• ArtISkin

Ni som gjort TUL i v 37!!

Ni som gjort TUL i vecka 37, vad vägde era bebisar? Min vägde 2990 g på förra. Och på fredag ska jag göra ett nytt, exakt 2 veckor efter de andra. Jag vet att det är väldigt individuellt men hur mycket går en bebis upp i vikt runt dessa veckor??

• Svar på tråden Ni som gjort TUL i v 37!!
  • Pluralisa

Under min förra graviditet gjorde jag ett TUL i v 37, sonen vägde då ganska exakt 3900 g. När han kom ut 3,5 veckor senare vägde han 4600 g. TROR att de generellt går upp ca 200 g per vecka sista tiden?

Är nu gravid igen i v 37 och kommer göra TUL om nån vecka framöver eftersom även denna bebis misstänks vara stor. (Pga sf-måttet som är skyhögt....)  

• ArtISkin
    Pluralisa skrev 2011-10-11 23:15:33 följande:
    Under min förra graviditet gjorde jag ett TUL i v 37, sonen vägde då ganska exakt 3900 g. När han kom ut 3,5 veckor senare vägde han 4600 g. TROR att de generellt går upp ca 200 g per vecka sista tiden?

Är nu gravid igen i v 37 och kommer göra TUL om nån vecka framöver eftersom även denna bebis misstänks vara stor. (Pga sf-måttet som är skyhögt....)  

Oj. Du vet inte vad den vägde i v 35?. Jag ska bli igångsatt p.g.a. stora barn sen innan och ska som sagt på nytt RUL på fredag. Jag hoppas på att få en tid för igångsättningen redan då. De har sagt att de inte låter den gå över 4 kg. Men samtidigt vet man ju inte alls hur mycket den kommer väga denna gången. Om den väger 3,4 kommer de säkerligen ge mig ännu en tid för TUL och det orkar jag bara inte med. Obestämd
  • Pluralisa
    ArtISkin skrev 2011-10-11 23:24:34 följande:

Oj. Du vet inte vad den vägde i v 35?. Jag ska bli igångsatt p.g.a. stora barn sen innan och ska som sagt på nytt RUL på fredag. Jag hoppas på att få en tid för igångsättningen redan då. De har sagt att de inte låter den gå över 4 kg. Men samtidigt vet man ju inte alls hur mycket den kommer väga denna gången. Om den väger 3,4 kommer de säkerligen ge mig ännu en tid för TUL och det orkar jag bara inte med. Obestämd
    Nej med sonen så gjordes bara TUL i v 37 så vad han vägde i v 35 vet jag inte.
    Jag ska oxå försöka få igångsättning tidigare eftersom båda mina söner var stora när de föddes och tvåan fastnade med axlarna. Och den här gången verkar det som att bebisen blir ännu större...man blir ju lite skraj....
    Sen finns det folk som säger att "ju större barn desto effektivare värkar" och "stora barn hjälper till bättre själva" osv.. mm kanske det, MEN det ÄR ju större risker med att stora barn tex fastnar osv, vilket KAN vara väldigt allvarligt! 
    Den här gången känns det inte som att jag blir tagen på allvar utan jag möts av:"jamen oroa dig inte, det går nog bra ska du se"..och detta sagt av min bm. Nu har hon iaf gått med på att ge mig en läkartid så att han kan bedöma om det kan bli tal om igångsättning eller ej.....dock kommer jag vara i v 38+0 när jag ska på läkarsamtalet så det lär väl inte bli igångsättning så väldigt mkt tidigare än bf iaf skulle jag tro... :-/
    Men har du fått din igångsättning beviljad redan? Fick du tjafsa mkt med dem?     
  • ArtISkin
    Pluralisa skrev 2011-10-11 23:37:34 följande:
    Nej med sonen så gjordes bara TUL i v 37 så vad han vägde i v 35 vet jag inte.
    Jag ska oxå försöka få igångsättning tidigare eftersom båda mina söner var stora när de föddes och tvåan fastnade med axlarna. Och den här gången verkar det som att bebisen blir ännu större...man blir ju lite skraj....
    Sen finns det folk som säger att "ju större barn desto effektivare värkar" och "stora barn hjälper till bättre själva" osv.. mm kanske det, MEN det ÄR ju större risker med att stora barn tex fastnar osv, vilket KAN vara väldigt allvarligt! 
    Den här gången känns det inte som att jag blir tagen på allvar utan jag möts av:"jamen oroa dig inte, det går nog bra ska du se"..och detta sagt av min bm. Nu har hon iaf gått med på att ge mig en läkartid så att han kan bedöma om det kan bli tal om igångsättning eller ej.....dock kommer jag vara i v 38+0 när jag ska på läkarsamtalet så det lär väl inte bli igångsättning så väldigt mkt tidigare än bf iaf skulle jag tro... :-/
    Men har du fått din igångsättning beviljad redan? Fick du tjafsa mkt med dem?     

