• Anonym (Tappar hår)

HJÄLP! Jag tappar mitt hår. Ej gravid eller ammande.

Jag tappar så otroligt mycket hår att det nu börjar synas på mitt annars så tjocka och lockiga hår!! Mest påtagligt är det uppe vid pannan men jag känner ju att övriga håret hår blivit tunnare.
    Tycker det här är så himla jobbigt.
    Jag varit sjukskriven för stress och jag tycker att det är bättre men just det här med håret fortsätter och det är klart att oron för att bli skallig gnager någonstans i kroppen. Läkaren har tagit blodprover med att ser bra ut, inga vitaminbrister eller sköldkörtelproblem.

Säkert beror en en del av att jag tappar hår på stress men jag funderar på att låta en hudläkare ta en titt på hårbotten för att se om det kan vara ngt fel där. Har ju problem med torr hårbotten och ibland har det varit som skorv på vissa ställen som liksom fjällar, svårt att förklara.

Ni som också tappat hår, hur har det gått för er och har ni några tips att ge mig??Vore så tacksam för jag är rätt så orolig över det här.

• Svar på tråden HJÄLP! Jag tappar mitt hår. Ej gravid eller ammande.
  • Anonym (Tappar också.)

Jag tappar också en massa hår, i mitt fall definitivt på grund av stress. Är sjukskriven pga stressrelaterad sjukdom. Även om jag mår bättre nu så räknar jag med att jag kommer tappa ytterligare hår. Det är inget konstigt i sig att tappa hår vid stress men jag tycker inte att det är fel att uppsöka en hudläkare eftersom att du känner dig väldigt orolig. Särskilt som du beskriver att du brukar ha besvär med din hårbotten. Tyvärr har jag inga direkta tips. Men jag vet hur det känns...

• Anonym (Min syster)

Hej När min syster var 16 år började hon tappa håret, hon tappade så att hon blev helt flintskallig på vissa ställen sen blev det mer och mer och till slut rakade hon allt för att det inte gick att dölja. Så hon  fick börja ha peruk och efter ca 1-2 år blev det bättre och håret kom sakta tillbaka. Idag är hon 19 år och nu har hon börjat tappa håret på vissa ställen igen. 

Hon har en sjukdom (kommer inte ihåg vad den heter då det är ett väldigt långt ord) men det gör att man tappar håret periodvis. Sen mår hon inte så bra inombords heller, det är mycket som har hänt i familjen och så så det "hjälper" väl tyvärr till. 

Hoppas det går bra för dig och att du slipper tappa mer hår. 

• Anonym (Tappar hår)
    Anonym (Tappar också.) skrev 2011-10-12 09:14:59 följande:
    Jag tappar också en massa hår, i mitt fall definitivt på grund av stress. Är sjukskriven pga stressrelaterad sjukdom. Även om jag mår bättre nu så räknar jag med att jag kommer tappa ytterligare hår. Det är inget konstigt i sig att tappa hår vid stress men jag tycker inte att det är fel att uppsöka en hudläkare eftersom att du känner dig väldigt orolig. Särskilt som du beskriver att du brukar ha besvär med din hårbotten. Tyvärr har jag inga direkta tips. Men jag vet hur det känns...
    Syns det mycket på dig?
    Har nu fått en tid till hudläkaren för att kolla upp det. Antagligen har det inget med  min hårbotten att göra men jag vill isåfall utesluta det. Annars går jag bara och funderar på om "Tänk om det är det". Nu med blodproverna har jag ju iallafall kunna utesluta vitaminbrist och sköldkörteln.
    Anonym (Min syster) skrev 2011-10-12 09:16:45 följande:
    Hej När min syster var 16 år började hon tappa håret, hon tappade så att hon blev helt flintskallig på vissa ställen sen blev det mer och mer och till slut rakade hon allt för att det inte gick att dölja. Så hon  fick börja ha peruk och efter ca 1-2 år blev det bättre och håret kom sakta tillbaka. Idag är hon 19 år och nu har hon börjat tappa håret på vissa ställen igen. 

Hon har en sjukdom (kommer inte ihåg vad den heter då det är ett väldigt långt ord) men det gör att man tappar håret periodvis. Sen mår hon inte så bra inombords heller, det är mycket som har hänt i familjen och så så det "hjälper" väl tyvärr till. 

