• Anonym (hmm)

Hon gav min ettåring coca cola!!!!!!

Hade min sambos mor som barn vakt en dag  och när jag kommer hem så ser jag hur hon ger mitt barn coca cola..... reagerar genom att säga att vi aldrig har get något kolsyrat till barnet och hon svara men den är ju avslagen va så paff över svaret  så jag visste inte vad jag skulle säga  just då ..... vi prata om det senare vid ett annat tillfälle och sa att det inte va ok att ge barnet coca cola eller annat kolsyrat för vi vill inte att barnet ska börja så tidigt med sådan dricka pga av socker å annat som tex coca cola inne håller koffein ..... hon vart sur... och jag sa att oavsett vem som hade get  hade fått sig en tillsägning .... men sur är hon ....

Hur hade ni gjort å reagerat ???? 

• Svar på tråden Hon gav min ettåring coca cola!!!!!!
  • Litet My
    hannadesign skrev 2011-10-11 22:56:59 följande:
    Jag hade sagt till att hon inte får ge mitt barn cocacola. Sen hade det inte varit mer med det.
    samma här...
  • YezzCorner

Välj dina strider så spar du mycket energi,  är allt jag tänker säga. Jag skulle inte brytt mig för det finns klart viktigare saker att tjafsa om än lite avslagen (eller inte avslagen) cola, oavsett barnets ålder. Förstår inte hysterin över socker, koffein etc? Mina båda barn har fått kaffe sedan de var yngre än ett år, inga hela muggar men några skedar sådär ibland.. mer eller i alla fall lika mycket koffein i det, och hittills är de välartade, levande och har aldrig visat några sockerkicksbeteenden (varit speedade) eller liknande.

Jag kan inte låta bli att undra om du hade varit lika sur eller besviken eller vad du nu är, om det varit apelsinjuice i glaset? För om du ska köra på sockernojjan så bör svaret vara att du vore lika störd över juice, då den innehåller lika mycket skit som cola, tyvärr blir vi itutade att det är "nyttigare" eller t o m "bra" med juice. Så är inte fallet.

Http://yezzcorner.com -Hästnörd i mammaförpackning
  • Anonym (hmm)

Jag är inte sur utan mer besviken för vi har talat om för alla i familjen att vi inte vill att hon ska äta för mycket socker eller dricka kolsyrat oavsett coca cola eller inte och juice är inget hon får dricka så länge vi inte har pressat apelsiner själva....      

• YezzCorner
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-11 23:45:06 följande:

Jag är inte sur utan mer besviken för vi har talat om för alla i familjen att vi inte vill att hon ska äta för mycket socker eller dricka kolsyrat oavsett coca cola eller inte och juice är inget hon får dricka så länge vi inte har pressat apelsiner själva....      

Fast det spelar ingen som helst roll om ni pressar själva, det är samma skit minus lite konserveringsmedel. Bara så du vet. Frukt innehåller fruktos som är det socker som kroppen har svårast att bryta ner. Och det är i princip också det enda som frukt består av, förutom vatten och lite vitaminer och mineraler (som kommer i fembubbla doser i grönsaker) så jag skulle aldrig i livet ge mitt barn varken frukt eller juice, köpt eller hempressad, om jag var lika sockernojjig som majoriteten här på FL. Tyvärr är det inte alla som vet hur det ligger till med frukt och socker, utan hävdar att det är "annat socker" och inte lika farligt. B******T är vad det är. Men för att återgå till ämnet, trist att du blev så upprörd, men som jag redan skrivit, välj dina strider, världen är full av farligheter, cola till ettåringen är knappast något värt att lägga energi på så länge det inte sker dagligen, då är det snudd på barnmisshandel med tanke på innehållet. Men här pratar vi om en enda gång. Inte värt energin i min värld. Om folk slutade gnälla så mycket och i stället försökte fokusera på de bra delarna i livet så skulle världen onekligen vara mycket trevligare för de flesta. (Därmed inte sagt att man ska lalla runt på små moln och sakna verklighetsuppfattning totalt..)
  • Anonym (:S)

Samma problem här.

Man kanske ska välja sina stider, men sen kanske det inte handlar så mycket om colan?
    Utan det faktum att ingen lyssnar - Ingen respekt. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (:S) skrev 2011-10-12 14:50:56 följande:
    Samma problem här.

Man kanske ska välja sina stider, men sen kanske det inte handlar så mycket om colan?
    Utan det faktum att ingen lyssnar - Ingen respekt. 

Tack
    Ja det är ju så det är, det handlar inte så mycket om cololan...

• Anonym (:S)
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-12 14:56:51 följande:

Tack
    Ja det är ju så det är, det handlar inte så mycket om cololan...

Förstår dig Ts. Är grymt irriterande. Vet inte hur många gånger jag får säga att barnen inte ska ha saft och cola.
    Man behöver inte dricka det varje dag.

Min mamma och moster gjorde så min son vägrade dricka vatten eller mjölk. Vi har haft ett helvete. Försöker och försöker få dem att förstå.. Men de ger dottern i smyg så nu får dem inte ha henne!

Mycket handlar om respekt.. Att jag inte får bestämma över mina barn.

Vet inte alls hur man ska göra.. Har försökt det mesta! :( Har därför inga bra råd att ge. Men du är inte ensam! 
  • YezzCorner

Gäller det respekt så kan du försöka vara mer bestämd i allmänhet. Inte mjäka med vad folk än säger utan se till att framföra din åsikt, även om den inte alltid är bekväm eller överensstämmer med allmänhetens. Då brukar folk lära sig att du vet vad du vill och du har genast lättare att få respons och även framgång när det gäller att få folks respekt i många olika frågor. Men ingen gillar en människa som först står som ett ufo och är paff och inte säger något och sen sätter sig på ett forum och gnäller. OBS inget illa menat, endast ett strålande exempel på hur MÅNGA beter sig.
    Säg i stället NÄR DET HÄNDER att hördu vad fan håller du på med, mitt barn ska INTE HA cola eller annat, och kan du inte respektera mina beslut som förälder så har du också förbrukat din rätt att umgås med mitt barn, oavsett vad du tycker om det jag bestämmer. Du måste vara rak, tydlig och bestämd, och när det gäller äldre generationer är det ofta bra om du också sätter ner foten lite, för de brukar kunna det där med att nästla sig in och få sin vilja igenom ändå.
    Gör som jag gör med min ena kille, säg helt enkelt att kommer jag på dig med att göra detta en gång till så kommer det att få konsekvenser som du inte gillar. Och stå för det, det är enda sättet.
    Lycka till.

• Anonym (hmm)

Ja det e inget kul alls när dom görr så ... var å fika med en vän på stan och min dotter fick följa med min vän tog en coca cola att dricka och jag en latte och dottern vart galen när hon  inte fick smaka cola ... så det sätter sina spår... det tog ett tag innan hon lugna sig ...och nej hon fick inte smaka hade med mig morötter till dottern som hon nöjt satt och åt sen  :) 

det blir så fel när hon fårför en men inte för oss som är hennes föräldrar

Svar på tråden Hon gav min ettåring coca cola!!!!!!