Jag förstår din oro. Mina barn vägde 4,2 kg och 4,3 kg när de föddes. Jag hade iofs inga problem med att föda fram dem men det blir ju som sagt alltid en risk när de är såpass stora. Hur mycket vägde din son när han kom ut?

Jag har faktiskt inte behövt tjata alls. Jag pratade med en läkare för några veckor sedan när jag var inne för en kontroll av fostervattnet och hon sa ungefär som din. "oroa dig inte. Det är huvudet som är störst och det väger ju inte över 4 kg". Så jag tänkte "ja ja, får väl lita på det då" Sen fick jag tid för TUL i v 35 hos en överläkare och han sa att denna bebisen är ju JÄTTESTOR redan. Vilket jag tycker är lite att ta i. 2990 g i v 35 är väl inte jättestort. Stort kanske men inte överdrivet. Men han sa direkt att de ska sätta igång mig innan den väger 4 kg. Så han gav mig en ny tid för TUL (fredag). Och det är så mycket jag vet hittills. Jag har verkligen ingen aning om vad den kommer väga nu. Men jag får i alla fall samma läkare som ska göra mätningen. Annars kan det ju diffa mycket just p.g.a. att olika personer gör mätningen.   
  • 2pågar

På TUL i v 37 låg min son på 2300 g om jaginte minns fel... Föddes i v 39+5 och vägde 2935 och 48 lång :)

• Trident5678

Mitt barn vägde 2095 g i vecka 37 (född vecka 36+3). Två veckor innan (vecka 34+3) uppskattades vikten till 1994 g och två veckor innan dess till 1878 g (v 32+3).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ArtISkin
    Första TUL 2990 g (v 35). Andra TUL 3550 g (v 37) Tredje TUL på fredag ? 

Det är exakt två veckor emellan varje TUL. Om den gick upp 560 g mellan första och andra. Går den upp lika myket nu också? Obestämd Vad har ni för erfarenhet ni som gjort många TUL?   
  • o0Misan0o

På första TUL i v 32+2 vägde bebisen 2613g (+26%) och igår på andra TUL i v 36+2 väger hon 3845g (+38%), hon har alltså gått upp ca 1200g på 4 veckor.

Snart mamma till tre <3 www.o0Misa0o.blogg.se
  • watership down

är ni inte rädda att bli igångsatta om ni har stora barn?

själv blev jag igångsatt med min första på 42+1 och han kom ut dan därpå med akutsnitt pga dåligt värkarbete som till slut påverkade bebis (öppnade mig bara 6cm) han vägde 4765g.

denna gång har jag fått lite extra tillväxt-UL och sist var v. 39+1 då den beräknades väga 4,2 kg. är idag på 40+5 och hoppas det kommer igång av sig självt snart, dock inte mycket tecken på det. var 1,5 cm öppen på BF-dagen med 2cm tapp kvar.

Svar på tråden Ni som gjort TUL i v 37!!