Hoppas det går bra för dig och att du slipper tappa mer hår. 
    Tack, jag hoppas det slutar snart också innan det syns ännu mer. Jobbigt med den sjukdomen din syster har. Hoppas inte det är det jag drabbats av men har läst om den sjukdomen och det känns inte som att det är det. Ska bli skönt att få komma till en hudläkare iallafall.
  • Anonym (Tappar också.)
    Anonym (Tappar hår) skrev 2011-10-12 14:33:46 följande:
    Syns det mycket på dig?
    Har nu fått en tid till hudläkaren för att kolla upp det. Antagligen har det inget med  min hårbotten att göra men jag vill isåfall utesluta det. Annars går jag bara och funderar på om "Tänk om det är det". Nu med blodproverna har jag ju iallafall kunna utesluta vitaminbrist och sköldkörteln.
    Nja, jag märker ju tydligt att håret har blivit betydligt unnare men jag tror inte att någon annan skulle tänka på det. Men då går jag ju hemma och är sjukskriven så det är mest min man och barn som ser mig om dagarna... Men jag ska boka en klipptid hos min frisör framöver så då får jag väl be henne kolla hur det ser ut. 

Vad bra att du fått tid hos hudläkare så att du slipper gå och fundera en massa.  
  • Anonym

alopecia nånting heter det. Fläckvis håravfall. Så länge de inte är fläckvis som är borta så behöver du nog inte oroa dig. Men jag förstår att de är jobbigt. Jag tappade själv mkt hår ett tag, mådde dåligt, åt dåligt osv.

När jag började äta bidrottningsgele som del innehåller scilicea (stavas) så vart de mkt mkt bättre1:)
    Dessutom blev med hy mkt finare. Min pojkvän märkte skillnad också..inga tussar som låg överallt som han alltid klagade på annars :)

Köper man naturläkemedel endast för håravfall och slutar, så brukar de bli likadant som de va innan eller värre. Jag har frågat på hälsokost.

Mitt val kvinna har funkat för vissa, om du kanske tar de och väntar på resultat kanske du lugnar dig lite också.

Hoppas de går bra.. 

• Anonym (ärftligt)

Jag tappar också massor av hår, har gjort en längre tid...Men det är nu de senaste två åren som det har börjat synas. Speciellt uppe på hjässan, vid pannan som du skriver är det värst för mig med...Jag vet att min pappa var tunnhårig, men jag vet inte om jag har den ärftliga varianten som även kvinnor kan ha, eller om det beror på stress eller järnbrist....Visst tar det här mycket på mig psykiskt, men jag har kommit till det stadiet att jag inte orkar bry mig..Tappar jag mitt hår så gör jag det, det är inte hela världen. Jag lever i alla fall, och det finns viktigare saker i livet. Jag har alltid varit mån om mitt utseende, men tänker som så att jag får raka av det och skaffa peruk (det finns faktiskt fina) eller huvudbonad (finns fina sjalar eller vad man ska säga).
    Jag tror inte på laserhjälmarna och de krämer som finns...och tänker inte lägga ner en förmögenhet på det.
    Hoppas att det löser sig för dig, det är extremt jobbigt när man märker att håret börjar tunnas ut.
    Hur gammal är du förresten?

• Anonym (Tappar hår)
    Anonym (Tappar också.) skrev 2011-10-12 17:12:59 följande:
    Nja, jag märker ju tydligt att håret har blivit betydligt unnare men jag tror inte att någon annan skulle tänka på det. Men då går jag ju hemma och är sjukskriven så det är mest min man och barn som ser mig om dagarna... Men jag ska boka en klipptid hos min frisör framöver så då får jag väl be henne kolla hur det ser ut. 

Vad bra att du fått tid hos hudläkare så att du slipper gå och fundera en massa.  
    Mannen och familjen säger också till mig att det inte är något man tänker på fast eftersom jag känner mitt hår så ser jag tydligt var det saknas.
    Anonym skrev 2011-10-12 17:22:39 följande:
    alopecia nånting heter det. Fläckvis håravfall. Så länge de inte är fläckvis som är borta så behöver du nog inte oroa dig. Men jag förstår att de är jobbigt. Jag tappade själv mkt hår ett tag, mådde dåligt, åt dåligt osv.

