• Anonym

Sertralin

Jag har använt Sertralin i 12 dagar, 50 mg men mår inte bättre. Jag är trött, har ångest, mycket deprimerad och ledsen.

Är det ngn här som använde Sertralin? Vad tycker du? Funkar bra?

• Svar på tråden Sertralin
  • Mundungus

Tycker du ska tala med din läkare. Förvisso har du inte ätit tabletterna så länge men du kanske behöver högre dos.

• Anonym (Sertralinätare)

Har för mig om att det brukar bli värre först med dom innan de börjar verka. Själv fick jag tom ångestdämpande till den första tiden pga det. Dom funkar kanoners på mig! Prata med din läkare!

• Anonym

Använder ni endast Sertralin eller går ni i terapin också?

• Anonym
    MammaEmelie91 skrev 2011-10-12 11:42:57 följande:
    Har ätit sertralin och i början så mår man sämre, jag tycker dock inte att dom hjälpte på mig. Åt bara sertralin utan terapi. 
    Använder du ngt annat istället?
  • Anonym
    MammaEmelie91 skrev 2011-10-12 11:45:20 följande:
    Ja, jag fick cipralex istället: Klarar mig dock utan dom nu =)
    Skönt för dig! Jag har använt många olika preparaten under åren men hoppar av medicinering när jag mår bra, sedan börjar mår dåligt igen .....  Så nu inser jag att det blir medicinering hela livet för min del. 
  • Gummsan

Jag fixade inte biverkningarna från sertralinet även om dom minskade. Fick fluoxitin ist. Mycket bättre.

• Anonym (Sertralinätare)

Jag går även i terapi..

• Anonym
    Gummsan skrev 2011-10-12 12:31:50 följande:
    Jag fixade inte biverkningarna från sertralinet även om dom minskade. Fick fluoxitin ist. Mycket bättre.
    Vilka biverkningar hade du?
  • Gummsan
    Anonym skrev 2011-10-12 13:50:29 följande:
    Vilka biverkningar hade du?
    Trött för jämnan, ledsen, konstant huvudvärk
  • Ella26

Läs bipacksedeln.... Jag tar samma läkemedel och det tar ca 3 veckor innan det börjar hjälpa.. Under dessa 3 veckor är suicidrisken högre då man faktiskt kan må sämre än innan! Hur dumt det än låter... Det tar ett tag innan man märker förändring...... Ge det två veckor till.....
    Jag har själv haft ångest i 15 år och tagit två andra läkemedel som jag fick byta då de inte hjälpte, men Setralin var en otroligt skön omvändning! Efter några veckor var den som bortblåst och jag hade riktigt extrem panikångest från det jag steg upp tills jag skulle sova...... Blev totalt handlingsförlamad pga ångesten, kunde inte ens gå ut genom dörren....... Så ge inte upp!

• Anonym (speedy)

Tror de flesta mår sämre i början och sen börjar må bättre. Sägs att det tar minst en månad innan man märker någon förbättring. Sertralin fungerade dock inte för mig, då jag hela tiden fick öka dosen för att hålla mig lugn (är väldigt aktiv både i sätt och tal, har svårt att sitta stilla och gör tio saker samtidigt vilket leder till att allt går käpprätt, då jag inte klarar av att göra mer än en sak i taget egentligen. Med medicinen så lugnade jag ner mig och blev "normal"). Lever nu utan och accepterar att jag är som jag är. Känns bra, då jag, eftersom jag accepterar att jag är som jag är, inte mår dåligt över det.

Jag rekommenderar dig att fortsätta minst 2-3 veckor till innan du bestämmer dig för om det fungerar eller ej. Lycka till!

• Anonym

Tack ni som svarade!

• Anonym (lisa)
    Ella26 skrev 2011-10-19 23:45:58 följande:
    Läs bipacksedeln.... Jag tar samma läkemedel och det tar ca 3 veckor innan det börjar hjälpa.. Under dessa 3 veckor är suicidrisken högre då man faktiskt kan må sämre än innan! Hur dumt det än låter... Det tar ett tag innan man märker förändring...... Ge det två veckor till.....
    Jag har själv haft ångest i 15 år och tagit två andra läkemedel som jag fick byta då de inte hjälpte, men Setralin var en otroligt skön omvändning! Efter några veckor var den som bortblåst och jag hade riktigt extrem panikångest från det jag steg upp tills jag skulle sova...... Blev totalt handlingsförlamad pga ångesten, kunde inte ens gå ut genom dörren....... Så ge inte upp!
    Hej googlade på sertralin lite. Vilken dos tar du? 
Svar på tråden Sertralin