätt. Han fick järndroppar MEN varför kan man inte ta prover för Leukemi om hon själv tyckte att det var allvarligt.
    Känner mig ledsen o nedstämd och vet inte vem jag ska vända mig till för att få hjälp.
    Kan någon ge mig tips? Är min sons järnvärden dåliga enligt er?

Tror nog inte det är leukumi hon nämde utan möjligt att det är anemi, jag lever med kronisk anemi får blod 1-2 ggr veckan och har levt med detta i 15 år snart man är extremt trött, lättretlig mm man lär sig leva med det och får gå på kontroller med jämna mellanrum.
  • Anonym (.)

Det kanske är Talasemi också, det gör att man är trött och kroppen inte tar emot järn lika bra.
    Du kan alltid gå till vårdcentralen och testa sonen där  

• Anonym (orolig)

Hej igen!
    Har nu varit o pratat med min underbara husläkare,hon själv säger att som barn ska man inte ha dåliga järnvärden. Hon bokade in en tid till en annan barnläkare iom att jag inte har förtroende för den barnläkaren som vi gått hos.
    Hoppas att denna läkare är bättre o gör en ordentlig utredning!
    Han orkar inte med förskolan tack vare järnvärderna,aptiten har försvunnit! SÅ hur ska man göra.låta han vara hemma tills nästa vecka då vi ska till doktorn.....
    Min mamma känsla säger att det är nånting som inte står rätt till!!
    Känner mig så ledsen............

• Adonai

Har du möjlighet tycker jag absolut att du ska låta han vara hemma! Då minimeras ju även risken att han drar på sig nån infektion som förkylning. Du beskriver ju att han redan inte är så pigg. 

• Lumo

Tycker åxå du gör rätt. Orkar han inte så är han bäst hemma. Förstår att du är orolig. Bra att du fått ny läkartid. :)

• Anonym (orolig)

HEJ IGEN ALLA!
    Idag var jag o sonen till den nya läkaren,hon var iaf bättre.Men innan hon tänker ta fler prover bla avföringsprov så ville hon ha papper från den andra läkaren ,så hon ser exakt hur värderna ligger. Vilket jag tycker e bra.
    Hon skulle ringa upp mig när hon fått papperet o diskutera  vilka nästa prover det skulle bli.
    Pusst ...en liten bit på vägen iaf MEN är fortfarande orolig!!

Svar på tråden Järnvärderna dåliga!