När jag började äta bidrottningsgele som del innehåller scilicea (stavas) så vart de mkt mkt bättre1:)
    Dessutom blev med hy mkt finare. Min pojkvän märkte skillnad också..inga tussar som låg överallt som han alltid klagade på annars :)

Köper man naturläkemedel endast för håravfall och slutar, så brukar de bli likadant som de va innan eller värre. Jag har frågat på hälsokost.

Mitt val kvinna har funkat för vissa, om du kanske tar de och väntar på resultat kanske du lugnar dig lite också.

Hoppas de går bra.. 
    Lät inte så kul om det är så med naturläkemedel. Man vill ju inte att det ska gå tillbaka elelr bli värre när man slutat äta dom. Hade nämligen en fundering på att äta Priorin (osäker på namnet) som jag såg på apoteket.
    Hur får man tag på det här bidrottningsgele? Det är inget naturläkemedel då?
    Anonym (ärftligt) skrev 2011-10-12 21:30:35 följande:
    Jag tappar också massor av hår, har gjort en längre tid...Men det är nu de senaste två åren som det har börjat synas. Speciellt uppe på hjässan, vid pannan som du skriver är det värst för mig med...Jag vet att min pappa var tunnhårig, men jag vet inte om jag har den ärftliga varianten som även kvinnor kan ha, eller om det beror på stress eller järnbrist....Visst tar det här mycket på mig psykiskt, men jag har kommit till det stadiet att jag inte orkar bry mig..Tappar jag mitt hår så gör jag det, det är inte hela världen. Jag lever i alla fall, och det finns viktigare saker i livet. Jag har alltid varit mån om mitt utseende, men tänker som så att jag får raka av det och skaffa peruk (det finns faktiskt fina) eller huvudbonad (finns fina sjalar eller vad man ska säga).
    Jag tror inte på laserhjälmarna och de krämer som finns...och tänker inte lägga ner en förmögenhet på det.
    Hoppas att det löser sig för dig, det är extremt jobbigt när man märker att håret börjar tunnas ut.
    Hur gammal är du förresten?
    Ja, det är inte klokt vad det här med att tappa hår tar på en psykiskt! Jag går ju och kollar stup i kvarten och blir helt nojig fast jag VET att nya hårstrån inte växer och blir långa från en dag till en annan. Vissa dagar bryr jag mig mer och vissa dagar mindre. Önskar att jag kände som du, att det inte är hela världen. Fast det är klart, om jag nu ska välja mellan en allvarlig och dödlig sjukdom och det här med håret, så väljer jag ju såklart att tappa håret! Men jag vill ju helst slippa båda två!
    Båda mina föräldrar har förresten tjockt hår, så ev tunnhårighet har jag inte ärvt från dom, iallafall.
    Jag är 36 år.
  • Anonym (systeryster)

Samma här,
    inget som tyder på sköldkörtelfel eller nåt annat typiskt medicinskt.
    Kan tillägga att min mamma är också tunnhårig, o jag blir väl likadan. MEN jag har ju haft tjockt hår, varför blir de tunnare nu vid 30?
    O just uppe på huvudet, vid luggen har jag tappat extremt mycke på sistone.
    Vet ju att man tappar håret i perioder, vart annat år kan man få en riktig rusch av håravfall... men då jag redan har tunnt så blir det ju nästan skalligt uppepå :(

Ja vad gör man, idag ska jag till en läkare igen. Hon e spec inom sköldkörtel, om jag trots alla vanliga prover har nån obalans i hormon eller sköldkörtel? Ingen vet. Att ändra kosten är jag också villig till 1000, kan tänka mig prova vad som helst som skulle förbättra hårväxt. Hörde häromdan att en kille jag känner haft dålig hårbotten hur länge som helst. O de visa sig nu (fast blodproverna inte visat nåt) att han e glutenkänslig. Så han ha utesluti allt mjöl o diverse och nu fyra månader senare har hyn och hårbotten äntligen förbättrats. Ja han tyckte att han mådde sååå bra.

