• Anonym (Stressad)

Jobbet ger mig stress och ångest - är jag dum som vill byta jobb?

Är jag taskig? Är jag dum?

Jag är en tjej som har haft lite svårt att hitta jobb tidigare pga. dålig självkänsla och dåligt självförtroende. Har haft väldigt svårt att söka jobb eftersom jag känt att jag inte förtjänat jobbet jag velat söka, att det alltid funnits någon bättre än mig.
    När jag dock kommit in och börjat jobba så är jag en himla trevlig tjej som är utåt, social och artig. Jag jobbar på bra och gör alltid mitt bästa.

Just nu har jag timanställning på ett jobb som jag fick genom en lång praktiktid (6 månader). Det är ett litet företag och eftersom jag varit inskriven på AF så länge så fick arbetsgivaren ett sk. nystartsbidrag för att anställa mig.
    Jag behövs på företaget, att vara en mindre i arbetsstyrkan skulle göra det svårt för produktionen och arbetsbördan skulle bli mycket större för de andra arbetarna.

Själva jobbet är väl OK och jag älskar mina arbetskamrater. MEN. Chefen är en riktig kärring mot alla anställda.
    Pga detta så har jag hemsk ångest och stress så fort jag kommer till jobbet.
    Det trycker över bröstet, jag har svårt att andas, svettas, har hjärtklappning, ont i magen och kan gå hela arbetsdagar på gränsen till att stress-gråta.

Mitt dilemma är nu att jag känner att jag inte kan vara kvar. Jag mår bara för dåligt. Den här branschen är inget för mig (generellt en rätt stressig bransch).
    Jag är inte den enda som känner så här, två extraarbetare och en praktikant har sagt upp sig under 2011, nu vill även en fast anställd säga upp sig.

Även fast jag mår så dålig varje dag och inte har många snälla ord över till chefen så kan jag inte hjälpa att känna mig taskig som vill hitta ett nytt jobb.
    Företaget är som sagt inte stort och att kunna anställa mig genom bidrag har verkligen hjälpt företagets ekonomi.
    Alla som känner mig och känner till hur chefen är säger förstås "Känn dig inte skyldig! Så klart du ska hitta något nytt när du mår så himla dåligt varje dag!". Vänner har ju en tendens att hålla med, och jag tror även dom tycker att jag ska säga upp mig för att "sätta chefen i skiten".

Så vad tycker ni främlingar? Tycker ni att det skulle vara taskigt att söka nytt jobb?

• Svar på tråden Jobbet ger mig stress och ångest - är jag dum som vill byta jobb?
  • Litet My

Inte ett dugg taskigt att byta jobb, många gör det dessutom ofta, är själv en sådan som gärna byter runt lite för att utvecklas.

Jag tycker det är en SJÄLVKLARHET att byta jobb när man dessutom mår dåligt av det, det är alltför lätt att köra sig själv i botten när man fastnar i "skuldfällan"

Rent krasst, inget man gör på sitt jobb gör att man blir helt oumbärlig, som arbetstagare är man alltid "utbytbar"...

• Anonym (härdad)

Mår du inte bra måste du byta jobb, för när man väl kört sig i botten syns det på en hur jävla dåligt man mår och det blir svårare att få nytt. Och som sjukskriven är du inte värd många ruttna lingon på dagens arbetsmarknad.

Se till dig själv, ta hand om dig själv i första hand, BYT!

Skitchefer förtjänar knappast din lojalitet.

• Anonym

Klart du ska byta jobb! Men, jobba kvar medans du letar ett nytt, Det är så mycket större chans att hitta ett nytt jobb om du har ett redan, Tror också att du kommer att känna mindre press om du har bestämt dig för att sluta och letar ett nytt jobb.

• Anonym (Stressad)

Anledningen jag känner mig taskig är att jag vet att hon ser det som att hon "gjort mig en tjänst" som anställt mig.
    Borde jag berätta att jag söker nytt eller vänta till ev. arbetsintervju?

Hon vet att jag är stressad, jag har sagt det hur många gånger som helst, men hon vet inte hur dåligt jag egentligen mår.

• Anonym (lojal och blåögd)

Byt jobb, jag vet hur det är att vara lojal mot ett företag som jag vet har gjort något för mig, jag var faktiskt i precis samma situation som du för 1-2 månader sen.

Jag jobbade som Regionschef på ett mindre företag, där min chef hade headhuntat mig, så jag var stolt över förtroendet jag fått, jag har inte mått så bra det senaste året, inte pga detta jobbet, men mycket runt om kring, och jobbet jag hade före det, vilket har lett till att jag inte jobbat så mycket, men jag fick behålla jobbet ändå.

Efter många om och men så började jag jobba igen, med ett projekt som jag tyckte vad kul, mådde bättre än på länge, jag jobbade 11-13 timmar/dag, var 40 mil hemifrån, och gjorde ett bra jobb som jag tyckte, vi hade inte skrivit några papper på vad jag skulle ha för lön (jag är blåögd jag vet), så när jag får lönen, 400:-!!!!!!!! Det fick jag för att jag var lojal, ett långt finger och ett hånande skratt!

Det här har förvisso inget med dig att göra, förlåt om jag kom ifrån lite, men som du förstår så var jag också lojal, stannade kvar fast jag mådde dåligt.

Att säga upp sig var bland det skönaste jag gjort, det tog emot att göra det, men när jag gjorde det var det SÅÅÅÅÅ skönt. Jag har fått ett nytt jobb som jag vet att jag kommer trivas med. Så säg upp dig, jobb får du bara du vill och har tålamod:) du kommer må bättre och vara stolt över dig själv när du gjort det :)  

Våga må bra!!! 

Svar på tråden Jobbet ger mig stress och ångest - är jag dum som vill byta jobb?