• Tant Herta

Hur många sorkar behövs?

Mina stallkatter äter sorkar och möss plus torrfoder i stallet!

Min undran är hur många gnagare behöver de äta per dygn för att tillgodose sitt behov av näringsämnen tec?

• Svar på tråden Hur många sorkar behövs?
  • TEDDEN

De får nog i sig tillräckligt om de dessutom får torrfoder. Stallkatter brukar leva länge..

• dezibel

Näringsmässigt är smågnagare nog rätt ensidigt och det går åt mer energi att fånga/jaga bytet än vad bytet ger så fri tillgång till ett kvalitetsfoder/blötmat är ett måste. 

• Tant Herta
    dezibel skrev 2011-10-12 17:46:10 följande:
    Näringsmässigt är smågnagare nog rätt ensidigt och det går åt mer energi att fånga/jaga bytet än vad bytet ger så fri tillgång till ett kvalitetsfoder/blötmat är ett måste. 

Är du säker? Hur kan då vildkatter klara sig? Borde de inte få i sig allt de behöver genom gnagare och småfåglar som de äter  i naturen?

Självklart får mina katter vanlig bra näringsrik kattmat i stallet åxå, är bara nyfiken av mig! :)
  • dezibel

Fick faktiskt ringa en kompis som är "expert" och får erkänna att jag har fel Flört   Fåglar & gnagare är den ultimata födan för katter eftersom dom äter dom med ben & inälvor men dom måste äta 15-20 st/dygnet för att tillgodo se hela näringsbehovet.

• Annis76

15-20 stycken?! Vi har haft stallkatte/ladugårdskatter i över 30 år. (De flesta har blivit över 20 år gamla.)Inte för att jag räknat hur många fåglar och sorkar de äter men jag kan knappast tro att det är i närheten av 15-20 stycken om dagen!
    Dina katter kommer klara sej utmärkt om de får fri tillgång på torrfoder. Vill de ha mer fixar de det själva. Tänk bara på att avmaska dem ordentligt då de får i sej en hel del mask från sina byten.

• Tant Herta
    dezibel skrev 2011-10-12 23:24:10 följande:

Fick faktiskt ringa en kompis som är "expert" och får erkänna att jag har fel Flört   Fåglar & gnagare är den ultimata födan för katter eftersom dom äter dom med ben & inälvor men dom måste äta 15-20 st/dygnet för att tillgodo se hela näringsbehovet.

Tack för hjälpen! tacka även din vän experten för nu vet jag!
  • lennartsdotter

Beroende på kattens storlek, ålder och aktivitetsnivå så landar vi någonstans kring 200-400 g mat/dag. Säg att snittbytet väger 20 g (fullt realistisk vikt för tex. en sork) landar vi på 10-20 byten. En kastrerad vuxen katt landar i det lägre spannet medan en vuxen okastrerad hane landar i det övre.

• MammaTillDomFinaste

min katt äter typ ingenting inne under sommaren, han jagar som en galning. men lämnar ALLTID tarmpaketrt på sorkarna. (dom letar min whippet upp å äter, blä)

• Tant Herta
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-13 22:28:23 följande:
    min katt äter typ ingenting inne under sommaren, han jagar som en galning. men lämnar ALLTID tarmpaketrt på sorkarna. (dom letar min whippet upp å äter, blä)
    Tarmar verkar inte heller ingå i mina katters diet! Ibland så lämnas hela bakdelen kvar åxå! :)
  • TEDDEN
    Tant Herta skrev 2011-10-14 14:41:16 följande:
    Tarmar verkar inte heller ingå i mina katters diet! Ibland så lämnas hela bakdelen kvar åxå! :)
    De kanske inte är så stora i maten? 

• MammaTillDomFinaste
    TEDDEN skrev 2011-10-14 20:05:25 följande:
    De kanske inte är så stora i maten? 

min lämnar delar ibland, men kan se han äta 4-5 korta stunder efter varandra, lämnar ALLTID tarmpaketet!! tar inte många minuter att äta sork med huvud å allt.

när min tik löpte var ena hsnhunden stressad så släppte ut han på natten för att kissa. kom han tillbaka å släpte ett sorkhuvud i bädden. vid 3 på natten. var extremt sugen att leka "men-tar-det-döda-huvudet-först" leken då. tur nog lyssnade han på mej å gick undan.
Svar på tråden Hur många sorkar behövs?