Så nog ska vi hitta ett sätt att må bättre! Jag följer gärna kampen med dig :)
    Återkommer

• Anonym (systeryster)

PS.
    Ja o precis som jag läste här innan så har jag stundtals piffat till mig med häftiga huvudbonader och struntat i håravfallet, man orkar inte grubbla på det hur länge som helst. Men med jämna mellanrum kommer jag tillbaka till stadiet "jag vill ta reda på varför" och just nu är jag där igen. Jag ska ta reda på varför jag har håravfall och annars känner mig så fruktansvärt trött o slut. Går nämligen också ner i vikt ofrivilligt, så det är inte enbart håret som minskar.

• Anonym (Tappar hår)
    Anonym (systeryster) skrev 2011-10-13 09:22:40 följande:
    Samma här,
    inget som tyder på sköldkörtelfel eller nåt annat typiskt medicinskt.
    Kan tillägga att min mamma är också tunnhårig, o jag blir väl likadan. MEN jag har ju haft tjockt hår, varför blir de tunnare nu vid 30?
    O just uppe på huvudet, vid luggen har jag tappat extremt mycke på sistone.
    Vet ju att man tappar håret i perioder, vart annat år kan man få en riktig rusch av håravfall... men då jag redan har tunnt så blir det ju nästan skalligt uppepå :(

Ja vad gör man, idag ska jag till en läkare igen. Hon e spec inom sköldkörtel, om jag trots alla vanliga prover har nån obalans i hormon eller sköldkörtel? Ingen vet. Att ändra kosten är jag också villig till 1000, kan tänka mig prova vad som helst som skulle förbättra hårväxt. Hörde häromdan att en kille jag känner haft dålig hårbotten hur länge som helst. O de visa sig nu (fast blodproverna inte visat nåt) att han e glutenkänslig. Så han ha utesluti allt mjöl o diverse och nu fyra månader senare har hyn och hårbotten äntligen förbättrats. Ja han tyckte att han mådde sååå bra.

Så nog ska vi hitta ett sätt att må bättre! Jag följer gärna kampen med dig :)
    Återkommer
    Anonym (systeryster) skrev 2011-10-13 09:29:16 följande:
    PS.
    Ja o precis som jag läste här innan så har jag stundtals piffat till mig med häftiga huvudbonader och struntat i håravfallet, man orkar inte grubbla på det hur länge som helst. Men med jämna mellanrum kommer jag tillbaka till stadiet "jag vill ta reda på varför" och just nu är jag där igen. Jag ska ta reda på varför jag har håravfall och annars känner mig så fruktansvärt trött o slut. Går nämligen också ner i vikt ofrivilligt, så det är inte enbart håret som minskar.
    Ja, det hade varit skönt att följas åt i den här kampen!
    På ett sätt hade jag hoppats att proverna hade visat att det var något fel med sköldkörteln (har ju förutom håravfallet  problem med sömnen, stress och kan vara lättretlig) för då hade man iallafall haft det att gå på och kunnat få medicin. Men just tror läkaren att det är stress och då går det liksom inte att medicinera bort. 
    Något annat som jag förresten också har gjort är att gå till en sjukgymnast som "knäcker" min rygg för att ta bort spänningar som jag framförallt i axlarna och skuldrorna. Hon ska även ge mig akupunktur.
  • Anonym

Apiforce  heter bidrottningsgelen. Den är skit bra. Och jag har testat många olika vitaminer. B vitamin sägs ju vara bra. Men just bidrottning har hjälpt mig :)
    Den finns i hälsokost affärer, men såklart på nätet också, brukar vara billigare på nätet, då kostar den 149:- för 30 kapslar.

Jag brukar ta en varje dag, men de har hänt att jag inte tagit den på 1 månad och håret är bra ialf .
    Hoppas du hittar något som passar dig ::) 

• Scream2

Om läkaren säger att det inte är nåt fel på sköldkörtlen, ta det med en nypa salt tills ni själva sett provsvaren. Allt för många får det svaret men det visar sig att proverna inte alls är ok. Bara för att dom ligger inom referens betyder inte det att det är ok för just dig.

• Anonym (så trist)

Jag har också tappat em hel del hår speciellt framme vid luggen. Inget fel på mina provsvar heller. Det känns verkligen jättehemskt o jag är livrädd för att tappa håret.. HAr testat det mesta men inget verkar hjälpa. Vet inte heller vad man ska göra?

