• Myhnona

Kissnödig jämt, vad kan det bero på?

Jag har ingen aning om vart jag skulle posta min fråga men,

jag är kissnödigt jämt, springer 1 gång i timmen och har gjort det nu i 3 dagar. Jag vet inte om jag är gravid för det är för tidigt att få ett säkert svar men jag vet att det inte är urinvägsinfektion, har testat och jag har heller inga symptomer som tyder på det (vet hur det ter sig), men kan det finnas något annat som ligger till grund? Jag har inte ökat vätskeintaget heller, så någon som har en teori om vad det kan vara om det inte är så att jag är gravid?

Jag är inte ute efter att få höra att jag förmodligen är gravid utan vill seriöst höra om det kan vara något annat, det är jobbigt att ränna på toaletten hela tiden, jag tappar fokus.

• Svar på tråden Kissnödig jämt, vad kan det bero på?
  • MattssonE

Inte för att jag vill skrämma dig och det behöver absolut inte vara såhär i ditt fall, men att kissa mycket och ofta kan vara symtom till diabetes.

• Mariaaa

MattssonE; men det hör väl till att man dricker mycket vatten? Och TS verkar ju inte dricka mer än vanligt.

• MattssonE
    Mariaaa skrev 2011-10-12 12:37:08 följande:
    MattssonE; men det hör väl till att man dricker mycket vatten? Och TS verkar ju inte dricka mer än vanligt.
    Hur menar du nu?
  • Mariaaa

Alltså TS skrev att vätskeintaget inte har ökat.
    Och vad jag har hört från vänner som har diabetes så märkte man det genom att personen drack helt plötsligt väldigt mycket.
    Och då är det ju klart att man kissar mer. Men eftersom TS inte dricker mer än vanligt så är det inte riktig symtom på diabetes.

Det är vad jag alla fall ha hört.
    Men man ska i å för sig inte utesluta det om det nu inte finns några andra förklaringar.

• MattssonE

Okej, nej det visste jag inte att det beror på att de dricker mer än vanligt, mycket möjligt att det är så. Jag har dock bara läst på vårdguiden att man kissar mer än vanligt, oavsett om man ökat vätskeintaget eller inte.

TS: Dricker du mycket kaffe eller någon annan dryck med hög koffeinhalt? Man blir ju väldigt kissnödig av dessa.

• skånegås

Brukar kunna få så ett par dagar ikring ägglossning eller mens, kommer inte ihåg vilket då det var så längesen nu..

• Myhnona

Nja, som Mariaaa skrev så ökar vätskeintaget vid diabetes eftersom kroppen signalerar att den behöver mer vätska pga. att man kissar mer. Jag dricker som vanligt och dricker inget med koffein då jag inte tål det.

Jag vet att jag är extra kissnödig efter äl och mens eftersom jag svullnar så mycket i kroppen, men jag har beräknad mens först om en vecka.

• pigglet

Ätit mycket vattenmelon, eller något annat som är vätskedrivande? Tex apelsiner eller annan c-vitaminrik frukt, eller c-vitamintillskott? Nyponsoppa?

Jag vet att man blir väldigt kissnödig när man har njursten eller "blåssten" (stenar som vandrat ner till urinblåsan).

• Myhnona
    pigglet skrev 2011-10-12 20:34:48 följande:
    Ätit mycket vattenmelon, eller något annat som är vätskedrivande? Tex apelsiner eller annan c-vitaminrik frukt, eller c-vitamintillskott? Nyponsoppa?

Jag vet att man blir väldigt kissnödig när man har njursten eller "blåssten" (stenar som vandrat ner till urinblåsan).
    Nope, bortsett från att jag har ett illamående som kommer och går, tröttare än vanligt på kvällen, molvärk i mage och rygg så mår jag prima och har inte druckit något vätskedrivande och njursten har jag inte, det gör ju skitont. Hade ett lättare njurstensanfall för ca 10 år sedan. Men jag får stå ut, förmodligen är det inget annat än möjligen en graviditet, om ens det. Tack ändå för att ni tog er tid!
Svar på tråden Kissnödig jämt, vad kan det bero på?