• mmmiikaela

Nån som ger sitt barn berikningspulver/energipulver?

vi ska börja ge sonen på  2 år berikningspulver, Resource energipulver. har ingen aning hur sånt funkar. så tänkte om de är fler som ger sinabarn som kan komma med lite tips om hur ni ger det, i vilken mat/drycker osv :)

son född 09, & lillebror som kommer i slutet på juni.
  • Svar på tråden Nån som ger sitt barn berikningspulver/energipulver?
  • Blå Flygare

Vi har gett energipulver, dock en annan sort. Vår var enbart kolhydrater och smakade inget så vi blandade i dryck till maten och i välling. Man kan också blanda i såser, men jag tyckte det var svårare: det klumpade sig i varma drycker/såser/krämer. löste sig också lättare i tunnflyt än i tjockflyt. Köpte en latte-visp för en billig penning, för trots att det stod lätt-lösligt löste det sig inte utan rejäl vispning. Står det något på förpackningen? Hemsidan? Vad har dietisten rekommenderat?

• mmmiikaela
    Blå Flygare skrev 2011-10-11 22:40:07 följande:
    Vi har gett energipulver, dock en annan sort. Vår var enbart kolhydrater och smakade inget så vi blandade i dryck till maten och i välling. Man kan också blanda i såser, men jag tyckte det var svårare: det klumpade sig i varma drycker/såser/krämer. löste sig också lättare i tunnflyt än i tjockflyt. Köpte en latte-visp för en billig penning, för trots att det stod lätt-lösligt löste det sig inte utan rejäl vispning. Står det något på förpackningen? Hemsidan? Vad har dietisten rekommenderat?
    okej! denna är också bara kolhydrater, sak dietisten iaf, jag har ingen koll :P hon sa inte så mkt mer än att blanda i drycker, o typ gröt. men de borde ju gå o ha i mat också? iofs kan man ju ha i såsen som du säger :) de ska jag prova! får köpa en sån visp, de är ju smidigt :) ska kika upp på hemsidan, min dator är så otroligt trög bara o hänger sig förtillfället :P
  • Blå Flygare

Bäst är väl att blanda i det som barnet äter mest av under de mål de äter minst av Mat sa min dietist med, men det var helt osmidigt. Hade varit en sak att blanda i yoghurt eller fruktpuré. Eller, jo, vi hade i pannkakssmeten så åt bara hon dem. Men man vill ju inte blanda i nått vi ska äta av (bandningspulver hade varit bättre ), och sen när maten är tillagad är det svårare. 

• mmmiikaela
    Blå Flygare skrev 2011-10-11 22:52:28 följande:
    Bäst är väl att blanda i det som barnet äter mest av under de mål de äter minst av Mat sa min dietist med, men det var helt osmidigt. Hade varit en sak att blanda i yoghurt eller fruktpuré. Eller, jo, vi hade i pannkakssmeten så åt bara hon dem. Men man vill ju inte blanda i nått vi ska äta av (bandningspulver hade varit bättre ), och sen när maten är tillagad är det svårare. 
    de va smart, de med pannkakor, för de tycker sonen om! de ska jag absolut prova =) tack för tipset!

haha nää en annan borde nog inte äta sånt med energipulver hahah! behövs inte här! ;P
  • hannis

Varför ger ni energipulver till barn?

Spontant låter det konstigt för mig att blanda i mat. Det måste väl betyda att barnet äter den maten? Behövs energipulver då?

Min son äter i stort sett ingenting och absolut inget som går att blanda pulver i. Ingen gröt, ingen yougurt, ingen sås. Han äter lite frukt i bitar, ost, gurka och stekt kött. Dricker helst vatten. :-/

• Blå Flygare
    hannis skrev 2011-10-11 23:01:30 följande:
    Varför ger ni energipulver till barn?

Spontant låter det konstigt för mig att blanda i mat. Det måste väl betyda att barnet äter den maten? Behövs energipulver då?

Min son äter i stort sett ingenting och absolut inget som går att blanda pulver i. Ingen gröt, ingen yougurt, ingen sås. Han äter lite frukt i bitar, ost, gurka och stekt kött. Dricker helst vatten. :-/
    Dottern drack sin välling två gånger om dan, sen åt hon mat med portionsstorlekar på en msk som oftast, men ibland på en halv dl. Så vi blandade alltid i vällingen, fast samtidigt var ju just de målen tillräckliga Obestämd Det är ju det som är svårt; hur berikar man när barnet inte äter. Vi blandade även i dryck, för ibland drack hon till maten mer en bara en läppvätare. Ofta gick pulvret till spillo, men ibland gick det i och gjorde nytta. Samma med oljan vi har på maten. Mycket olja till ingen nytta, men det får man liksom bortse ifrån. Bara den mat som faktiskt går ner är berikad. 
  • Blå Flygare

Energipulver funkar också i chokladbollar. Men inte i marmeladgodis.

• hannis

Har ni fått energipulver rekommenderat av läkare eller hur har ni tagit beslutet att börja med det? Har era barn varit påverkade och slöa eller bara smala?

• Blå Flygare
    hannis skrev 2011-10-12 07:55:16 följande:
    Har ni fått energipulver rekommenderat av läkare eller hur har ni tagit beslutet att börja med det? Har era barn varit påverkade och slöa eller bara smala?
    Fått från dietist. Smal och inte orkat med dagen, inte haft ork att äta vid måltider. Vi började med olja på maten och extra sylt, sås osv. Sen efterätter (choklad varje dag, chips på helgerna, godis på lördagarna, bakverk i veckan, honung...). Sen provade vi energidryck som ratades. Sen la vi till energipulver. Sen en energiboost innan maten (juice /choklad/russin...) för att få upp energin till målen. Sen testade vi nya energidrycker när en allergi fallit bort. Tror det var i den ordningen, kan ha blandat ihop lite. Det är en lång väg att gå, men nu ser vi ljusning, hoppas att snart kunna äta helt vanligt igen.
  • mmmiikaela

Fått av dietist, då sonen slutat växa o har inte gått upp i viktpå över ett år, han har ssvält perioder osv osv

• mmmiikaela

Vi har legat inne massvis med gånger pga svält. Samt att han blir slö o inte orkaar dagis då de är som värst.

Svar på tråden Nån som ger sitt barn berikningspulver/energipulver?