• Anonym (hormoner)

Hur gammal är du? Jag är 43 år. Jag har börjat få oregelbundna blödningar (jag har alltid varit "som en klocka", alltså haft mens var 28:e dag sedan 12 års ålder), svettas något otroligt på nätterna, sköra slemhinnor du-vet-var. Har även en del håravfall. Alltså, det tog ett tag innan poletten trillade ner, eftersom jag fortfarande går omkring och tror att jag är 25 Skrattande. Men (som läkaren på VC mycket riktigt påpekade) det är alltså klimakteriet som lurar runt hörnet.... Både min mamma och min  mormor kom in i klimakteriet relativt tidigt (strax efter 40).

• ingvild01

Min dotter tappade också mkt hår, hon var hos läkare flera gånger, tog många blodprov.
    Slutligen kom läkaren på att kolla hennes b12 värde, och det visade sig att hon hade stor b12 brist, så nu får hon b12 sprutor var tredje månad. Hon har fått ett otroligt tjockt och fint hår nu. Tydligen är inte b12 brist helt vanligt på yngre personer, därför är det många läkare som missar att ta detta prov. Fråga din läkare om han har tagit provet.
    De sa också att min dotters hårtappning berodde på stress....

• Anonym (Tappar hår)
    Anonym skrev 2011-10-13 12:41:55 följande:

Apiforce  heter bidrottningsgelen. Den är skit bra. Och jag har testat många olika vitaminer. B vitamin sägs ju vara bra. Men just bidrottning har hjälpt mig :)
    Den finns i hälsokost affärer, men såklart på nätet också, brukar vara billigare på nätet, då kostar den 149:- för 30 kapslar.

Jag brukar ta en varje dag, men de har hänt att jag inte tagit den på 1 månad och håret är bra ialf .
    Hoppas du hittar något som passar dig ::) 

Tack! Ska ha Apiforce i åtanke ifall det här inte blir bättre snart.
    Scream2 skrev 2011-10-13 13:36:17 följande:

Om läkaren säger att det inte är nåt fel på sköldkörtlen, ta det med en nypa salt tills ni själva sett provsvaren. Allt för många får det svaret men det visar sig att proverna inte alls är ok. Bara för att dom ligger inom referens betyder inte det att det är ok för just dig.

Ska till läkaren på måndag för ett återbesök och ska kanske fråga honom vilka värden provet visade. För jag fick bara till svar att provet visade normala värden men fick inga siffror på värdena.
    Anonym (så trist) skrev 2011-10-13 13:42:53 följande:
     Jag har också tappat em hel del hår speciellt framme vid luggen. Inget fel på mina provsvar heller. Det känns verkligen jättehemskt o jag är livrädd för att tappa håret.. HAr testat det mesta men inget verkar hjälpa. Vet inte heller vad man ska göra?
    Förstår precis hur du känner dig!
    Anonym (hormoner) skrev 2011-10-13 13:53:03 följande:
    Hur gammal är du? Jag är 43 år. Jag har börjat få oregelbundna blödningar (jag har alltid varit "som en klocka", alltså haft mens var 28:e dag sedan 12 års ålder), svettas något otroligt på nätterna, sköra slemhinnor du-vet-var. Har även en del håravfall. Alltså, det tog ett tag innan poletten trillade ner, eftersom jag fortfarande går omkring och tror att jag är 25 Skrattande. Men (som läkaren på VC mycket riktigt påpekade) det är alltså klimakteriet som lurar runt hörnet.... Både min mamma och min  mormor kom in i klimakteriet relativt tidigt (strax efter 40).
    Jag är 35.
    ingvild01 skrev 2011-10-13 16:45:38 följande:
    Min dotter tappade också mkt hår, hon var hos läkare flera gånger, tog många blodprov.
    Slutligen kom läkaren på att kolla hennes b12 värde, och det visade sig att hon hade stor b12 brist, så nu får hon b12 sprutor var tredje månad. Hon har fått ett otroligt tjockt och fint hår nu. Tydligen är inte b12 brist helt vanligt på yngre personer, därför är det många läkare som missar att ta detta prov. Fråga din läkare om han har tagit provet.
    De sa också att min dotters hårtappning berodde på stress....
    Ska till hudläkaren på tisdag och beroende på vad han säger så funderar jag på att höra med honom om det provet du pratar om samt ev be honom om ett nytt sköldkörtelprov för att få en "second opinion".

