• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som röstar på S, V eller MP. Din utbildning?
  • lykantrophona

Än så länge bara kandidatexamen, men jag ska ta masterexamen också. :) Tror inte min inställning ändras precis av två år till på högskolan. Jag är medlem i Vänsterpartiet, men känner mig en aning splittrad politiskt mellan miljöpartiet, vänsterpartiet och småpartier ännu mer åt vänster.

• svt

Två masterexamina (och tänka sig, inte i 'flumämnen' som borgarna så kärt kallar det...) och pågående doktorandutbildning. Röstar S men lutar mer åt vänster än partiets mittfåra.

• sverker11

Varför har du slagit ihop tre partier i en omröstning? Det är allmänt bekant att MP väljare i större utsträckning har högskoleutbildning än S och V väljare. Genom att slå ihop alla tre så kommer S och V att åka snålskjuts på MP väljare.

• Anghammarad
    sverker11 skrev 2011-10-12 20:06:08 följande:
    Varför har du slagit ihop tre partier i en omröstning?
    Det kan väl inte vara särskilt svårt att lista ut?
  • sverker11
    Anghammarad skrev 2011-10-13 06:36:47 följande:
    Det kan väl inte vara särskilt svårt att lista ut?
    Du vill att det inte skall framgå hur lågutbildad V och S väljare är och plockade därför med MP för att få upp statistiken till en mer normal nivå. Det är iofs en vällovlig tanke.
  • Anghammarad
    sverker11 skrev 2011-10-13 09:46:16 följande:
    Du vill att det inte skall framgå hur lågutbildad V och S väljare är och plockade därför med MP för att få upp statistiken till en mer normal nivå. Det är iofs en vällovlig tanke.

Nej, jag gjorde två omröstningar med respektive regeringalternativ för hur MP än önskar att inte bli förknippad med vänstern så ingår de just nu i ett oppositionsblock vars övriga medlemmar är SAP och V och hade blocket ha vunnit valet förra året så hade också de tre partierna bildat regering.

Simples.

• trettioplus

Finns inget som stämmer riktigt, men, men...

Kanske en post för "övrig eftergymnasial utbildning" vore på sin plats?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Purpurbräcka
    sverker11 skrev 2011-10-12 20:06:08 följande:
    Varför har du slagit ihop tre partier i en omröstning? Det är allmänt bekant att MP väljare i större utsträckning har högskoleutbildning än S och V väljare. Genom att slå ihop alla tre så kommer S och V att åka snålskjuts på MP väljare.

Men du, det är inget som hindrar att du gör tre nya omröstningstrådar.

Jag trodde förresten att v-väljare också var ganska högutbildade. Jag har hört v beskrivas som "ett arbetarparti för akademiker".
  • Fartill3

Röstar på miljöpartiet (alla val sedan 1988) har 3 årigt Gymnasie endast. Men vad vill du bevisa med den här tråden?
    Att moderater i högre grad har akademisk examen?
    Löjligt i såna fall. Det är väl ganska naturligt att väl utbildade tjänar bättre och där med inte är lika beroende av välfärds staten.

Det sociala arvet väger tungt i fråga om utbildning. Om någon av dina föräldrar har akademisk utbildning förväntas det även av barnen. En arbetare där emot uppfostrar sin avkomma till goda löneslavar. "Bit ihop och håll käft" mentalitet

• sverker11
    Anghammarad skrev 2011-10-13 10:08:36 följande:

Nej, jag gjorde två omröstningar med respektive regeringalternativ för hur MP än önskar att inte bli förknippad med vänstern så ingår de just nu i ett oppositionsblock vars övriga medlemmar är SAP och V och hade blocket ha vunnit valet förra året så hade också de tre partierna bildat regering.

Knappast. Det alliansbygget skulle ha havererat innan de ens räknat de sista poströsterna.
  • sverker11
    Fartill3 skrev 2011-10-13 16:10:43 följande:
    En arbetare där emot uppfostrar sin avkomma till goda löneslavar. "Bit ihop och håll käft" mentalitet
    Med dagens söndercurlade ungar så kan man inte prata om en "Bit ihop och håll käften" mentalitet i någon klass.
  • lennartsdotter
    Anghammarad skrev 2011-10-13 10:08:36 följande:

Simples.

SD ingår också i oppositionen men de utelämnar du?

Jag ogillar att det börjar bli så vanligt att dela upp partierna i två block (eller två block och så SD). Skillnaderna mellan partierna osynliggörs. Det är ju rätt stor skillnad på KD och C precis som det är rätt stor skillnad mellan MP och V.
  • faffner

Tar masterexamen i biologi nu i vinter. Jag röstar på V :)

• Anghammarad
    lennartsdotter skrev 2011-10-16 19:18:40 följande:
    SD ingår också i oppositionen men de utelämnar du?

Jag ogillar att det börjar bli så vanligt att dela upp partierna i två block (eller två block och så SD). Skillnaderna mellan partierna osynliggörs. Det är ju rätt stor skillnad på KD och C precis som det är rätt stor skillnad mellan MP och V.
    1. Omröstningen om SD och utbildning fanns redan och det enda jag gjorde var att starta omröstningar om övriga regeringsalternativ.

2. Det finns idag ingen partikonstellation i riksdagen där SD skulle ingå i en koalitionsregering. Det enda sättet för SD att få regeringsmakt i Sverige är att få egen majoritet.

3. C ingår i samma regering som KD och hade vänster/mp blocket vunnit så hade man säkert försökt att skapa en trepartiregering. Det betyder inte att man för samma politik.

Svar på tråden Du som röstar på S, V eller MP. Din utbildning?