För håret fortsätter att trilla av! Ett tag kändes det lite bättre men nu är det återigen mycket och jag tycker att det bara blir tunnare och tunnare uppe vi pannan. Kollade mig i spegeln imorse och fick bara ont i magen av att se det!
  • Anonym (samma)

hittade den här gamla tråden o undrar om TS är kvar o läser?
    Isf hur gick det ?

• Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2011-10-12 17:22:39 följande:
    alopecia nånting heter det. Fläckvis håravfall. Så länge de inte är fläckvis som är borta så behöver du nog inte oroa dig. Men jag förstår att de är jobbigt. Jag tappade själv mkt hår ett tag, mådde dåligt, åt dåligt osv. När jag började äta bidrottningsgele som del innehåller scilicea (stavas) så vart de mkt mkt bättre1:) Dessutom blev med hy mkt finare. Min pojkvän märkte skillnad också..inga tussar som låg överallt som han alltid klagade på annars :) Köper man naturläkemedel endast för håravfall och slutar, så brukar de bli likadant som de va innan eller värre. Jag har frågat på hälsokost. Mitt val kvinna har funkat för vissa, om du kanske tar de och väntar på resultat kanske du lugnar dig lite också. Hoppas de går bra.. 

Vart får man tag på just bidrottninggele? Låter intressant, vill också prova!
  • Anonym (Jag)

Jag började tappa hår för ett år sen, april 2013. Märkte först att det ramlade av mer än vanligt, lite större klump i duschen och så. Kollade även i hårbotten, speciellt på toppen av huvudet. Kittlade liksom, som om nåt mikroskåpiskt kröp där då och då. Sen blev det värre och värre. I juli månad tappade jag stora klumpar när jag tvättade håret, jag verkligen grinade och skakade av skräck och sorg varje dag efter dusch. Det var hemskt. Jag köpte en laserkam som påstås enligt kliniska undersökningar att den ska hjälpa mot hårlossning och jag använde den enligt bruksanvisning. Tyckte i augusti-september att jag tappade mindre hår, men håret var jättetunt nu. Och livlöst. Och torrt och trassligt, omöjligt att kamma igenom. Det var som ett hemskt fågelbo. Men, i oktober började jag tappa stora mängder igen och mitt hjärta verkligen brast. Jag har isolerat mig, har inte velat träffa folk längre, bara suttit inne. Blev helt deprimerad, slutade träna, satt bara på soffan inne och slökollade på TV och googlade på hårlossning.

I januari började jag äta vitamin D3 i högre dos och sakta men säkert började jag må lite bättre. Och håret verkade sluta ramla av i sådana mängder. Och i början av mars började jag träna igen och det känns som om min depression börjar lyfta. Jag mår lite bättre. Och, det bästa av allt, numera tappar jag nästan inget hår alls. Jag har massa nytt hår som växer in, korta, men dom är där. Min bena har fyllts upp igen, vilket var väldigt bred ett tag. I december sa mina barn att jag har ju flera kala fläckar uppe på skallen! (Jag höll på att dö)

Jag använder laserkammen fortfarande, 15 minuter, 3 ggr i veckan. Och jag har börjat tvätta håret med Nizoral schampoo var 4e dag. I vintras började hårbotten även klia något enormt, den blev röd och irriterad och lite flagnig. Men det känns som om Nizoral har hjälpt mot det.

Det känns som om allt mitt hår håller på att komma tillbaks nu. Det känns starkt och stabilt, jag får numera inga hårstrån mellan fingrarna när jag drar med handen genom håret. Jag vågar numera gå utanför dörren, kan tom ha utsläppt hår, det ser bra ut. Men jag är fortfarande svag efter "chocken" att gå igenom detta och den tunga depressionen jag fick. Det var så hemskt, svårt att förklara. Kände mig så maktlös.

Har ingen aning vad som orsakade hårlossningen. Det bara kom. Och slutade. Jag kollade upp sköldkörteln, men den var normal. Nu är jag bara så tacksam att jag fått håret tillbaka och jag hoppas verkligen att jag aldrig mer behöver uppleva detta. Jag bryter hellre både armar och ben eller liknande än detta.

Svar på tråden HJÄLP! Jag tappar mitt hår. Ej gravid eller ammande.